Difarense intrà łe version de "Spàlato"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p →‎Atrazion: ., replaced: che'l → che el
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p fix, replaced: popolazion → popołasion (2)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 33:
 
== Storia ==
La zità la xe stada fondada col nome de ''Aspálathos'' da coloni de [[Siracuxa|Siracusa]]. El nome latin el jera ''Spalatum'' e soto l'[[inpero Roman]] ghe xe stà tirà su el palazo de [[Dioclezian]], intrà el [[295]] e'l [[304]]. Dapsò la xe stada ocupada da un bel fià de popolazionpopołasion e la xe partignuda altretanti Stati, come l'[[Inpero bizantin]], soto la dominazion del qual la ga scominzià a ritajarse na zerta autonomia, el regno de [[Croàsia|Croazia]], del qual la jera la capital formalmente. La [[Republica de Venesia|Repùblica de Venezia]] la ga ciolto Spàlato in tel [[1420]] e la ga tignuda per tre sècoli, fin al [[1797]], quando che [[Napoleon Bonaparte|Napoleon]] el ga conquistà tuto el teritorio vèneto.
 
La Dalmazia la xe stada asegnada al'[[inpero Austriaco|inpero austrìaco]] dal [[congreso de Viena|congresso de Viena]] ([[1815]]). A sti ténpi i Italiani i jera la mazoranza in zità ma la so presénza la ga scominzià a diminuir soto el controlo inperial: l'ultimo podestà italian el xe stà [[Antonio Bajamonti]]. Come el résto de la Dalmazia la xe stada rivendicada dal'[[Itałia|Italia]] in tel momento de intrar in guera in tel [[1915]], ma a la fin de la [[Prima guera mondiałe|Prima guera mondial]] durante i armistizi i ga preferio de dar tuta la Dalmazia a la [[Jugoslavia]], fora che [[Zara]]. Durande la [[Seconda guera mondiałe|Seconda guera mondial]] la xe stada ocupada per do ani, fin al [[1943]], co ghe xe stada la riscosa s-ciavona da parte dei partizani de [[Josip Broz Tito]]. In tel [[1991]] la xe deventada parte de la repùblica de Croazia.
Riga 67:
== Bibliografia ==
* Dario Alberi, ''Dalmazia - Storia, arte e cultura'', edizion LINT Trieste, ISBN 978-88-8190-244-6
* Guerrino Perselli, ''I Censimenti della popolazionepopołasione dell'Istria, con Fiume e Trieste, e di alcune città della Dalmazia tra il 1850 e il 1936''. Union Italiana - Fiume & Università Popolar de Trieste. Trieste - Rovigno, 1993, ISSN 0353-3271
* Giulio Vignoli, ''Gli Italiani dimenticati. Minoranze italiane in Europa'', Giuffrè editore, Milan, 2000, cap. V (so ła menoransa vèneta che ghe xe anca ancuo a Spàlato)
* Luigi Tomaz, ''Il confine d'Italia in Istria e Dalmazia. Duemila anni di storia'', Presentazion de Arnaldo Mauri, Think ADV, Conselve 2007.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Spàlato"