Difarense intrà łe version de "Storia del Mozanbico"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
ElMeBot (discusion | contribusion)
p Cavo zs
Nessun oggetto della modifica
Riga 1:
[[Image:Mozambique map cities.png|right|300px|Mapa del Mozanbico]]
Come par quasi tuti i paexi africani a sud del [[Sahara]], i primi abitanti del [[Mozanbico]] i xera [[boscimani]], molto probabilmente de lo steso grupo che ghe darà vita a i san. Le piture ruprestri che se cata su tanti monti del Mozanbico i xe na testimonianzsatestimoniansa direta che i boscimani i vivea qi almanco 10.000 a.C.
I [[bantu]] i xe rivà en tel nord del Mozanbico traverso el Fiume ZamnbezsiZamnbesi, za en tel VI secolo de la nostra era. I bantu i gha portà la metalurgia e l’agricoltura.
 
==Portoghexi==
[[Image:Mozambique n2.jpg|300px|left|Cexa de San Antonio su l’ixola de Mozanbico]]
I arabi i xe rivà su le coste del nord del Mozanbico en tel XI secolo. I gha costruio de i insediamenti e promoso la difusion de l’Islam. Le varie sità de [[cultura swahili]] le gavea i so sultani. Ancora ancò, al nord del Mozanbico la zente del nord la parla lengoe locali e na variante del [[swahili]]. En nome steso del paexe el vien dal el nome de on sultan locale: ''Musa bin Bichi'' (o Bi’ki)
 
El primo eoropeo a rivar so le cost del Mozanbico en epoca moderna el xe stà Vasco da Gama en tel 1498. I portoghexi i gha costruio na serie d efortini longo la costa e meso la cavedal de la nova colonia a l’[[Ixola de Mozanbico]], a la boca de la baia de Mossuril, en fronte de la Cabeceira Grande. I portoghexi no gha mai tentà l’esplorasion de l’interno e anca i forti so la costa i no xera ben tegnui. En tel XIX secolo, spinti da le mose espansionistiche de i altri paexi eoropei, i portoghexi i gha deciso de sfrutar el interno de le so colonie. I gha diviso el teritorio del Mozanbico en ''prazos'', grandi propietà teriere date a i portoghexi che volea investir in Africa. I portoghexi i gha svilupà solo le infrastruture che servia a i coloni e i no gha dato inportanzsainportansa a la popolasion locale.
 
==Indipendensa==
Line 14 ⟶ 15:
==Guera Sivile==
La mancanza de svilupo, la povertà, e ragioni de politica internasionale le gha portà el paexe a la guera sivile. En tel 1982, la RENAMO – on grupo anticomunista sostegnù da [[Sudafrica]], Rhodesia ([[Zinbabwe]] de ancò) e da i [[Stati Unii]] – la gha scominsià na campagna de atachi violenti a scole, dispensari e vie de trasporto. En tel 1984, Mozanbico e Sudafrica i gha firma i acordi de Nkomati. El Mozanbico el se impegnava a parar fora i guerilieri de l’African National Congress (ANC) dal paexe, e el Sudafrica el gavaria smeso de darghe armi a la RENAMO. El Mozanbico el gha fato la so parte, ma el Sudafrica nol xe stà a i pati e el gha continuà a darghe armi a la RENAMO. En tel 1986, el presidente [[Samora Machel]] el xe morto en on incidente aereo, tanti i sospeta che el governo del Sudafrica el sia responsabile. Al so posto, Joaquim Chissano el xe diventà presidente.
 
En tel 1990, Chissano el gha scominsià el dialogo par rivar a la paxe co la RENAMO. EL dialogo el xe stà sostegnù da la Comunità de Sant’Egidio, on grupo catolico de Roma. El 4 otobre 1992, [[Joaquim Chissano]] e Alfonso Dhlakama – capo de la RENAMO – i gha firmà l’acordo de paxe a Roma.
 
Line 20 ⟶ 22:
A le prime elesioni libare, en tel 1994, Chissano el gha vinto la magioria d ei voti, e Dhlakama el xe rivà secondo. En tel 1995, el Mozanbico el sa zontà al Commonwealth, unico paexe che nol xe mai stà parte del impero britanico. I rifugiati mozanbicani scapai a l’estero (2 milioni) o in altre aree del paexe (4 milioni) i xe tornà a casa par le fin del 1996.
Dopo le elesioni del 1999, la RENAMO la gha acusà el FRELIMO de verghe imbroià a le elesioni. En tel 2005, Chissano el se sa ritirà e gha dato via libara al novo presidente Armando Guebuza.
 
El paexe el xe generalmente tranquilo. La zente la laora e serca de svilupar le struture. Lo steso no se pol dir del governo. I gironalisti che i gha investigà l’uso de i soldi da parte de i politici pi grsoi i xe stà malmenà e anca copà (omicidio Cardoso). Ancò, el sud del paexe el xe sempre pi moderno e l’inglexe el xe sempre pi parlà. El nord el xe rimasto sotosvilupà e le infrastruture le xe inadeguate.
L’università statale la xe a Maputo, mentre che al nord ghe xe l’università catolegha. Tute e do ste realtà le xe al de soto de i bisogni del paexe.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Mozanbico"