Difarense intrà łe version de "Storia de la Tanzania"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
JhsBot (discusion | contribusion)
p r2.7.2+) (Bot: Zonto: no:Tanzanias historie
Xqbot (discusion | contribusion)
p r2.7.3) (Robot: Xonto io:Historio di Tanzania; modifeghe esteteghe
Riga 2:
La '''Storia de la Tanzania''' la fonda le so raixe ne la preistoria pi antica. En tempi pi recenti, la Tanzania la xe en comunicasion co i paexi axiatici e, dal tempo de le colonie, co l’Eoropa. Ne i ani ’70 la gha aiutà i movimenti de liberasion de Uganda e Sudafrica.
 
== Preistoria ==
La Tanzania la xe traversà da la [[Rift Valley]]. En sta val imensa, i paleontologi i gha fato ricatamenti importanti de i primi esari umani. A Olduvai Gorge, i studiosi de la fameja Leakey i gha trovà fosili de ominidi de do milioni de ani fa e a Laetoli le pi vecie peste de antenati de i esari umani.
En tuta la Tanzania se cata segni de i primi abitanti moderni. Se trata de popoli [[pigmei]], probabilmente Khoikhoi. Verso el do mila prima de Cristo, i popoli cushiti che i migrava verso sud i xe rivà en sta region e i gha inblobà i pigmei. I [[bantu]] i xe rivà da l’ovest co varie migrasioni a partir da el I secolo de la nostra era. I ultimim a rivare i xe stà i [[nilotici]] – [[luo]] longo el [[Lago Vitoria]], e [[maasai]] su le piane de i Serengeti – en tel XVIII secolo.
 
== Mondo arabo ==
Verso el X secolo, i marcanti arabi e persiani che i laorava longo la costa africana i xe rivà anca su le coste de la Tanzania. Da el matrimonio de axiatici co le popolasioni bantu de la costa la xe nata el popolo e la cultura [[cultura swahili|swahili]]. I swahili i gha costruio sità e fortini su la costa, so le isole, specialmente Mafia, Zanzibar, Pemba e Kilwa. La comunità swahilil la gavea on bon comercio co l’Oman, la Persia, l’India e la Cina. Sto periodo el xe conosù come l’Era Shirazi.
I primi eoropei a rivar so le coste de la Tanzania en tempi moderni i xe stà i portoghexi. En tel 1498, Vasco de Gama el gha visità Kilwa e par el 1525 i portoghexi i gavea el control de la costa. Dopo varie guere co i omaniti, i portoghexi i gha perso el control de la zona swahili e i omaniti i gha stabilì on sultanato a [[Zanzibar]]. Da Zanzibar, el sultan el controlava la costa dal sud de la Somalia al nord del Mozanbico, e le trate comerciali de l’interno de l’Africa che rivava su le coste de l’Oceano Indian.
 
== Colonialismo ==
[[File:Battle of tanga.jpg|thumb|300px|Bataja de Tanga]]
Co el novo interese de l’Eoropa su l’Africa en tel XIX secolo, misionari e esploratori i xe rivà en Africa Oriental par catar le fonti del [[Nilo]] e disegnar le mape de l’interno. Le potense eoropee no gavea interesi culturali, e guardava a l’Africa par le materie prime. La Società Todesca par la Colonizasion, fondà da Karl Peters, la gha mandà de i rapresentanti par contratar la ‘protesion’ oferta da la Germania a i cap locali (1884 in poi). En tel 1891, el governo todesco el gha sostituì la Compania de l’Africa Oriental Todesca ne l’aministrasion de i teritori del Tanganica e el gha meso la cavedal a Dar es Salaam.
 
I todeschi i gha investio tanto en te la colonia. I gha introdoto nove coltivasioni, la ferovia e na rete de strade. I volea anca costruir on canal par potar l’acqua dal Lago Vitoria a le pianure rente de Morogoro. La zente la gha resistio sti cambi e dal 1905 al 1907 i todeschi i gha dovù combatar na guera co le tribù del sud (rivolta de i Maji Maji).
Riga 18:
Co lo scopio de la [[Prima guera mondiałe|Grande Guera]], i todeschi i sa catà a combatar i inglexi del Kenya. I gha fermà el tentativo de invasion co la bataja de Tanga. El general Paul von Lettow-Vorbeck el gha organizà la guerilia che gha tegnù i inglexi impegnà so tuto el confin. Co la Germania gha perso la guera, el Tanganica el xe pasà al controlo fiduciario soto i inglexi, prima par mandà de la Lega de le Nasioni, e dopo par quel de le Nasioni Unie.
 
== Indipendensa ==
En tel 1954 Julius Nyerere, on maestro e ono de i soli do che gavea studià a l’università en tuto el Tanganyika, el gha fondà el partito Tanganyika African National Union (TANU) – Union Africana Nasionale del Tanganica. En tel 1961 Nyerere el xe diventà el Primo Ministro del paexe durante el periodo de autonomia, e on ano dopo el Presidente del Tanganica. El Tanganica el xe diventà indipendente el 9 dicembre 1961.
 
== Zanzibar ==
L’ixola de Zanzibar e le altre de l’arcipelago le xe stà abitade da secoli da pescadori de origine bantu. Co l’arivo d ei arabi e de i persiani, Zanzibar la xe diventà on sentro comerciale importante. Dopo esar pasà soto el control portoghexe, la xe stà presa definitivamente da i omaniti, che gha portà qua la cavedal de on sultanato. Zanzibar la xe diventà presto el sentro pi importante de l’Oceano Indiano par el comercio de le spezie e de i sciavi. El sultanato de Zanzibar el xe continuà fin a la fin de la seconda guera mondiale, ma de fato i inglexi i gha comandà su l’ixola dal 1890.
 
Riga 40:
[[es:Historia de Tanzania]]
[[fr:Histoire de la Tanzanie]]
[[io:Historio di Tanzania]]
[[it:Storia della Tanzania]]
[[no:Tanzanias historie]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_de_la_Tanzania"