Difarense intrà łe version de "Storia del Zinbabue"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Riga 31:
En tel 1990, le tensioni tra Mugabe e Nkomo le ga portà el paexe a la guera sivile. I ndebele che i sostegnea Nkomo i sa meso contro i shona che i sostegnea Mugabe. Lo scontro armata el ga fato pi de 30.00 vitime. Quasi tuti i morti i xera ndebele copadi da la Quinta Brigada Zinbabweana. I militari i ga copà la majoria de la zente dopo verla arestà a casa soa, e no durante conbatimenti. Questo el ga portà tanti grupi de diriti umani a acusar Mugabe de genocidio.
 
[[Image:Robert Mugabe.jpg|thumb|left|300px|Robert Mugabe]]
Le elezsioni del marzso 1990 le ga confermà la forzsa de Mugabe, vinzsendo 117 segi so 120. Ghe xe molti dubi so la trasparenzsa de le quele elezsioni – e de tute quele vegnù dopo – ma el xe anca vera che Mugabe el xe stà bon de atirar el sostegno de la popolazsion locale co el so inpegno par l’educazsion libara par uti e altre decizsioni populiste.
[[Image:Robert Mugabe.jpg|thumb|left|300px|Robert Mugabe]]
 
Mugabe el ga provà a inpore el so partito come partito unico. Nol ghe reusì, ma el xe stà bon – co intimidazsioni e violenzsa – a tegnar l’oposizsion soto controlo. Durante tuti i ani 90 la popolazsion la ga speso protestà par le decizsioni del governo. I universitari i se sa ribelà a l’ingerenzsa de Mugabe ne la scola, i lavoradori a la mancanzsa de adeguamento de i salari. El paexe el xe scivolà senpre pi veloce verso la ditatura, da na parte, e la povertà, da che l’altra. La recesion economica la xe diventà on drama nazsionale a la fine de i ani 90 co Mugabe el ga mandà le trupe en te la [[Republica Democratica del Congo]] durante la guera sivile. Tuti i paexi donatori del Zinbabwe i ga smeso de darghe schei a Mugabe.
 
En tel 1999, tuti i partiti d’opozizsion i sa ragrupà en del Movimento par el Canbio Democratico (Movement for the Democratic Change - MDC). El MDC el ga atirà el suporto de setori senpri pi grandi de la società zinbabweana. Morgan Tsvangirai, omo de afari e capo de l’opozizsion, el xe stà speso meso en prison, picià da l apolizsia e mandà a l’ospedal par le torture che el ga subì. Tsvangirai el ga continuà a oporse a Mugabe e el xe l’unica figura che la pol presentar na vera alternativa al vecio ditator.
[[ImmagineImage:Morgan Tsvangirai.jpg|thumb|Morgan Tsvangirai]]
 
El tel ano 2000, par tentar de canbiare la situazsion e verghe el sostegno de la clase dirigente, Mugabe el ga obligà i bianchi a ndar via da le so fatorie e el ga dato la tera a i so sostenitori. La mjoria de i bianchi i xe scanpà en Australia, Sudafrica, Mozanbico, Zanbia, e Nigeria. I paexi africani che i ga risevù i bianchi zinbabweani i ga dato tera e diriti de coltivazsion par darghe on novo inpulso a la so agricoltura e l’alevamento de bestie. El Zinbabwe, invese, el xe pasà da esportatore a inportatore de prodoti agricoli. La tera la xe stà data en man de richi africani e solo pocheta la xe ndà en man de agricoltori africani. La recesion economica la ga inpedio al paexe de cronpar prodoti petroliferi e così anca i machinari agricoli i xe stà fermi. Ancò el dolaro zinbabweano nol val niente, e l’inflazsion la ga superà el 5.000%.
Riga 43:
L’oposizsion a Mugabe no la xe solo politega. Le Cexe cristiane le ga parlà contro de lu e le ga meso en ciaro che la crizsi del paexe la xe na crizsi umanitaria. El vescovo catolego de Bulawayo, Pius Ncube, el ga vù el corajo de ciamar Mugabe ditator. Mugabe el ga risposto co na canpagna denigratoria contro el vescovo e el la fato acusar de adulterio. El vescovo el sa proclamà inocente, ma el ga dato le dimisioni da la diocexi (12 setenbre 2007). Ncube el continua a laorar par la comision Giustizsia e Paxe de la Cexa Catolega del Zinbabwe.
Mugabe el ga anuncià che el vol esar rieleto anca nel 2008. L’oposizsion la senbra senpre pi forte e la popolazsion no la sostien pi el vecio ditator. En tel genaro 2008, alcuni parlamentari del partito al governo i ga dito che el xe ora de canbiare. El primo timido tentativo de l’elite zinbabweana de provar na svolta par el paexe.
 
 
==Note==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Zinbabue"