Difarense intrà łe version de "Stòria de l'Alxeria"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Escarbot (discusion | contribusion)
ElMeBot (discusion | contribusion)
pNessun oggetto della modifica
Riga 8:
[[Imagine:Carthage column.JPG|left|200 px|thumb|Sito de Cartàxene]]
I berberi, i primi abitanti de l’Algeria, i xe stà sempre pi spinti verso l’interno desertico da i vari popoli invasori. I fenici i xe rivà qi en tel X secolo a.C. e i gha costruio [[Cartàxene]] e altri aprodi longo la costa. El marcà tra i berberi e i fenici el gha continuà per secoli, ma le popolasioni bebrbere le se sa catà en ne situasion de dipendensa da i invasori.
Cartàxene la gha perso forzsaforsa co le guere puniche e la xe stà distruta en tel 146 a.C. I berberi i xe tornà en coltrol del teritorio e i gha organizsà na serie de sità stato soto la guida de on re. Dopo i fenici, i romani i xe rivà en te la zona e i gha scominsià a conquistar tuta la costa. Tuta l’area de l’Algeria longo la costa la xera soto el control roman dal 24 d.C. I berberi i se sa oposto a i romani, ma i no xe mia stà boni de tornar a l’indipendensa. El cristianeximo el xe rivà a l’inizsiol’inisio del II secolo e i berberi i xe diventà cristiani en poco tempo. Tanti de i primi misionari che gha portà el critianeximo en Eoropa i xera berberi. [[San Agostino]], vescovo de Tagaste e scritore cristiano, el xera on berbero.
 
===Islam===
Dopo el cristianeximo, el pi grande evento culturale e sociale de l’Algeria el xe stà l’arivo de l’Islam en tel VII secolo. La nova religion e la nova lengoa, l’arabo, el gha trasformà la società maghrebina.
I primi musulmani a rivar qi i xe stà le armate de i Umayyadi, na dinastia con cavedal a Damasco. Dopo de lori, el control de la region el xe andà a i Abbasidi (750) che i comandava da Baghdad. I Abbasidi i gha lasà el poter a i imam Rustimidi che gavea el loro sentro a Tahirt, poco a sud de Algieri. I imam i xera considerà omeni santi e i gha dato vita a scole par studiar el Corano e le sienzse. I iman i no xe stà boni de organizsarorganixar on esercito e i xe presto finii soto el control de i Fatimidi (909) de l’Egito. Anca i Fatimidi i gha lasà el control de la region a n’altra dinastia, i Ziridi – de origine berbera – che i gha tegnù el poter dal 972 al 1148. I Ziridi i gha aministrà mal el teritorio ma i xe riusidi a islamizsar el interno del paexe. I berberi che abitava en tel Maghreb de l’ovest (la zona del Maroco moderno) i se sa organizsà soto la guida de i Almoravidi e i gha scominsià l’espansion verso el nord (la Spagna) e l’est, rivando a Algeri en tel 1106. Mezso secolo dopo la xe sta la olta de i Almoahidi che i gha caturà tuto el Maghreb verso el 1176. Le guere in Spagna le gha indebolio i Almoahidi che i gha perso el teritorio de l’Algeria, che el xe pasà a i Zayanidi. I Zayanidi i gha tegnù el teritorio fin a la metà del XVI secolo, co l’impero otoman el gha vù el sopravento. Durante sti ani, la pirateria la xe diventà l’atività pi importante de la costa nord africana. I famoxi pirati Aruj e Khair ad Din, conosù come el Barbarosa, i gavea i so porti principali en Tunisia e a Algeri.
 
===Otomani===
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Stòria_de_l%27Alxeria"