Difarense intrà łe version de "Canpana"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Feriòn (discusion | contribusion)
p da finir de tradure
Feriòn (discusion | contribusion)
o tradot an tokét, ma ke fadiga!
Riga 1:
{{T|italiana}}
{{belumat}}
 
{{nota disambigua|altri significati|[[Canpana (disanbigua)]]}}
[[ImmagineImage:Cloche Saint-Antoine Murat.JPG|right|250px|thumb|Campana della Chapelle Saint-Antoine a [[Chastel-sur-Murat]], Cantal, Francia]]
 
La '''canpana''' la è an [[strumento musical]] sede solito de bronzo, doperà 'te 'l mondo cristiancristiàncheke sia par scandir al tenp da i [[Canpanil|canpanii]] de le [[Cesa (architetura)|cese]] o come richiamo par funžion, ricorenže o eventi che reguarda la comunità, e al gnen sonà da i [[canpaner]].
Le canpane se le destingue par la so sonada carateristica, fata da la percussion de 'n pendol de fer ciamà ''batocio'' su le pareti interne de la canpana.
 
== Al nome ==
Secont i studiossstudiós, al nome "canpana" al deriva da 'l latin ''vasa campana'', espression cheke la indicheaindichéa cadin semisferici de [[bronđo]] fati 'te la zona de Napoli, la sagoma de i quai la era recordada da le canpane.
 
Par [[latin]] la canpana la era ciamada ''tintinnabulum'', co riferimento a 'l so suono.
 
Al insieme de le materie cheke reguarda al studio de le canpane (storia, tecniche, musicologia, significati) al costituisscostituìs la [[canpanologia]].
 
 
== Storia ==
Pareree cheke le canpane pì veceveče le risale a la [[Cina]] de qualche mili ani prim de Cristo.
Secont la tradižion la canpana co 'l batociobatočo interno la è inveže na invenžion [[Italia|'taljana]]: la saree stata introdusesta da [[San Paolin]] [[vescovo]] de [[Nola]] 'te 'l [[V secolo]] d.c., anca se no ghe n'è gnissun documento cheke ghe intesteintèste la paternità de la invenžion a 'l Santo.
 
==Le dimension, al suono e la nota==
Al suonosòno de na canpana al è ligà a 'n equilibrio conplicà de spessorspesòr cheke i determina al profilo de la canpana. I spessorspesòr i fa, insieme de la nota principalprincipàl e a i suonisòni paržiai, al suonosòno de la canpana. La [[nota musical|nota]], inveže, la è determinadadeterminađa da 'l volume de la cavità inte la canpana: pì al è grant e pì grossagròsa la sarà la nota, pì al è ceočeo e pi acuta la sarà la nota. Le canpane le pol essereser quindi ''acordade'' tra de lore tramite operažion specifiche cheke le va a modificar al volume.
Esiste diversi tipi de canpane a seconda de 'l spessorspesòr, de la nota e de la forma. Al profilo, cheke al ciapačapa al nome de "sagoma", al pol essereser diverso (par esenpio) a seconda de le esigenže de 'l posto aonde cheke sarà metest la nova canpana. Esiste "sagome lidjere" e "sagome pesanti" doperade da i diversi fondidorfondiđor. La diferenža la è 'te la qualità de 'l suono fata da na canpana de sagoma pesante. In Italja de solito se ''fonde'' pì "lidjer" in confronto a 'l standard de l'Europa central.
 
IlAl maggioremagiór peso, e quindi ilal maggiormagiór spessorespesór, permetteal unafa maggioresì ke la àbie 'na pì grosa e prolungatalonga vibrazionevibražion dellodel strumento oltre cheke unan maggioremagiór sostegno dei ''toni parziali'', soprattuttosopratuto quelliquei dide ''ottava inferiore'' e dide ''terza maggiore'', cheke i a devonoda essereeser presenti in ogni campana.
InDe generesolito la campana in proporzioneproporžion più pesante la risulta avereaver unan suonosòno in generalegeneral più caldocàlt e più gradevolegraẑioso, mentre unana campana "leggera" la è talvoltaspés stridentestrident e spiacevole all'orecchioale reče.
 
UnaNa buonabona campana puòla arrivarepol adrivar emetterea emeter finofin a 50 ''toni parziali'', ma i più importanti e soprattuttosopratut i più riconoscibiliriconosibili sonoi é (rispettorispeto allaala nota fondamentalefondamental): parziale di "Prima", di "Terza" (che può essere maggiore o minore), "Quinta" (che può essere diminuita), "Ottava Superiore" e "Ottava Inferiore".
*parziale di "Prima"
*di "Terza" (ke pol eser magiór o minór)
*"Quinta" (ke pol eser diminuiđa)
*"Ottava Superior" e "Ottava Inferior".
 
== Tipi de sonada, funžion e segnai ==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Canpana"