Difarense intrà łe version de "Cuarta Croxada"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p ., replaced: fine → fin (3)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p ., replaced: Nel → Inte el (2), nel → inte el (7)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 21:
|perdite2=
}}
La '''Cuarta Croxada''' la xe stà bandìa da [[papa Innocenzo III]] nelinte el [[1198]], e la gavea da verghe come obietivo la riconcuista de [[Hierusalem|Gerusalemme]] tramite l'invasion de l'[[Egito]]. Inveçe ora de la fin l'esercito croxado el sà direto verso [[Istanbul|Costantinopoli]], che nelinte el [[1204]] la xe stà concuistà e sachegià. L'[[Inpero bizantin]] el xe stà cuindi spartìo tra i crociati, e un cuarto e mezo de i so posedimenti i ghe xe ndà a [[venesia]], che la gavea messo le so navi a disposision dei crociati.
 
== Antefato ==
 
La sità de [[Hierusalem|Gerusaleme]], concuistà durante la [[Prima Croxada]] nelinte el [[1099]], la xera stà riciapà dai mori de [[Saladin]] nelinte el [[1187]], e durante la [[Terza Croxada]] ([[1189]]–[[1192]]) i cristiani no i era stà boni de riconcuistarla. NelInte el 1199, dopo che el papa Innocenzo III el gavea invità la cristianità a far na nova croxada, sà radunà n'esercito, fato sopratuto da zente de la [[Fransa|Francia]], ma anca un póchi da [[Germania]] e [[Fiandre]], soto el comando de [[Bonifacio I]] marchese del Monferrato.
 
== La presa de Zara ==
Riga 31:
I crociati i s'avea conbinà coi [[venesia]]ni par farse trasportar par mar fin in [[Egito]], dove i volea sbarcar e atacar [[el Cairo]]. Però na olta che l'esercito el xe rivà a venesia (in soli 12 000 òmeni cuando se ghe ne spetava 33 500), i sa incorto de no verghe mìa schei in bisogno par pagar le navi: i venesiani i domandava 85 000 marchi d'arxento, ma i crociati i podea rivar solo fin a 51 000. Elora i venesiani i sa spaentà, parché lori i gavea zà fato dei investimenti, interonpendo parfin el comercio con l'Oriente, par preparar la spedision, e desso i ris-ciava de rimétarghe na barca de schei.
 
Donca el vecio [[doxe]] [[Enrico Dandolo]], che anca se l'era orbo dal tuto, in realtà el ghe vedea distante, el ga fato na proposta: sicome nelinte el [[1181]] la sità de [[Zara]] la s'avea ribelà ai venesiani, se i crociati i la riconcuistava i so debiti i sarìa stà scancelà. I crociati i ga acetà, e ne l'autuno [[1202]] la flota la xe partìa verso Zara, che in zincue giòrni la xe stà concuistà e sachegià. cuando el papa el ga savùo che i crociati i gavea alsà le mane contro altri cristiani, el xe ndà in bestia, e el volea scomunicarli tuti; ma a la fin el sà contentà de scomunicar solo i venesiani, e lassar che la croxada la continuese.
 
== El dirotamento su Costantinopoli ==
[[Imàjine:Eugène Ferdinand Victor Delacroix 012.jpg|thumb|I crociati i entra a Costantinopoli, pitura de [[Eugène Delacroix]]]]
Intanto a Costantinopoli nelinte el [[1185]] l'inperador Isacco II l'era stà deposto e messo in preson da so fradel Alessio III, che el gavea fato anca cavar i oci. NelInte el [[1202]] so fiol de Isacco, Alessio IV, l'era riussìo a scapar via e rifugarse in [[Germania]]; dopodiché el sà messo in contato coi crociati e con venesia prometendo schei, juto militar e parfin la riunion de la Ceza Ortodossa con cuela Catolica, a conto che i crociati i metesse lu sul trono de Bisanzio al posto de so zio Alessio III. El papa no ghe parea vèra de poder riunir le do Cese, e cuindi el sa fato convìnzar a dirotar la croxada su Costantinopoli, cavandoghe la scomunica ai venesiani.
 
El 25 de avril [[1203]] i crociati i xe ripartìi da Zara, e a fin giugno i xe rivà ne la sità de Galata (na olta dita Pera) proprio de fronte a Costantinopoli. Ma mentre Alessio IV el gavea garantìo che i sarìa stà ben ricevùi, no xe mia stà cussita, e ghe xe volù calche giòrno de batalia prima che el 17 de lujo i crociati i podesse sfondar le mura e entrar in sità. Elora l'usurpador Alessio III, vedendo che la 'ndava a finir mal, el xe scapà via da la sità portandose drio el tesoro inperial. Isacco II el xe stà liberà e rimesso sul trono, con so fiol Alessio IV come coreggente.
Riga 51:
L'Inpero bizantin el se ga desfà, e i so teritori i xe spartìi tra i crociati, che i ga fondà al so posto l'[[Inpero latin d'Oriente]]. El primo inperador el xe stà Baldovino IX de Fiandra. Un cuarto de le tere concuistà el ghe xe ndà a l'Inpero, el resto el xe stà spartìo a metà tra i crociati, che i ga fondà vari Stati, e la [[Republica de Venesia|Republica Veneta]], che la xe stà la vera vincitrice. Difati i venesiani i gà guadagnà un mucio de posedimenti: la costa osidental de la [[Gresia|Grecia]], tuta la [[Morea]], [[Nasso]], [[Andros]], [[Negroponte]], [[Gallipoli (Turchia)|Gallipoli]], [[Adrianopoli]] e i porti de la [[Tracia]] sul [[mar de Marmara]], oltre ai tre otavi de la sità de Costantinopoli, e in seguito anca l'isola de [[Càndia|Candia]]. Da de lora el [[Doxe]] el ga asunto el titolo de ''“Dominus cuartae partis et dimidiae totius Imperii Romaniae”'', cioè Signor de un cuarto e mezo de l’Inpero Roman d’Oriente.
 
In çerte xone la nobiltà bizantina la xe comuncue riussìa a restar indipendente e a fondar dei Stati bizantini, come l'Inpero de [[Nicea]] e cuel de [[Trebisonda]]. L'Inpero latin comuncue nol xe mia 'ndà vanti tanto, parché zà nelinte el [[1261]] Michele VIII Paleologo inperador de Nicea el ga riconcuistà Costantinopoli.
 
El [[papa Innocenzo III]], cuando el ga savù del sachegio, el xe restà inoridìo, anca parché el so legato, Pietro de San Marcello, el gavea siolto i crociati da la promessa de libarar Gerusalemme. La croxada cuindi la se ga fermà cua, e solo pochissimi crociati i ga continuà par conto suo fin in [[Terasanta]]. La Ceza Ortodossa e cuela Catolica le xe restà divise.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Cuarta_Croxada"