Difarense intrà łe version de "Republega Democradega del Congo"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
→‎Giografia: drio riformatar
→‎Storia: drio riformatar
Riga 68:
== Storia ==
{{varda anca|Storia de la Republica Democratica del Congo}}
=== Antighità ===
Dopo el VII secolo de la nostra era, le migrasioni bantu xe rivà ne la zona ora conosù come Congo e sa stabiliò qi, fasendo scapare i pigmei che i sa sconti en te la foresta (Ituri) o i sa mosi rente al confin co el Ruanda e Burundi de ancò. I [[bantu]] gha svilupà vari regni che i vivea de la trata de i sciavi e del marcà de l’oro e avorio co la costa. I eoropei xe rivà a la corte del re del Kongo za nel XV secolo. La prima mapa de la regione xe quela preparà da [[Alvise Cadamosto]], esplorator venexian. <br>
I [[bantu]] gha svilupà vari regni che i vivea de la trata de i sciavi e del marcà de l’oro e avorio co la costa.
 
I eoropei xe rivà a la corte del re del Kongo za nel XV secolo. La prima mapa de la regione xe quela preparà da [[Alvise Cadamosto]], esplorator venexian.
A la [[Conferensa de Berlin]]o del 1884-5, el teritorio a sinistra del Congo ghe stà da al re del Belgio Leopoldo II, che el le tengnea come propietà personale. I so agenti gavea libartà de copar i locali che no volea laorar par le so compagnie. Anca se no ghe documenti sicuri, da i 5 ai 15 milioni de congolexi xe stà copà tra el 1885 e el 1908 parchè i resistea l’ocupasion. Nel 1908, soto presion par i so metodi, el re gha venduo el Congo al governo Belga. No ghe fu cambiamento par quanto riguarda i diriti umani de i colgolexi.
 
=== Modernità ===
El Belgio gha dato l’indipendensa al Congo nel 1960. Patrice Émery [[Lumumba]] fu eleto primo ministro e segretario de la difesa. I soldai de l’esercito i se gha ribelà a i uficiali belgi che i gha dovesto scapare. L’esodo de i belgi ghe scominsià subito dopo. La situasion xera tesa e Lumumba gha domandà a l’ONU de mandar de le trupe par mantegnar la calma. Soto presion de i USA, l’ONU gha rifiutà e Lumumba gha domandà el sostegno de la Rusia. I americani e i belgi gha alora pensà de libararse de lu. Nel genaro 1961, el colonel Mobuto Sese Seko gha arestà, torturà e siolto ne l’acido Lumumba. Se verze così el periodo pi bruto de la storia del Congo. [[Mobutu]] gha subito fato vedar che xera on ditatore duro e sensa rispeto de la zente. Dopo 36 ani de ditatura, el Congo – paexi tra i pi richi de l’Africa – xera distruto en tute le so infrastruture.
A la [[Conferensa de Berlin]]o del 1884-5, el teritorio a sinistra del Congo ghe stà da al re del Belgio Leopoldo II, che el le tengnea come propietà personale.<br>
A la [[Conferensa de Berlin]]o del 1884-5, el teritorio a sinistra del Congo ghe stà da al re del Belgio Leopoldo II, che el le tengnea come propietà personale. I so agenti gavea libartà de copar i locali che no volea laorar par le so compagnie. Anca se no ghe documenti sicuri, da i 5 ai 15 milioni de congolexi xe stà copà tra el 1885 e el 1908 parchè i resistea l’ocupasion. Nel 1908, soto presion par i so metodi, el re gha venduo el Congo al governo Belga. No ghe fu cambiamento par quanto riguarda i diriti umani de i colgolexicongolexi.
 
=== Indipendensa ===
Nel 1997, Laurent-Désiré [[Kabila]], partendo da le so basi en Tanzania e Ruanda, e sostenù da i militari statunitensi, gha invaso el Congo e caturà la cavedal e sa meso a governo fin al 2001, quando el fo asasinà da on grupo de fedeli de so fiol Joseph Kabila. Dal 1998, el Congo vive na guera civil che no l’è ancra finia. Joseph Kabila gha vinto le elesioni del 2006 e xe el presidente del Congo.
El Belgio gha dato l’indipendensa al Congo nel 1960.
 
Patrice Émery Lumumba fu eleto primo ministro e segretario de la difesa.<br>
I soldai de l’esercito i se gha ribelà a i uficiali belgi che i gha dovesto scapare. L’esodo de i belgi ghe scominsià subito dopo.<br>
La situasion xera tesa e Lumumba gha domandà a l’ONU de mandar de le trupe par mantegnar la calma. Soto presion de i USA, l’ONU gha rifiutà e Lumumba gha domandà el sostegno de la Rusia. I americani e i belgi gha alora pensà de libararse de lu. Nel genaro 1961, el colonel Mobuto Sese Seko gha arestà, torturà e siolto ne l’acido Lumumba.
 
Se verze così el periodo pi bruto de la storia del Congo. Mobutu gha subito fato vedar che xera on ditatore duro e sensa rispeto de la zente. Dopo 36 ani de ditatura, el Congo, paexi tra i pi richi de l’Africa, xera distruto en tute le so infrastruture.
 
Nel 1997, Laurent-Désiré [[Kabila]], partendo da le so basi en Tanzania e Ruanda, e sostenù da i militari statunitensi, gha invaso el Congo e caturà la cavedal e sa meso a governo fin al 2001, quando el fo asasinà da on grupo de fedeli de so fiol Joseph Kabila. Dal 1998, el Congo vive na guera civil che no l’è ancra finia. Joseph Kabila gha vinto le elesioni del 2006 e xe el presidente del Congo.
 
Joseph Kabila gha vinto le elesioni del 2006 e xe el presidente del Congo.
 
== Giografia politega ==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Republega_Democradega_del_Congo"