Difarense intrà łe version de "Storia de la Guinea"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
stato —> Stato come unità politica
stato —> Stato come unità politica
Riga 7:
 
==Colonialismo==
I francexi i volea torse el control de la Guinea e i gha scominsià la penetrasion militare ne la seconda metà del XIX secolo. La vitoria finale la xe rivà co la sconfita de Samory Touré, el re de i Ouassoulou, on regno Malinké che el controlava parte de la Guinea e de i statiStati confinanti. I confini atuali i xe quei decisi da inglexi, portoghexi, francexi e da la [[Liberia]].
En tel 1958 la Fransa la xera en cris politega e la gha dà a le colonie la posibilità de seliar se rimanere en te la comunità francexe o verghe l’indipendenza. La Guinea, soto la guida de Ahmed Sékou Touré, la gha volù l’indipendensa subito. El 2 otobre 1958, la Guinea la diventava indipendente, Ahmed Sékou Touré el xera el primo presidente.
I francexi i gha lasà el paexe quasi subito e Touré el se sa alineà a isovietici, prima, e co i cinexi, dopo. La Guinea, però, no la gha tajà i so legami co l’ocidente e con la Fransa en particolare.
[[File:22novemberdetail.JPG|thumb|left|250px|Monumento a la vitoria contro l’invasion de i mercenari en tel 1970.]]
En tel 1970, mercenari e ribeli guineani i gha atacà el paexe co el sostegno de el Portogalo. I portoghexi volea canbiar el governo de la Guinea parché el sostegnea i conbatenti de la [[Guinea-Bissau|Guinea Bissau]]. Dopo na setimana de bataje, l’esercito guineano el xe stà bon de parar fora i mercenari.
Touré el gha trasformà la republica en uno Stato a partito unico, che el xe presto diventà na ditatura co poca toleransa par i diriti umani. Pi d eun milion de guineani i xe scanpà a l’estero. Touré el xe diventà paranoico e el gha scominsià a verghe problemi anca co i statiStati africani confinanti. El paexe el se sa ixolà e l’economia la xe ndà a remengo.
Turé el xe morto el 26 marso 1984 e el so posto el xe stà tolto da el primo ministro Louis Lansana Beavogui. Dopo nianca on mexe, Lansana Conté e Diarra Traoré i gha fato on colpo de Stato. Conté el xe diventò presidente e Traoré primo ministro. Conté el gha fato libarar tuti i prigionieri politeghi e ciamà i guineani a l’estero parché i tornase a casa.
En tel 1992, Conté el gha verto la strada al multipartitismo e e ritorno al governo sivile. Conté el xe stà rieleto presidente en tel 1997. El gha anca canbià la Costitusion par esar rieleto la terza olta a la fin del 2002.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_de_la_Guinea"