Difarense intrà łe version de "Storia del Maroco"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Luckas-bot (discusion | contribusion)
p r2.7.1) (Bot: Zonto: bs:Historija Maroka
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Bot: Fixing redirects
Riga 1:
[[File:Maroc carte.gif|thumb|250px|right|Mapa del Maroco]]
La '''storia del Maroco''' la scominsia co el neolitico. I ricatamenti paleontologici i dixe che i primi abitanti del Maroco i xe rivà qi da est e che i fasea parte de la cultura capsiana, nome che vien da quel de Capsia (ancò Gapsia) na sità en [[Tunixia|Tunisia]].
 
== Preistoria ==
Riga 8:
Marcanti [[fenici]] i gha costruio aprodi e depositi longo la costa setentrionle marochina za nel XII secolo a.C. Chella, Lixus e Mogador le xera le colonie pi grandi. Le colonie fenice le xe finie soto el control de [[Cartàxene]] verso el V secolo a.C. Verso el II secolo a.C. le popolasioni berbere le se sa organizà en regni che controlava l’interno del nord Africa, speso soto el control de Cartàxene o de Roma. Tuto el Maroco el xe finio rentro a l’impero romano en tel 40 a.C. I romani i controlava solo che la costa e i ghe lasà el control de l’interno a le tribù berbere che le pagava le tase a Roma. Co la caduta de l’inpero romano, la region la xe pasà soto el controlo de i vandali (V secolo d.C.), de i visigoti e poi de i bizantini.
 
I misionari cristiani i xe rivà qi en tel II secolo d.C. e i gha convertì la popolasion. Molti misionari de la Mauretania, come el nord del Maroco el xera conosù alora, i xe vegnudi en Eoropa par predicar el vangelo. Tra questi [[San Zen vescovo|San Zen]] e San Valentino. En te i primi secoli de la nostra era varie comunità de ebrei le vivea en tel nord del Maroco.
 
== Islam ==
Riga 16:
[[File:Almoravid Empire.png|thumb|left|250px|Regno Almoravide]]
En tel 788, Idris ibn Abdallah el gha fondà la dinastia Idrisica, e el gha portà el Maroco a esar on sentro de cultura e potere. La regina Saida Zahira la gha espanso el so regno da la region de l’Atlas fin a tor el posto de i Idrisidi en tel X secolo.
En te i secoli XI e XII, le dinastie berbere Almoravide, Almohade e Marinide le gha controlà el Maghreb e l’[[Andalusìa|Andalusia]] ([[Spagna]]). Ste dinastie no le xe sta boen de darghe unità a la popolasion. La dinastia Saadi la gha governà sul Maroco dal 1511 al 1659, seguida da la dinastia Alauita, che la gha governà fin a i tenpi moderni.
 
== Alauiti ==
Riga 28:
I separatisti de la region del Rif i gha proclamà la republica el 18 setenbre 1921. Le armate francexe e spagnola le gha atacà el Rif e meso fin a la republica el 27 magio 1926. On grupo de naxionalisti i gha fondà el Comitato d’Axion Marochino (CAM) en tel dicembre 1934. El CAM fasea presion so i francexi usando i mass media e el dialogo. Sta tatica no la gha funsionà. El CAM el se sa divixo en do, co on grupo che gha formà on partito nasionalista subito sopreso da i francexi. Altri grupi nasionalisti i gha provà a far presion so i francexi.
 
Dopo la [[seconda guera mondiałe|seconda guera mondiale]], el Partito Istiqlal (de l’Indipendensa) el gha domandà l’indipendensa del Maroco. La richiesta la xera sostegnuda anca dal sultano. L’oposision francexe a qualsiasi canbio la gha diviso ancora piassé i nasionalsiti da i coloi de origine francexe.
 
En tel dicenbre 1952 la morte violenta de on lavorator tunixino la gha fato scopiar de i tumulti. I francexi i gha subito sopreso el partito comunista e el Istiqlal. I tumulti i gha continuà e i francexi i gha mandà el sultan, Mohammed V, in exilio en Madagascar, metendo al so posto Mohammed ben Aarafa. La popolasion la considerava ben Aarafa ilegitimo ela gha protestà ancora pi forte. I francexi i gha dovù portar el sultan ndrio e scominsiar el dialogo par rivar a l’indipendensa.
Riga 45:
== El Sahara Osidentale ==
{{varda anca|Storia del Sahara Ocidentale}}
Co la Spagna la se sa ritirà dal Sahara Ocidental en tel 1975, Maroco e Mauritania le gha ocupà el teritorio, contro el voler de i abitanti. I residenti del Sahara Ocidental i gha organizà el [[Fronte Polisario|Fronte Polixario]] par conbatar par l’indipendensa. La Mauritania la gha dovù lasar el Sahara Ocidental dopo verghe perso i scontri direti co i guerilieri del Polixario. El Maroco insiste che el teritorio del Sahara Ocidentale el xe suo de dirito. Par difendarse da i atachi de i guerilieri, el Maroco el gha costruio miliari de km de mura par difendar la so zona de influensa. En tel 1988, Maroco e Fronte Polixario i gha aprovà on piano de le Naxioni Unie par organizar on referendum de autodeterminasion. El referendum el xe stà rimandà on mucho de olte, mentre che i marochini i continua a mandar novi coloni en tel Sahara Ocidental.
 
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Maroco"