Difarense intrà łe version de "Storia de la Guinea"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p →‎Colonialismo: ., replaced: nel → inte el
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p ., replaced: in te → inte (2)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 4:
== Imperi ==
L’impero del Ghana (che nol va scanbià co la naxion moderna, e che el gavea la so rocaforte a caval de [[Mauritania]] e [[Małì|Mali]]) el estendea el so control fin a la Guinea de ancò. CO l’impero del Ghana el scsominsià la so parabola disendente, el regno del Sosso el ga preso el soravento (secoli XII e XIII). En tel 1235 sirca, el regno de Sosso el ga dovù lasar el controlo de l’area a l’impero del Mali che el xera in cresita. La data del 1235 la corisponde a quela de la bataja de Kirina do el re Soundiata Kéïta el ga batù Soumangourou Kanté, re del Sosso. La data la xe incerta e no ghe documenti che atesta sertamente nianca el nome de i re coinvolti.
Dopo l’impero del Mali la xe sta la olta del impero del Songhai che el ga continuà a cresr fin a la morte de l’imperatore Askia Daoud in tel 1582. Tri ani dopo, i Almoravidi del [[Maroco]] i ga vinto la bataja de Tondibi, ma i no xe stà boni de caitalizar su la vitoria. Grupi de etnia fulani i xe alora entrà in teinte le rejoni sentrali (Fouta Djallon) de la Guinea e i ga fondà no Stato islamico co na Costitusion scrita chel xe ndà vanti fin al 1898.
 
== Colonialismo ==
I francexi i volea torse el control de la Guinea e i ga scominsià la penetrasion militare ne la seconda metà del XIX secolo. La vitoria finale la xe rivà co la sconfita de Samory Touré, el re de i Ouassoulou, on regno Malinké che el controlava parte de la Guinea e de i Stati confinanti. I confini atuali i xe quei decisi da inglexi, portoghexi, francexi e da la [[Liberia]].
En tel 1958 la Fransa la xera in cris politega e la ga dà a le colonie la posibilità de seliar se rimanere in teinte la comunità francexe o verghe l’indipendenza. La Guinea, soto la guida de Ahmed Sékou Touré, la ga volù l’indipendensa subito. El 2 otobre 1958, la Guinea la diventava indipendente, Ahmed Sékou Touré el xera el primo presidente.
I francexi i ga lasà el paexe quasi subito e Touré el se sa alineà a isovietici, prima, e co i cinexi, dopo. La Guinea, però, no la ga tajà i so legami co l’ocidente e con la Fransa in particolare.
[[Imàjine:22novemberdetail.JPG|thumb|left|250px|Monumento a la vitoria contro l’invasion de i mercenari in tel 1970.]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_de_la_Guinea"