Difarense intrà łe version de "Pele"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p →‎top: ., replaced: difusa → difondesta
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p ., replaced: in te → inte (6)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 1:
{{Variansa|padoan}}
[[Imàjine:Human skin structure.jpg|320px|miniatura|destra|Vision dal'alto de na pele, almanco in aparensa, sensa pili. El color de la pele del depende da la concentrasion de la melanina drento al'epidèrmde e la varia a seconda de la proveniensa geogràfica e del'esposision a la [[luse ultravioleta]], che la stìmola la produsion de sto pigmento.]]
[[Imàjine:Epidermal layers.png|320px|miniatura|destra|Vision [[istologia|istològica]] al microscopio òtico, a colorasion [[ematossilina]]-[[eosina]], de un toco superfissale de pele, dove che ghe vien evidensiai i strati del'epidèrmide. Se poe anca notare come, a livelo de la giunsion dermo-epidèrmica, el derma se alsa in ''papile dèrmiche'', in corespondensa de le ''incisure epidèrmiche''. No xe fàssile védare, invesse, altri tipi de sèlula in teinte l'epidèrmide fora che i cheratinociti.]]
[[Imàjine:Pacinian corpuscle H&E.jpg|320px|miniatura|destra|In fondo, la giunsion in intrà derma reticolare (soto) e ipoderma (sora) no la xe senpre fàssile da recognóssare, anca se el secondo spesso se caratariza pa la presensa de adipociti, che i xe evidenti come busi bianchi che i perde el contegnuo co che el tessudo el vien conservà in formalina. In sta imàsene, la roba più visìbile, al sentro, la xe el corpùscolo de Pacini, svilupà intorno a na terminasion nervosa co la so forma a [[siola]], otimizada par la so funsion de recetor de pression.]]
La '''pele''' (anca dita '''pel''' a seconda de la variante vèneta; la vien ciamada '''cute''' in tèrmini sientìfeghi) la xe un vero e propio òrgano che el partien al [[aparato tegumentario]], la querze tute la superfisse esterna del corpo e la ga un gran nùmaro de funsion deversifegade. La xe in continuità co le [[mucosa|mucose]], che, invesse, le querze da drento i òrgani cavi: la zona de transision no la xe spesso neta e sta roba la se poe osservare a livelo dei [[làvaro|làvari]] cussì come sui genitali esterni, dove che, par esenpio, i tessudi i xe più sfràsili e vascolarizai de la normale pele de altri posti del corpo. Miga solo da ste parte, la pele la varia la so anatomia, a livelo microscòpico e a volte anca macroscòpico, in teinte altri distreti corpòrei, sia revardo a la conposision dei so tessudi prinsipali, che a la qualità e quantità de anessi che ghe se poe catare.
 
La derivasion [[enbriologia|enbriològica]] de la pele la fa vegnere fora dal fojeto enbrionale ciamà [[ectoderma]], almanco par quanto revarda i tessudi del'epidèrmide e del derma, par sto aspeto conpagni al [[tessudo nervoso]]. Se considaremo l'ipoderma na parte de st'òrgano, lora anca el mesoderma ghe contribuisse a la [[formassion]].
Riga 13:
== Tessudi ==
La pele la xe fata de do (o tre, a seconda de la convension anatòmica) tessudi missi un sora de st'altro:
* ''[[Epidèrmide]]'': la parte più de fora, la xe un [[tessudo epiteliale]] squamoso pluristatificà, deverso da quelo che se cata in teinte la mazoransa (anca se miga la totalità) de le mucose co n'epitelio somejante par via del fato che el xe corneificà (o cheratinizà). La xe fata in bona parte de sèlule ciamade ''cheratinociti'' desposte in sinque strati che i se cata un sora de st'altro salendo dal fondo del tessudo e i xe:
** Strato basale o germinativo: na fila sìngola, dove che se cata i gnari de sèlule che, reproduséndose par mitosi, le dà orìsene a tute quele che ghe sta su. I emidesmosomi i xe le struture junsionali proteiche che le parmete l'adesion a la [[menbrana basale]] del'epidermide.
** Strato spinoso: 5-10 file de cheratinociti che i vansa longo el processo difarensiativo, toendo na forma stelada par via de le numarose conesion co le altre sèlule, strete da struture ciamae desmosomi. Sti cheratinociti i toe drento i melanosomi produti dai melanociti, fenomeno più intenso durante la [[bronzadura]].
** Strato granulare: 3-5 file de sèlule che le buta fora i corpi lamelari richi de [[lipidi]] buni par mantegnere inpermeàbile la pele. No le ga più il nucleo e le xe za desso sèlule morte par [[apoptosi]].
** Stato lùssido: presente solo in teinte la pianta dei [[pie]] e'l palmo de le [[man]], dove che l'epidèrmide la xe assè più spessa che in altri posti, e resistente al'atrito.
** Stato còrneo: formà da 10-30 file de cheratinociti che i contien in pràtega solo [[cheratina]] e i xe stretamente ligai in intrà luri.
:L'epidèrmide no la ga nervi o vasi drento, ma altri tipi selulari oltra che i cheratinociti. I ''melanociti'' i ga n'orìsene enbriologica particolare (i salta fora da le creste neurali, senpre ectodèrmiche parò) e i xe sèlule ramifegade che le coloniza la pele (oltra che serte mucose) insinuàndose in mezo ai cheratinociti, ai quai che fornisse i melanosomi, organeli richi de melanina. Na strutura sìmile la ga le ''sèlule de Langerhans'', anca lore grande e stelade, che parò i ga la funsion imunitaria somejante a quela de i [[macrofagi]]. Infin le ''sèlule de Merkel'' le ga na funsion sensitiva.
* ''[[Derma]]'': catà soto l'epidèrmide, el porta i [[vaso sanguigno|vasi sanguigni]] e [[vaso linfàtico|linfàtici]] par el nudrigamento e'l drenajo de le scorie sue e del'epidèrmide. Se trata de un [[tessudo conetivo]] spesso, che el òspita anca le terminasion nervose responsàbili de la modifegasion de la suorassion, ma soratuto de la generasion de le tante [[sensassion]] ciamade conplessivamente ''tato''. Gavemo donca recetori par el movimento, la conpresion e la vibrasion ciamadi mecanocetori (come i corpùscoli de Meissner e Pacini), pa la tenperadura (corpùscoli de Ruffini par el caldo, clave de Krause par el fredo) e infin terminasion nervose lìbare inportanti pa' la sensasion dolorosa. El derma se poe divìdare in derma ''papilare'', quelo dretamente soto del'epidèrmide e derma ''reticolare'', che el più in fondo, rico de [[colàgene]] e fibre elàsteghe.
* ''[[Ipoderma]]'': anca ciamà ''tessudo sotocutaneo'', soratuto in quii casi in teinte i quai no'l vien considarà na vera parte de la pele, anca se la giunsion dermo-ipodèrmica la xe assè manco fàssile da destìnguare respeto al passajo neto rapresentà da la giunsion dermo-epidèrmica. Se trata de un tessudo conetivo lasso che in teinte la mazoransa dei distreti corpòrei se inpiena de adipociti, deventando un vero [[tessudo adiposo]], de volume variàbile a seconda de quanto che se magna e se consuma (el ga come funsion prinsipale la reserva de energia).
 
== Anessi cutànei ==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Pele"