Difarense intrà łe version de "Ruanda"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p ., replaced: atica → àtega (2)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p sost, replaced: nel → inte el (4)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 66:
 
=== Indipendensa ===
El Ruanda gha avù l’indipendensa el 1 lujo 1962. El re fu mandà via e Grégoire Kayibanda l’è divegnù el primo presidente de la republica. En tel 1973 i tutsi che xera scapà in Burundi prima de l’indipendenza i xe ritornà e i gha tacà a far la guera a i hutu. El general hutu Juvenal Habyarimana gha fato on colpo de Stato nelinte el 1973 e gha fondà el Movimento Rivolusionario Naxional, l’unico che podea formar el governo. El multipartitismo rivò nelinte el 1991 con la nova Costitusion.
 
=== Paul Kagame ===
En tel 1994, i ribeli tutsi guidà da Paul Kagame, gha sbarà a l’aereo che portava a casa i presidenti de Ruanda e Burundi. Dopo poche ore, el genocidio l’è scominzià. I hutu e i tutsi i se gha copà sensa che i paexi africani i fasese qualcosa par fermar el genocidio. Un mezo milion de ruandexi xe morti in sto modo. Dopo verghe tolto el poder, Paul Kagame gha dito che i morti iera tuti tutsi e qualche hutu moderato, e che i xera otocentomila. La so version de i fati l’è falsa<ref>Dal libro ''Shake hands with the devil'' scrito dal general Romeo Dallaire, che comandava le trupe ONU mandà par controlar la situasion</ref>. Co el novo governo de Kagame, la pace l’è tornà in Ruanda. Centomila sospeti genocidari i xe stà mandà in prison, e on tribulan internasional special, con sede in Tanzania, gha procesà i pi grandi genocidari. Durante la guera nelinte el Congo, i soldai ruandexi xe entrà in tel Congo e i gha copà un ventimila hutu che vivea la.
 
En tel 2003, ghe sta le elezioni politiche vinte da Paul Kagame. Secondo Amnesty International e la Cexa Catolica, Kagame no gha permeso de le elezioni libare.
Riga 85:
 
== Economia ==
El Ruanda xe uno de i Stati pi poveri de l’Africa. La tera l’è poca (la densità xe de 285 persone par km³) e no la pol sostegnar la popolasion. El ruandese medio vive con manco de mezo euro al giorno. El marca interno consuma patate, fromenton, banane, sorgo e manioca. L’alevamento de bestie l’è fato nelinte el sud de paexe, dove che ghe xe de le savane. Ghe miniere de stagno, tugsteno, oro e qualche giacimento de gas naturale. I tanti fiumi alimenta de le centrali eletriche e el Ruanda no gha bisogno d eimportar energia. Tuti i contati con l’estero gha da pasar da la Tanzania o da l’Uganda, par poi pasar per el Kenya. No ghe strade che pasa per el Congo par arivar al mar.
 
== Curioxità ==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Ruanda"