Difarense intrà łe version de "Rene"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p cambio
corego
Riga 3:
[[File:Blausen 0592 KidneyAnatomy 01.png|320px|miniatura|destra|Desegno che'l mostra le parte anatòmiche se se poe individuare in te un rene tajado par longo.]]
[[File:Gray1128.png|320px|miniatura|destra|Tola anatòmica del Gray che la mostra el nefron, le so parte e come che le se despon infrà corticale e midolare del rene.]]
I '''reni''' o '''rini''' i xe un paro de òrgani catai drio de l'adome, in te la posission ciamada [[spassio retroperitoneale]]. I xe noti come i òrgani dove che se produze l'[[orina]] e i ga na caraterìstega e recognossìbile forma ''a [[fazolo]]'', funsionale a quelo che i fa. In te la zona del'ilo ghe xe, infati, l'[[alteria renale|alteria]] e la [[vena renale]] co le so respetive ramifegassion che le va e le vien dai lobi de st'organo. Sti qua i xe le unità più grande in te le quali se poe divìdare ognun dei do rini, in nùmaro fra oto e disdoto par òrgano, e i xe desposti a convèrzare in diression del'ilo, dove ognun el buta orina in tel respetivo [[càlesecàleze renale]]. I càlesicàlezi, a so volta, i converze a formare la [[pelvi renale]]: ognuna pelvi la se cata mediale al ilo, posterior a l'alteria e anterior a la vena renale, prima de strénzerse a formare el canale de scolo ciamà [[uretere]].
 
La strutura lobulada dei do rini la xe visìbile fin al'infansia, in tel'adulto l'espansion del'organo al màssimo lassa che se veda qualche solco soto la càpsula. I òrgani i razonze dimension massime del'asse longitudinale intorno ai 11-12 cm (peso infrà 110 e 170 g), quelo de dreta xe, de sòlito, un fiatin più pìcolo de quelo de sanca e se cata un poco più in basso, par via del fato che sta sto lato gavemo el [[figà]], mentre da st'altro ghe xé la manco voluminosa [[spienza]]. L'anatomia esterna del'òrgano lo vede logà, in te'l retroperitoneo, drento a un calto ciamà ''loja renale'', impienada, oltre che da elo, dai vasi, nervi e linfàtissi negai in te'l [[tessudo adiposo]] de sostegno e confinada da làmene de [[tessudo conetivo]] ciamade fassa anterior de Gerota e fassa posterior de Zuckerkandl. Tuto sto conplesso se cata al'altessa de le vèrtebre T12-L3 e solo i poli inferiori de ogni rene i sporze da soto de la XII costa: in te le persone magre o coi rini sgrandai per qualche rezon i se podaria anca palpare.
 
Al tajo se apressa l'anatomia interna del rene: la prima destinsion evidente xe in te i stradi che i carateriza ogni lobo. Al de fora, soto la càpsula, catemo la corticale, più in drento la midolare renale. St'ultima la xe sénpleze da recognóssare parché divisa in formassion còniche ciamade ''piràmide renali de Morgagni'': la base la poja su la corticale verso fora, mentre la sima, ciamada ''papila'', la se taca a un càlesecàleze. In mezo a ogni piràmide ghe se inserisse porsion de corticale ciamade ''colone renali de Bertin''.
 
L'anatomia microscòpica la destina a corticale e midolare struture deverse. Ogni rene poe èssare pensà come un grumo de unità funsionali tacà conpagne, che se ciama ''nefroni''. Ogni nefron se poe divìdare un do parte:
Riga 13:
* El ''tùbulo renale'', che'l sèvita la càpsula de Bowman e se poe divìdare in quatro parte del so longo percorso: da quela prima a quela dopo catemo tùbulo convoludo (o contorto) prossimale, reto prossimale, reto distale e convoludo (o contorto) distale. I tùbuli reti i se sprofonda in te le piràmide formando la cussì dita ''ansa de Henle'', cussì i vien anca ciamadi branca assendente e dessendente de sta qua. I tubuli i xe formadi da sèlule epiteliali inpegnate in te i processi de riassorbimento e secression, a sìngolo strato e forma cùbica o squamosa a seconda dei trati. L'interstissio che'l reje ste sèlule el varenta el recanbio selulare e la regenerassion epiteliale dopo un dano reversìbile. I capilari che i vascolariza ste struture i se forma par ramifegassion de l'alterìola eferente e i vien drenai da le vénule che le formarà le vene renali.
 
Ogni tùbulo distale el buta in te un ''doto coletore'': la convergensa de sti duti i buta l'orina nei càlesicàlezi, prima stassion de le vie urinarie.
 
La fisiologia del rene ghe assegna un mucio de funsion, senplifegàbili in:
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Rene"