Difarense intrà łe version de "Vitis vinifera"

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nova pàxena: {{Tassobox |colore=lightgreen |nome=Vit |statocons= |imagine=250px |didascalia=''Vitis Vinifera'' <!-- CLASSIFICAẐION: --> |regno=Plantae |divisi...
(Nisuna difarensa)

Version de le 18:20, 3 dis 2007

La vit (Vitis vinifera L., 1753) la è an arbusto che se ranpega de la fameja Vitaceae. La ghe n'è 'ten tuti i continenti fora che in Antartide. In Europa la è coltivada inte le region centrai e de 'l Sud; in Asia inte le region ocidentai (Anatolia, Caucaso, Medio Oriente) e in Cina; in Africa inte le region setentrionai e in Sudafrica; inte 'l Nord de la Merica in California, Messico e te le aree là arent (Novo Messico, stato de Nova York, Columbia); inte la Merica de 'l Sud in Cile, Argentina, Uruguay, e Brasil; in Oceania in Australia e Nova Zelanda.

TassoboxVitis vinifera Cànbia el vałor in Wikidata

Cànbia el vałor in Wikidata
Dati
Fonte deùa, vinacciolo (it) Traduzi, Vite, foglia (it) Traduzi, foglia di vite (it) Traduzi e olio di vinaccioli (it) Traduzi Cànbia el vałor in Wikidata
Piante
Tipo de frutabacca (it) Traduzi Cànbia el vałor in Wikidata
Stato de conservasion
Eror Lua: callParserFunction: function " [[Categoria" was not found.
Tasonomia
SuperregnoEukaryota
RènjoPlantae
ÓrdeneVitales
FamejaVitaceae
ZènareVitis
SpeceVitis vinifera

L., 1759


Note storiche

La apariẑion de la vit su la tera la pol esser datada tra i 130 e i 200 milioni de ani fa, cin pì cin manco in coincidenẑa co la diferenẑiaẑion de i mamiferi da i altri vertebradi. La storia de i raporti tra la vit e al om la reguarda epoche tant in drio, probabilmente a la fin de 'l neolitico, dopo de na fermentaẑion casual de ua cenesta inte bidoi rudimentai. I primi segn de coltivaẑion de la vit i è stati catadi inte la region de 'l Caucaso, in Armenia e inte 'l Turkestan. Inte la Genesi Noè, pena gnest fora da l'Arca, al à inpiantà an vignal, al ghe 'n à beest al vin, al se à inciocà e al se à mess a dormir nut inte la so tenda (Genesi 9, 20-1), a testimonianẑa de 'l fato che le tecniche par far al vin le ea da esser cognosseste belche prim de 'l diluvio universal. I primi riferimenti storici a la vit e a 'l vin se i cata tra i Sumeri inte la 'Epopea di Gilgamesh (III milenio a.C.). Testimonianẑe de la coltivaẑion de la vit se le cata inte tanti geroglifici Egiẑiani, aonde che 'l vin al era na bevanda riservada a i preti, a i funẑionari grossi e a i re.

 
Scene de vendema in teracota etrusca de 'l VI secolo a.C.

I è stati i Greci a portar la vitivinicoltura inte l'Europa, belche in epoca minoica. Esiodo, inte Le opere e i dì, a descrive in modo detaglià i laòri de vendema e de vinificaẑion e tanti i è i riferimenti a la vit e a 'l vin anca inte Omero. A i coloni greci se ghe atribuiss la introduẑion le la coltivaẑion de la vit in Sicilia e inte altre aree de l'Italia de 'l Sud, aonde che la coltura la à catà condiẑion climatiche e [[pedologia|pedologiche ideai, a 'l punto da far meritar a la region al nome de Enotria.

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Vitis_vinifera&oldid=107653"