Difarense intrà łe version de "Storia del Maroco"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
ElMeBot (discusion | contribusion)
p Bot: Sostitusion automatica (-nazsion +nasion, -Nazsion +Nasion, -ricorenzse +ricorense, -marzso +marso, -Marzso +Marso)
ElMeBot (discusion | contribusion)
p Bot: Cavo zs
Riga 1:
[[Image:Maroc carte.gif|thumb|250px|right|Mapa del Maroco]]
La '''Storia del Maroco''' la scominzsiascominsia co el neolitico. I ricatamenti paleontologici i dixe che i primi abitanti del Maroco i xe rivà qi da est e che i fazsea parte de la cultura capsiana, nome che vien da quel de Capsia (ancò Gapsia) na sità en [[Tunisia]].
 
==Preistoria==
10.000 ani fa el [[Maroco]] el xera diverso da ancò. Le tere le xera meno aride e do ancò se cata el deserto alora ghera la savana co albari e corsi d’acqua. El xe en sto teritorio che se cata segni de la cultura capsiana. I [[berberi]], popolazsionpopolasion comun a tuto el [[Maghreb]], i xe rivà ntorno al 2.000 a.C. I berberi i gha dato el nome al Maroco, Mur Akush vol dir La tera de Dio e el xera el nome de de Marrakech, e da qi deriva el nome del paexe.PopolazsioniPopolasioni iberiche e axiatiche le se rivà so le coste a lo steso tenpo.
 
== Ligà al Mediteraneo==
Marcanti [[fenici]] i gha costruio aprodi e depositi longo la costa setentrionle marochina za nel XII secolo a.C. Chella, Lixus e Mogador le xera le colonie pi grandi. Le colonie fenice le xe finie soto el control de [[Cartàxene]] verso el V secolo a.C. Verso el II secolo a.C. le popolazsionipopolasioni berbere le se sa organizsà en regni che controlava l’interno del nord Africa, speso soto el control de Cartàxene o de Roma. Tuto el Maroco el xe finio rentro a l’impero romano en tel 40 a.C. I romani i controlava solo che la costa e i ghe lasà el control de l’interno a le tribù berbere che le pagava le tase a Roma. Co la caduta de l’inpero romano, la region la xe pasà soto el controlo de i vandali (V secolo d.C.), de i visigoti e poi de i bizantini.
I misionari cristiani i xe rivà qi en tel II secolo d.C. e i gha convertì la popolazsionpopolasion. Molti misionari de la Mauretania, come el nord del Maroco el xera conosù alora, i xe vegnudi en Eoropa par predicar el vangelo. Tra questi [[San Zen]] e San Valentino. En te i primi secoli de la nostra era varie comunità de ebrei le vivea en tel nord del Maroco.
 
==Islam==
[[Image:Rabat tour Hassan.jpg|thumb|200px|right|La tore de Hassan]]
Le invasioni arabe le xe rivà en Maroco en tel VII secolo e i berberi i xe stà convertidi co la forzsa, ma i no xe riusidi a far canbiar le tradizsionitradisioni. I berberi i gha speso rivestì de Islam i loro costumi e cultura, el xera on modo de resistar a i opresori arabi.
[[Image:Almoravid-empire-en.svg|thumb|left|250px|Regno Almoravide]]
En tel 788, Idris ibn Abdallah el gha fondà la dinastia Idrisica, e el gha portà el Maroco a esar on sentro de cultura e potere. La regina Saida Zahira la gha espanso el so regno da la region de l’Atlas fin a tor el posto de i Idrisidi en tel X secolo.
En te i secoli XI e XII, le dinastie berbere Almoravide, Almohade e Marinide le gha controlà el Maghreb e l’Andalusia (Spagna). Ste dinastie no le xe sta boen de darghe unità a la popolazsionpopolasion. La dinastia Saadi la gha governà sul Maroco dal 1511 al 1659, seguida da la dinastia Alauita, che la gha governà fin a i tenpi moderni.
 
==Alauiti==
Dopo verghe conquistà la cavedal Fes, i Alauiti i gha conquistà Marrakech e portà on senso de unit al paexe. Anca se a i inizsi el regno el xera pi picolo del Maroco de ancò, i Alauiti i xe stà boni de conquistar novi teritori col pasar de i ani. Co el tenpo, i Alauiti i gha perso autorità, ma i xe riusidi a mantegnar l’indipendenzsal’indipendensa, en on periodo co tuti i paexi visini i xe cascà soto l’influenzsal’influensa otomana o de le potenzse eoropee.
[[Image:Maroc_preco.jpg|thumb|right|300px|Artilieria francexe a Rabat en tel 1911]]
I inglexi i gha riconosù a la FranzsaFransa el dirito de interesarse al Maroco. La Germania la gha obietà. Co el tratato de Algericas del 1906, le potenzse eoropee le ghe dava a Spagna e FranzsaFransa el mandato de interesarse del Maroco. I todeschi i gha creà na seconda crisi en tel 1911 e el tratato de Fes (1912) el sa risolto col trasformar el Maroco en on protetorato francexe. El tratato el ghe dava a la Spagna el control de serte rregioni. El sultano el regnava ma no podea governar. La FranzsaFransa la gha svilupà el setore minerario e agricolo.
 
==Lota par la libartà==
[[Image:Casablanca1950s.jpg|thumb|left|250px|[[Casablanca]] en tel 1950]]
I separatisti de la region del Rif i gha proclamà la republica el 18 setenbre 1921. Le armate francexe e spagnola le gha atacà el Rif e meso fin a la republica el 27 magio 1926. On grupo de naxionalisti i gha fondà el Comitato d’Axion Marochino (CAM) en tel dicembre 1934. El CAM fazsea presion so i francexi usando i mass media e el dialogo. Sta tatica no la gha funzsionà. El CAM el se sa divixo en do, co on grupo che gha formà on partito nasionalista subito sopreso da i francexi. Altri grupi nasionalisti i gha provà a far presion so i francexi.
Dopo la seconda guera mondiale, el Partito Istiqlal (de l’Indipendenzsal’Indipendensa) el gha domandà l’indipendenzsal’indipendensa del Maroco. La richiesta la xera sostegnuda anca dal sultano. L’oposizsion francexe a qualsiasi canbio la gha diviso ancora piassé i nasionalsiti da i coloi de origine francexe.
En tel dicenbre 1952 la morte violenta de on lavorator tunixino la gha fato scopiar de i tumulti. I francexi i gha subito sopreso el partito comunista e el Istiqlal. I tumulti i gha continuà e i francexi i gha mandà el sultan, Mohammed V, in exilio en Madagascar, metendo al so posto Mohammed ben Aarafa. La popolazsionpopolasion la considerava ben Aarafa ilegitimo ela gha protestà ancora pi forte. I francexi i gha dovù portar el sultan ndrio e scominzsiarscominsiar el dialogo par rivar a l’indipendenzsal’indipendensa.
 
==IndipendenzsaIndipendensa==
[[Image:Rabat Mausole MohammedV.jpg|thumb|250px|Tonba de Mohammed V a Rabat]]
El sultan Mohammed V el xe stà bon de negozsiar el pasagio a l’indipendenzsal’indipendensa senzsasensa crear strapi par i do paexi. El gha anca dato la posibilità a I grupi de oposizsion de participar a la vita politega del paexe trasformando el sultananto en ona monarchia parlamentare. L’indipendenzsaL’indipendensa la xe rivà el 7 aprile 1956. La Spagna la gha restituido la so parte de Maroco en tel 1958, ma la tegnù el controlo de Ceuta, Melilla e altre aree che le xera spagnole anca prima del tratato de Fes.
 
==Hassan II==
El 3 marso 1961, Hassan II el xe diventà re del Maroco. Hassan el gha subito mostrà de esar on re totalitario, senzsasensa rispeto par le oposizsioni o el dirito de la persona. El se sa nominà primo ministro e el gha scrito na nova Costituzsion, aprovada en tel dicenbre 1962. Dal 1965 al 1970, el re el sa tolto el control de tuti i poteri, legislativo giudizsiario e de la sicurezsa interna. El mancà ritorno a la piena democrazsia el gha portàa do tentativi de colpo de stato en tel 1972 e 1973. El re el xe morto el 23 lulio 1999.
 
==Mohammed VI==
Riga 40:
==El Sahara Osidentale==
{{varda anca|Storia del Sahara Ocidentale}}
Co la Spagna la se sa ritirà dal Sahara Ocidental en tel 1975, Maroco e Mauritania le gha ocupà el teritorio, contro el voler de i abitanti. I residenti del Sahara Ocidental i gha organizsà el [[Fronte Polixario]] par conbatar par l’indipendenzsal’indipendensa. La Mauritania la gha dovù lasar el Sahara Ocidental dopo verghe perso i scontri direti co i guerilieri del Polixario. El Maroco insiste che el teritorio del Sahara Ocidentale el xe suo de dirito. Par difendarse da i atachi de i guerilieri, el Maroco el gha costruio miliari de km de mura par difendar la so zona de influenzsainfluensa. En tel 1988, Maroco e Fronte Polixario i gha aprovà on piano de le Naxioini Unie par organizsar on referendum de autodeterminasion. El referendum el xe stà rimandà on mucho de olte, mentre che i marochini i continua a mandar novi coloni en tel Sahara Ocidental.
 
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Maroco"