Difarense intrà łe version de "Agricultura"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
IN INTIERA COSTRUSION
Nessun oggetto della modifica
Riga 5:
 
N'tel paleolitego, i omani i magnava co chelo che la tera ghe dava e [[catza|catzando]] le bestie. Su par zò el 10.000 a.C., a la fin de l’ultima [[giasasion]], calche grupo uman el ghea scumisia a organixarse par produre el magnare che prima de la giasasion catava e el catzava in bondansa, xé cusì che nase l'agricoltura. Le prime a esar coltivae le jiera le tere co tanta acua de le [[conca idrografega|conche fluviali]] come el [[Nilo]] e la xona intra el fiume [[Tigri]] e el [[Eufrate]], tere andove nasia cereali de vario xenare.
=== Orixane ===
Da la riçerca molecolare e archeoloxega xenerai n'tel corsi dei ultimi ani, njien fora che l'agricoltura la xé scumisiada n'tel mondo in modo indipendente so na area pì grande de chela che se pensava na volta, e semo drio parlar de almanco 11 rejon del vecio e del novo mondo le jera orixani indipendenti de l'agricoltura (se pole dire che l'agricoltura no la xé sta inventada solo da na persona o on grupo e dopo insegnada ad altri, ma che pì grupi de persone i a ga inventada in difarenti rejon del mondo), ste rejon le xé xeografegamente ixolae e le xé prexenti so caxi tuti i continenti<ref>Larson, G.; Piperno, D. R.; Allaby, R. G.; Purugganan, M. D.; Andersson, L.; Arroyo-Kalin, M.; Barton, L.; Climer Vigueira, C.; Denham, T.; Dobney, K.; Doust, A. N.; Gepts, P.; Gilbert, M. T. P.; Gremillion, K. J.; Lucas, L.; Lukens, L.; Marshall, F. B.; Olsen, K. M.; Pires, J. C.; Richerson, P. J.; Rubio De Casas, R.; Sanjur, O. I.; Thomas, M. G.; Fuller, D. Q. (2014). "Current perspectives and the future of domestication studies". Proceedings of the National Academy of Sciences 111 (17): 6139. doi:10.1073/pnas.1323964111.</ref>. El primo xvilupo l'è de çirca 11.500ani fa, indipendentemente n'te la mexa luna fertile e al Chogha Golan (n'tel chel che onco se ciama [[Iran]]), andove se inpiantava el orxo selvadego, gran e lenteje e dove le forme domestiche del gran le xé vegnue fora sirca n'tel 9800 aC<ref>"Farming Was So Nice, It Was Invented at Least Twice". Science. 4 July 2013.</ref>.
L'agricoltura la se saria de conseguensa xvilupada sirca 10.000 anni fa traverso la [[Domesticasion de le piante|domesticasion]].
 
Anca se existe exenpi de insediamenti stansali prima che se scumisiase a coltivar, xé sta proprio col scumisiar de l'agricoltura che xé sta da el via al xvilupo de comunità che stava ferme so on posto. che pian pian le divegneva senpre pì grandi e che col tenpo le ga scumisià a struturarse faxendo vilaji e çità.<ref>{{Cita libro|titolo=[[Breve storia della vita privata]]|autore=[[Bill Bryson]]|editore=Guanda|anno= 2011|annooriginale=2010|pp=38-44|ISBN=978-88-6088-415-2}}</ref>. L'economia de l'[[Egito]] la jera baxada so l'agricoltura e la xé stada tra le prime popolasion a doparar el [[versoro]] in legno, e la [[sapa]], soratuto n'te la conca del [[Medio Oriente]] e del Mediteraneo, l'omo, na olta d'asada la vita da nomade par star fermo so on posto, el ga scumisià a domestegare le bestie. L'arlevamento el dava co sicuresa na major disponibilità de [[carne]] e de [[Lat|late]], oltre che [[Materia prima|materie prime]] come la [[lana]] e [[Pele|peli]] fin a che no se ga scoerto i [[motori a s-ciopo]], che la xé stada la pì inportante forsa de laoro come ajudo n'te l'araura e n'te la bonifega
 
El raporto intrà la proprietà de la tera e el rolo sociale, el jera divegnesto suito inportante. N'tel mondo clasego e latin, el sistema agraro el se baxava so la divixion de la tera in baxe a le exigense de la cità e sol <nowiki>'</nowiki>''[[ager publicus]]''<ref>Nell'[[antica Roma]], le leggi agrarie prevedevano che il terreno di patrimonio pubblico, frutto di conquiste militari, fosse concesso in uso ai contadini. L<nowiki>'</nowiki>''[[ager publicus]]'' sparì intorno al II secolo d.C.</ref> oltre che n'te la rodasion ogni do ani, andove, in [[Utuno|otuno]], sirca metà de la tera la vegneva samenada co cereali e che l'altra metà la vegneva d'asada dormire. El segondo ano, vegneva invertie le tere. Sta pratega la se ciama [[rotaẑion de le colture]].
 
=== Nove piante ===
Co jera drio el [[Medioevo]] jera rivae in [[Eoropa]] nove piante portae dai arabi: [[Rixo]], [[coton]], [[Gossypium|cotone]], [[carrubo]], [[pistacchio]], [[spinacio]], [[agrumi]] e dopo la descuerta de la [[Mèrica]], xé rivà el [[mais]], la [[patata]], la [[Suca]], el f[[Faxol|axol]], l'[[bajijo]], el [[pomadoro]], el [[pevaron]], la [[papaya]] e la [[banana]].
 
 
En metođo importante parché la agricoltura la àe efficacia l'é che se appliche la [[rotaẑion de le colture]].
 
== Varda anca ==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Agricultura"