Difarense intrà łe version de "Vignal"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p →‎Storia: sost, replaced: ancora → oncora
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p ., replaced: à → ga (5), è → ze (6)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 3:
 
== Storia ==
Secondo al [[Vecio Testament]] ([[Genesi]] 9:20), [[Noè]], al àga inpiantà an vignal su el [[Monte Ararat]], e, co el vin fat, al àga fat cioca. Quando che [[Mosè]] al àga condusest i [[Ebrei]] a [[Canaan]], se diss che i epje assà co despiaser i vin del Egito ([[Numeri]] 20:5. Inte la so tera nova, siben, i àga catà tanti vignai.
In età romana [[Columella]] al àga scrit fior de parole par contar come che gnea coltivà la vit. Tante de le so proposision le èze oncora valide.
 
Durante el [[Età de mezo|Medioevo]] la viticoltura la èze stata portada avanti inte i monasteri, ch ei era i unici a er le risorse, la sicuresa, la stabilità e al intaresse par miljorar la qualità dei vin inte el tenp. I frati i ea anca la educasion e al tenp necessario par miljorar la so bravura come viticoltori.
 
I vignai europei i èze stati inpiantadi co diverse qualità de ''Vitis vinifera vinifera''', ma, su el fenir del [[XIX secoło|XIX secolo]] quasi tute le sort le èze state eliminade da la [[Daktulosphaira vitifoliae|Fillossera]], an [[Aphidoidea|afide]] che in qualche modo al era migrà in [[Eoropa|Europa]].
Da' che le specie mericane de ''[[Vegna|Vitis]]'' le era toleranti a la Filossera, la vit europea la èze stata salvada a incalmarla su selesion de incroci derivadi da i tipi ''Berlandieri'', ''Riparia'' e ''Rupestris'', che i fa part de la sotspecie ''Vitis vinifera lambrusca''.
 
== Elementi de 'n vignal ==
Riga 17:
* '''Pal''': sostegno de legn o de ciment par la vit
* '''Pal de testa''': pal a un dei do estremi de la piantada
* '''Fildefer''': fil de fer che èze picà te i pai e cen su la piantada (te i sistemi de alevamento novi)
* '''Frasca''': sostegno ligà in piei te el fildefer che el cen su i cau de an (romai abandonada)
* '''Crosera''': tirante par i fiidefer fat co do broche de [[Robinia pseudoacacia|cassia]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Vignal"