Difarense intrà łe version de "Emigrasion"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
EmausBot (discusion | contribusion)
p Bot: Migrasion de 1 interwiki links so Wikidata - d:Q187668
STORIA
Riga 19:
*L''''emigrasion tenporanea''' xé chela che la caraterixa i fenomani migratori de riserca de fortuna, de laoro, anca se no se xé spesalixai o studiai. N'tel otoxento, molti laoradori agricoli veneti, i ndava in Arxentina n'tei periodi de pauxa n'te la so tera.
*L''''emigrasion permanente''' che xé pì difisile da dirghe, ma se pole dire che n'te lo stato che li tole sù par vari ani. Ste persone le serca de far fortuna e de torse sù chel capitale nesesario par cronparse na tera o n'atività propria n'te la tera d'orixane.
 
<br />
 
== Storia de l'emigrasion de l'Italia ==
N'te la penixola Italiana del [[1860]], sta parola la xé la pì doparada par dirghe a l'espatrio de chi che jera pulitegamente conpromeso, prima col rexime Napoleonego e dopo co i vari moti rivolusionari. Sti qua i jera par de pì inteletuali, militari e artijani. Dopo el [[1830]] tanti de lori i ndava n'te la Lejon Straniera che la [[Fransa]] la ghea fato in [[Algeria]], se conta che quaxi la metà dei lejonari i vegnea da la penixola Italiana.
 
Dopo l'Unità d'Italia e na faxe andove i primi a partir i xé stai i inteletuali e industriali favorevoi ai Borbone de Napuli, la parola emigrasion la jera ligada a chela economega. El fenomano el ghea na granda rilevansa n'te l'Italia meridionale: In fati i marinari napuletani, a exenpio, i jera prexenti in tuto el Mediteraneo e a 'olte i se catava anca sol Danubio.
 
Dopo sto qua e anca se oncò no se ghe pensa altro, la prima granda emigrasion corente in Italia unida, la provegneva da la xona de Comachio, da l'abruso e on grande rolo in tuto ciò, lo ga avuo anca l'[[Emigrasion Veneta|emigrasion Veneta]].
 
I pescadori de corallo Italiani, i jera prexenti so i mari alxerini, in particolare a Anaba.
 
A l'inisio del Novexento, ghe xé sta na granda ondada de emigrasion da le rejon meridionali, in particolar la Sicilia, verso i Stati Unii e l'Arxentina. Colegamenti direti da i porti de Palermo e de Castelamare del Golgo i raxonxeva New York.
 
Dopo la segonda guera mondiale l'emigrasion meridional la se gavea spostà rente la Xvisera, el Belxo e la Xermania osidentale. Ghe xé sta anca na granda emigrasion in diresion de le rexon de l'alta Italia, in particolare i Siciliani in Piemonte (par laorar a la FIAT de Torin) e i calabrexi in Lombardia.
 
== Storia de l'emigrasion n'tel mondo ==
L'emigrasion no xé mai sta on fenomano solo Italian, ma ga coinvolto e oncora coinvolxe tante aree in tuto el mondo. Tra i popoli che i ga d'asà la so tera, i xé stai i Irlandexi, i Todeschi e i ebrei d'Eoropa.
 
El paexe che, in raporto a la popolasion, la ga pì emigrati xé l'Irlanda, andove la povartà e el malgoerno Britanico, i xé stai le cauxe prinsipali.
 
N'te l'inisio dei ani diexe del 2000, ghe xé sta na forte emigrasion dai paexi del terso mondo, America Latina e Africa, par guere, ditature, sfrutamento, mancansa de diriti umani.
 
== Notasio ==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Emigrasion"