Difarense intrà łe version de "Sistema endòcrino"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
vago vanti
fenisso
Riga 1:
{{Variansa|padoan}}
[[File:Illu endocrine system New.png|320px|miniatura|destra|Schema dei prinsipali òrgani endòcrini che'l mostra le difarense de le gònade in fra màscolo e fémena.]]
El '''sistema endòcrino''' xe l'insieme de le [[giàndola|giàndole]] del corpo uman a secression interna (aponto, endòcrine), che le buta drento in te la circolassion sanguigna sostanse ciamade ''[[ormon|ormoni]]''. L'insieme dei òrgani che ghe fa parte xe più difìssile da caraterizare respeto a altri aparati e sistemi parché le giàndole endòcrine no le xe in continuità o contiguità anatòmega, ma le funsiona conpagne anca se le se cata lontane.
 
Line 15 ⟶ 16:
Conpagna a sta parte organizada del sistema, ghe xe ''òrgani endòcrini menori'' che i ga na regolassion autònoma:
* [[Ìsole de Langerhans]] del [[pàncreas]] endòcrino: cognossude soratuto par la secression dei ormoni antagonisti [[insulina]] e [[glucagon]] co'l rolo de controlo (miga solo) de la [[glicemia]].
* [[ParatiroideParatiroidi]]: co na granda variabilità anatòmega, de sòlito le xe quatro e le se cata drio dei lobi tiroidei; le règola i liveli de [[calcio]] in te'l sangue insieme a altri sistemi ormonali.
* [[Epìfisi]]: catada drio e sora del'ipotàlamo, senpre parte del diencèfalo, la senbra far parte del regolamento dei sicli [[sòno]]-[[veja]] co le so secression de [[melatonina]] influensade dal'esposission a la luze.
 
Infin, anca òrgani che i fa parte de altri aparati o sistemi i poe funsionare come giàndole endòcrine:
Line 21 ⟶ 23:
* [[Rene]]: i ormoni che'l buta in sìrcolo i xe [[renina]], [[eritropoietina]] e [[vitamina D]] ativada;
* [[Figà]]: xe responsàbile de la secression de [[tronbopoietina]] e vitamina D pre-ativada;
* Altri òrgani del [[aparato degerente]]: le molècole che le buta in sìrcolo (gastrina, colecistochinina, motilina, grelina, e tante altre) le ga numerusi roli de modifegassion de motilità e secression del trato gastro-intestinale cussì come del senso de [[fame]];. De ste secression xe responsàbili le sèlule cromafini del ''sistema neuroendòcrino difuso'', catà anca in te'l [[bronco|àlbaro bronchiale]], del quale poe èssare considarà parte anca le porsion endòcrine del pàncreas, le giàndole paratiroidi e le sèlule parafolicolari de la tiroide.
* [[Pele]]: la converte el [[colesterolo]] in te'l primo precursor, inativo, de la vitamina D3;
* [[Tessudo adiposo]]: valorizà come giàndola endòcrina da tinpi ressenti, el controla quanto magnar se buta zo più a longo tèrmine respeto ai òrgani degestivi.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Sistema_endòcrino"