Difarense intrà łe version de "Vitis vinifera"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Riga 55:
Tra 'l [[V secolo|V]] e 'l [[X secolo]] la conservaẑion de 'l patrimonio vitivinicol al è par la gran part opera de i monaci: i [[Basiliani]] e i [[Benedetin]] i à fornì an novo inpulso a la coltura de la vit inte la Europa portandola a i limiti estremi le latitudine e de altitudine. De fianco de la viticoltura "de cesa", se à svilupà, pì che sia in Franẑa, na viticoltura "nobiliar": fra principi e feudatari la coltura de la vit e la produẑion de 'l vin i è gnesti sinboi de prestijo.
 
[[Immagine:Bacchino malato (Caravaggio).jpg|thumb|right|<small>Il giovane bacco malato<br/>[[Caravaggio]], 1593</small>]]
Infin a 'l [[VII secolo]] la coltura de la vit la à abu na ẑerta inportanẑa anca inte 'l [[Medio Oriente]]; in seguito, colpa de la espansion de 'l [[Islam]], la è ndata incontreghe a na progressiva decadenẑa.
 
Tra la fin de 'l [[Bass Medioevo]] e 'l [[Rinassiment]] è ripartì in Europa al svilupo de la viticoltura "borghese": al svilupo demografico, la concentraẑion de la đent inte le cità e le aumentade disponibilità economiche de artigiani e comercianti i à portà a grossi investimenti inte la viticoltura, che la è tornada a esser conveniente in termini de schei. Inte 'l Rinassiment se assiste anca a 'l svilupo de na anpia leteradura dedicada a la vit che la favoriss an novo aprocio sientifico, a 'l qual se ghe atribuiss tra 'l altro la nassita de la moderna [[anpelografia]], base fondamental de 'l futuro progress de la viticoltura. Anca inte le arti figurative se cata tante riproduẑion de la vit e de i so fruti.
 
ConCo la [[scoperta dell'Americade la [[Merica]] la vite''Vitis fecevinifera ilvinifera'', suocioè ingressoquela nelche ghe n'era in Europa, la è stata portada inte 'l [[Americhe|NuovoNovo Continente]], dapprimaprim in [[Messico]] e successivamentedopo, graziedeograẑia aide i ''[[conquistadores]]'', ancheanca ininte 'l [[Sud America]].
 
Nel [[XIX secolo]] l'[[oidio]] e la [[fillossera]], malattie della vite provenienti dall'[[Americhe|America]], distrussero enormi quantità di vigneti. I coltivatori furono costretti a [[innesto|innestare]] i vitigni sopravvissuti su specie di origine americana (''[[Vitis labrusca]]''), resistenti a queste malattie, e ad utilizzare regolarmente [[prodotto fitosanitario|prodotti fitosanitari]] come lo [[zolfo]].
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Vitis_vinifera"