Difarense intrà łe version de "Storia del Sahara Ocidentale"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Addbot (discusion | contribusion)
p Bot: Migrating 6 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q2994127 (translate me)
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Robot: Modifeghe esteteghe
Riga 1:
La '''Storia del Sahara Ocidentale''' la xe la storia de l’unica nasion che no la xe mai stà organizada come no Stato en tuta l’Africa. El [[Repubblica Araba Saharawi Democratica|Sahara Ocidentale]] la xe anca l’ultima colonia en Africa. La storia del popolo saharawi la se confonde speso co quela de i popoli che vive de rente de lori: marochini e mauritani. El Sahara Ocidentale el xe stà na colonia spagnola dal 1884 al 1975. Da alora, el xe stà aneso dal [[Storia del Maroco|Maroco]]. Le Nasioni Unie el le considera on teritorio non autonomo.
 
== Preistoria ==
Come tuti i paexi de l’area [[Sahara|sahariana]] e [[Sahel|saheliana]], anca el Sahara Ocidentale el xera abità en tenpi preistorici da varie popolasioni. A quel tenpo, 10 000 ani a.C, el deserto el xera fertile e rico de acqua. Da i ricatamenti paleontologici se sa che ghera na etnia nera, probabilmente i bafour che i vivea anca en [[Mauritania]], ma anca on etnia bianca originaria del nord Africa. Co l’arivo del l’olocene (2000 a.C.) el Sahara el ga scominzià a desertificarse, parando via i animali e spinzendo le popolasioni verso el sud. I [[berberi]] i xe vegnù zo dal nord a scominsiar dal 1000 a.C. I [[fenici]] i ga costruio de le picole colonie so le coste.
 
== Islam ==
L’islamizasion del Sahara Ocidentale la xe scominsià en tal VIII secolo ma la xe rimsata superficiale. L’Islam el xe rivà co i marcanti berberi, lori stesi i seguia na forma de Islam che la gavea tanti aspeti de cristianesimo e de religioni animiste.
Dal X secolo, varie tribù berbere le gha conquistà el control de el Sahara Ocidentale. I zentei en te le oasi e sità mercantile del nord; i malekiti el sentro e l’ovest; i lemtuna el sud. Da Sijilmassa, en tel nord, partia la pi grande strada carovaniera che, pasando par Aoudaghost e Lemtuna, la andava fin al [[Storia del Mali|regno del Ghana]]. Par sta via i marcanti i ghe portava el sal a le poplasioni de l’interno e i le scanbiava co oro e avorio.
 
== I almoravidi ==
[[File:Almoravid-empire-it.svg|200px|thumb|right|Conquiste almoravidi, en verde.]]
En tel 1030 i almoravidi che controlava el Maroco i gha scominsià a strenzar de le aleanse co le tribù berbere che le vivea en tel Sahara Ocidentale. I almoravidi i xe rivadi così a controlar parte del apexe, sensa mai darghe na unità aministrativa. Dopi i almoravidi, i almohaidi e i marinidi i gha continuà el proceso de arabizasion. Le tribù arabe de origine yemenita mandade da i fatimidi egisiani le gha influensà la cultura fin che ancò se parla ancora el dialeto arabo de origine yemenita. L’arabizasion de i saharawi la xe ndà vanti fin al 1400 sirca.
 
== Eoropei ==
I primi eoropei che i xe rivà so le coste del Sahara Ocidentale i xe stà i doe navigatori genovexi Vandino e Ugolino Vivaldi en tel 1291. Dopo de lori, portoghexi e francexi i xe pasà so le coste, ma nisun el gha fato de le esplorasioni a l’interno.
Verso el 1400, i portoghexi i gha scominsià a pasar regolarmente longo la costa africana e a costruir de le baxi fise. Da la Mauritania, i portoghexi i gha anca verto de i contati comerciali co le tribù costiere del Sahara Ocidentale.
Riga 20:
I portoghexi i gha costruio el forte de ''Santa Croxe de Capo Aguer'' en tel 1505. I spagnoli i gha costruio on secondo forte a ''Santa Cruz de Mar Pequeña''. El forte el xe stà atacà da i berberi de Massa en tel 1516 e 1517, e ditruto en tel 1524. Anca el forte portoghexe el xe stà distruto en tel 1541. Da alora, i portoghexi i gha rinforsà la presensa en [[Storia del Senegal|Senegal]] e en te i altri porti a sud de [[Dakar]].
 
== Dominio marochino ==
=== I Saadiani ===
[[File:Conquêtes des Saadiens.svg|right|200px|thumb|Conquêtes des Saadiens]]
Co l’arivo al potere de la dinastia saadiana en Maroco, l’influensa del paexe nordafricano so el Sahara Ocidentale la xe divegnuda forte. I saadieni i rivavi a controlar el deserto fin quasi a [[Timbuctù]] e la costa fin al Senegal. L’esercito de Ahmed al Mansur Saadi el gha vinto la bataja de Djouder (1591), che la gha segnà la fine del regno de Songhai e esteso el so dominio en Africa. Co la morte de al-Mansur (1603), i fioi i se sa diviso el regno che a so olta el sa spacà en tanti feudi. El controlo marochino el xe presto spario en tuto el Sahel. En tel 1632, Gao e Timbuctù le xera indipendenti. Anca en tel Sahara Ocidentale, le tribù berbere le xera libare dal controlo marochin.
 
=== I Alouiti ===
[[File:Moulay Ismail.jpg|left|150px|thumb|Moulay Ismail]]
En tel 1644, le tribù sanhadja le se sa reoltà contro le tribù hassaniya, da do vegnea i saadiani. Dopo trent’ani de guera, i arabi i xe tornà en control del deserto. Moulay Ismail, de la dinastia alouita, el gha comandà tante incursioni en tel deserto (1724 – 1727) par rinforsar el controlo marochin. Dopo la so morte, i marochini i gha n’antra olta perso el control direto de la region. En tel 1767 el sultan Mahammed III el gha firmà el tratato de Marakech co el re Carlo III de Spagna do el riconose che le Ixole Canarie le xe de la Spagna che la povea anca controlar el teritorio a sud del uadi Noun, el testo arabo del tratato el xe diverso da quelo spagnolo e ghe daria manco libartà a i spagnoli.
 
I sultani alouiti i gha speso tentà de fermar i eoropei che i gha costruio de le baxi comerciali en te la region a sud de l’uadi Noun. Inportante xe la question anta contro el scozese Donald McKenzie. Mc Kenzie el controlava na strisia de costa de 12 km par 3 rente del Capo Juby che el gavea conprà en tel 1879 da Mahammad Bayruk, el capo de i souss. El sultan Moulay Hassan el gha mandà el so esercito par parar via McKenzie en tel 1880 sensa riusirghe. En tel 1882, el sultan el gha tentà de sotometar la tribù de i souss, anca staolta sensa suceso. El xe solo en tel 1886 che i marochini iriese a metar le mane so la tera de McKenzie, ma i gha dovesto pagare na conpensasion a l’omo d’afari. El Maroco el continua la so espansion a sud e en tel 1893 el pol afermar la so autorità so la region.
 
En tel 1895, i inglexi i gha tentà de tor el Capo Juby co on tratato, ma el tentatio el xe falì. El tratato firmà el 13 marso 1895 el dixe che ‘nesuna potensa la podarà pretendar de verghe diriti su la tera da l’uadi Draa al Capo Bojador parché ste tere le xe del Maroco’. El Maroco el gha usà sto tratato par dimostrar i so diriti su la region, teoria respinta da la Corte Internasional de Giustisia parché el tratato el xe on documento che indica solamente che el Regno Unio nol gavaria moso de le pretese so la region e no che dimostra l’apartenensa del Sahara Ocidentale al Maroco.
 
== Colonia ==
[[File:Marrocoprotectorate.png|250px|thumb|right|El Sahara spagnolo]]
I pescadori spagnoli de le ixole Canarie i gha costruio varie baxi tenporanee so le coste del Sahara Ocidentale longo i secoli. En tel 1881, la ''Sociedad Pesquerías Canario-Africanas'' la gha ostruio on inbarcaredo so la Ponta Durnford. En tel 1884, Emilio Bonelli y Hernando de la ''Sociedad Española de Africanistas y Colonistas'' el gha firmà on tratato co i capi saharawi che i gha cedù la penixola del Rio de Oro, do ancò se cata la sità de Dakhla. El 26 dicembre 1884 la Spagna la proclama el protetorato del Rio de Oro da el Capo Bojador al Capo Bianco. La [[Conferensa de Berlin]] la riconose le rivendicasioni spagnole. El protetorato el vien esteso el del 1887 fin a Seguia el Hamra so la costa e par 240 km a l’interno. En tel 1900, Fransa e Spagna le firma el tratato de Parigi (27 giunio) par defenir el confin tra Rio de Oro e Mauritania. El 4 otobre 1904 la Convension de Parigi la fisa anche el confin a nord tra Rio de Oro e Maroco Spagnolo.
Riga 40:
La sità de El Aaiún la xe stà fondà en tel 1940. De sto periodo el xe anca la prima esplorasion fata da i spagnoli e le conseguenti legi par el svilupo de i saharawi.
 
=== Tensioni ===
[[File:Grand Maroc.svg|left|180px|thumb|El «Grande Maroco»]]
El Maroco el xe diventà indipendente en tel 1956. I pi radicali i gha voluo subito riconquistar i teritori che i xe aprtegnùal Maroco en tel pasà par ricrear el «Grande Maroco». I marochini i volea che la Spagna la ghe dese la colonia del Sahara Spagnolo e che i francexi i ghe dese la Mauritania. El Maroco el se sa oposto a l’indipendensa de la Mauritania e a la so entrade en te le Nazioni Unie. En tel 1956 el Maroco el ga creà la Armata de Liberasion del Maroco del Sud par parar via i spagnoli da l’[[enclave]] de Ifni. L’Armata la ga vinto le prime bataje ma la xe stà respinta da i spagnoli jutà da i francexi ent el febrar 1958. La Spagna la ga restituì la Strisia de Tarfay al Maroco en tel 1958 ma la reunise tuti i teritori de la region soto el nome Colonia Del Rio de Oro e Saguia el-Hamra co cavedal a [[El Ayun]].
 
Riga 48:
En tel 1969 la Spagna la ga restituio a el Maroco la region de Ifni. El 10 magio 1973 vari grupi de oposision a la Spagna e en favor de la autoderterminasion i fonda el [[Fronte Polisario]]. En tel 1974, la Spagna la ga anuncià on referendum par l’autodeterminasion de la colonia. El Maroco el se sa meso d’acordo co la Mauritania de dividarse el teritorio del Sahara Spagnolo, mente che le Nasioni Unie el 13 dicembre 1974 le riafirmava el dirito de i saharawi a l’autodeterminasion. El 14 novembre 1975 la Spagna la ga firmà n’acordo co Maroco e Mauritania par dividar la colonia, en canbio la otiene lo sfrutamento de i fosfati de Bou Craa e i diriti de pesca en te le acque de la colonia. La zente de la colonia no la xe stà consultà.
 
== Guera ==
[[File:Polisario troops.jpg|right|thumb|230px|Trupe del Polisario.]]
El 11 dicembre 1975 le trupe marochine le gha ocupa El Ayun, el 20 dicembre i mauritani i gha ocupà el sud del teritorio. El 12 genaro 1976 le ultime trupe spagnole le lasa la colonia. I ocupanti i scominsia subito a arstar la zente, torturar i ativisti politeghi e a usar el napalm contro i sivili. El [[Fronte Polisario]], sostegnù da l’[[Algeria]], el scominsia la guera contro i ocupanti. El exercito marochino riese a parar via i guerilieri, mentre che el esercito mauritano el gha perso el confronto.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Sahara_Ocidentale"