Difarense intrà łe version de "Storia del Zinbabue"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Riga 4:
 
==Pre-storia==
[[Image:Great-Zimbabwe-2.jpg|thumb|The350px|Le [[Greatroine Zimbabwe]]de ruinsla inGrande [[Masvingo]].Zinbabwe]]
I primi abitanti de lo Zinbabwe i xera grupi de racoglitori-caciatori del grupo [[pigmei|pigmeo]] Dopo de lori i xe rivà i [[bantu]] en varie ondate. I bantu i ga creà vari sentri de potere locale.
Verso el XIV secolo, le sità stato le se ga unio on poco a la olta fin a cuerzar el teritorio de lo Zinbabwe. L’opera de unificazsion la xe stà fata da i shona (1), che i ga fondà el inpero del Monomotapa co cavedal a [[Grande Zinbabwe]], da cui vien el nome de lo stato odierno. La sità de Grande Zinbabwe la xera serà da grose mura de piera e da tori coniche che controlava i punti de avicinamento. Le tecniche de costruzsion le xe ancora ancò usade de i abitanti de la zona. La siviltà Monomotapa la ga fondà la so richezsa so el sfrutamento de le miniere de fero e de oro. El materiale laorà el vegnea portà a Sofala, so la costa del [[Mozanbico]] del nord par esar vendù a i marcanti arabi. Lo scanbio el xera en do direzsioni, visto che a Grande Zinbabwe i archeolgi i ga catà vaselame cinexe, monede persiane e cinexi, e parsino ogeti romani e greci. El regno el ga ragiunto el so apice en tel XVI secolo co el re Matope. Dopo de lu el ghe stà on continuo decadimento.
Riga 19:
 
==Governo de Smith==
[[Image:Udi2-rho.jpg|left|thumb|400px|Ian Smith firma la dichiarazsione unilaterale de indipendenzsa]]
El 11 novenbre 1964, Ian Douglas Smith, primo ministro de la Rhodesia, el ga firmà na dichiarazsione de indipendenzsa dal Regno Unio. La Rhodesia la xera za en discusion co el Regno Unio par rivar a l’indipendenzsa. La mosa de Smith la ga catà tuti de sorprezsa.
Smith el xera sostegnù da la minoranzsa bianca, che la sostegnea anca la forma de apartheid de Smith. Nesun stato el ga riconosù l’indipendenzsa de la Rhodesia e anca la popolazsion nera la xera contraria: da la colonia la pasava a esar governada da na minoranzsa che la tegnea en man tute le richezse del paexe.
Line 28 ⟶ 27:
 
==Indipendenzsa==
 
[[Image:Robert Mugabe and Zimbabwe President Canaan Banana.jpg|thumb|right|400px|Canaan Banana (destra) e Robert Mugabe a la cerimonia de indipendenzsa del 1980]]
A le elezsioni del marzso 1980, lo ZANU de Robert Mugabe el ga vinto 53 segi so i 80 disponibili. El ZAPU de John Nkomo el ga vinto 24 segi e l’UANC de Abel Muzorewa solo che 3. El 18 aprile 1980 el paexe el xe diventà indipendente co el nome de Zinbabwe e col riconosimento internazsionale. El primo Presidente el xe stà Canaan Banana e el Primo Ministro Robert Mugabe. En tel 1987 el Zinbabwe el xe diventà na republica presidenzsiale e dal 1 genaro 1988 Robert Mugabe el xe stà el presidente.
En tel 1990, le tensioni tra Mugabe e Nkomo le ga portà el paexe a la guera sivile. I ndebele che i sostegnea Nkomo i sa meso contro i shona che i sostegnea Mugabe. Lo scontro armata el ga fato pi de 30.00 vitime. Quasi tuti i morti i xera ndebele copadi da la Quinta Brigada Zinbabweana. I militari i ga copà la majoria de la zente dopo verla arestà a casa soa, e no durante conbatimenti. Questo el ga portà tanti grupi de diriti umani a acusar Mugabe de genocidio.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Zinbabue"