Difarense intrà łe version de "Storia del Burundi"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
FriBot (discusion | contribusion)
p Bot: Fix wlink
Nessun oggetto della modifica
Riga 1:
[[File:By-map-fr.png|thumb|350px330px|right|Mapa del Burundi]]
El [[Burundi]], co [[Etiopia]], [[Egito]], [[Ruanda]] e [[Burkina Faso]], el xe uno de i pochi stati africani che el ga conservà na continuità teritoriale col pasà.
 
 
==Preistoria==
Anca se no ghe ricatamenti paleontologici de rilievo, se sa che i primi abitanti del Burundi i xera [[pigmei]], i twa, che anca ancò i se cata en tel Burundi. A scominsiar dal secolo VII de la nostra era, grupi de [[bantu]] i xe entradi en tel paexe e i gha formàna siviltà agricolaagricoła. Altri grupi bantu i xe rivà a ondate en te i secolisecołi sucesivi e i gha portà lała metalurgia[[metałurgia]]. I bantu i gha dato vita a el popolo [[hutu]]. I primi segni dde epresensaprexensa [[tutsi]] i xe del XV sècoło.
 
===Problema de lełe etnie===
LaŁa società burundexe lała xe divisa tra hutu e tutsi, i twa i xe na minoransa picinina. I colonialisticołonialisti i gha sostegnù lała teoria de do popolipopołi de origine diversa, una superioresupariore e l’altra inferiore. Sto schema el se sposavaspoxava ben co lała teoria che divideva i grupi umani so na scalascała de valorivałori dal baso a l’alto, e che giustificavała giustifegava el predominio de i bianchi suso i neri. Secondo sta teoria, i tutsi i xe de origine hamitica, e quindi pi nobilenobiłe de i bantu. I sarea vegnù zo da i altipiani [[Etiopia|etiopici]]. Altri i dixe che i tutsi i vien dal sud.
 
I ricercatori moderni i xe contrari a vedar in Hutu e Tutsi do grupi etnici geneticamente diversi. Tanti fatori i fa pensar a on solo grupo che el se sa diviso longo tradisioni economiche e sociali. I Hutu i xe [[agricoltura|agricoltori]] e i Tutsti alevatori. Le diferense fìsiche le se pol spiegar co la dieta e tipo de laoro. Tuti e do i parla el kinyarwanda, on fato difìsiłe da spiegar se i do grupi i gavese veramente na orìxene difarente. El saria el primo caxo de na clase dominante che tol ła łéngoa de ła clase inferior. Altro fato che fa pensar a n’origine comune xe l’importansa che tuti e do i ghe da a l’alevamento. La verità la xe che la majoria de le persone le xe uguali e se pol saver l’etnia soło dai nomi. Sicuramente nel pasà grupi [[nilotici]] i xe rivà qûi dal nord, ma no ghe segni stòreghi de na migrasion hamitica traverso el Kenya. Anca i grupi nilotici i xera picinini e no gha łasià trace significative.
Line 15 ⟶ 16:
En tel [[1899]] i [[Germania|todeschi]] i xe rivà en Burundi e lo gha tolto come colonia de l’Africa Orientale Todesca. I re burundexi i gha resistio la penetrasion todesca e l’arivo de misionari. I todeschi i gha risposto co la violensa, e i xe riusidi a controlar el re solo co le armi.
 
==ColonialismoCołoniałismo==
I todeschi i no xe mai riusidi a controlar propiamente el Burundi. A lo steso tempo, i ga portà małatie sconosiude a ła popolasion locale che le gha decimà la popolasione umana e animale (epidemie del [[1914]], [[1922]], [[1944]]). Tra el [[1905]] e el 1914, metà de la popolasion de i pianori ocidentali la xe morta de malatie foreste.
Durante la Grande Guera, i belgi i gha invaso el Burundi e dopo la fin del conflito i sa tegnudi la colonia. I belgi i gha subito apogià i nobili tutsi e afidà a lori l’aministrasion de la colonia. Dopo la seconda guera mondiale, el Belgio el gha parmeso la creasion de partiti politeghi. Do le xe stà importanti par la vita del paexe:
Line 23 ⟶ 24:
* Partito Democratico Cristiano del Burundi (PDC).
 
En tel periodo de preparasion a l’indipendensa, el principe ereditario Rwagasore el xe stà asasinà. A le elesioniełesion aministrative del 1961, lała reasion popolarepopołare la gha dato lała vitoria a l'UPRONA.
 
==Indipendensa==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Burundi"