Difarense intrà łe version de "Agricultura"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Riga 5:
 
N'tel paleolitego, i omani i magnava co chelo che la tera ghe dava e [[catza|catzando]] le bestie. Su par zò el 10.000 a.C., a la fin de l’ultima [[giasasion]], calche grupo uman el ghea scumisia a organixarse par produre el magnare che prima de la giasasion catava e el catzava in bondansa, xé cusì che nase l'agricoltura. Le prime a esar coltivae le jiera le tere co tanta acua de le [[conca idrografega|conche fluviali]] come el [[Nilo]] e la xona intra el fiume [[Tigri]] e el [[Eufrate]], tere andove nasia cereali de vario xenare.
 
== Storego ==
 
=== Orixane ===
Da la riçerca molecolare e archeoloxega xenerai n'tel corsi dei ultimi ani, njien fora che l'agricoltura la xé scumisiada n'tel mondo in modo indipendente so na area pì grande de chela che se pensava na volta, e semo drio parlar de almanco 11 rejon del vecio e del novo mondo le jera orixani indipendenti de l'agricoltura (se pole dire che l'agricoltura no la xé sta inventada solo da na persona o on grupo e dopo insegnada ad altri, ma che pì grupi de persone i a ga inventada in difarenti rejon del mondo), ste rejon le xé xeografegamente ixolae e le xé prexenti so caxi tuti i continenti<ref>Larson, G.; Piperno, D. R.; Allaby, R. G.; Purugganan, M. D.; Andersson, L.; Arroyo-Kalin, M.; Barton, L.; Climer Vigueira, C.; Denham, T.; Dobney, K.; Doust, A. N.; Gepts, P.; Gilbert, M. T. P.; Gremillion, K. J.; Lucas, L.; Lukens, L.; Marshall, F. B.; Olsen, K. M.; Pires, J. C.; Richerson, P. J.; Rubio De Casas, R.; Sanjur, O. I.; Thomas, M. G.; Fuller, D. Q. (2014). "Current perspectives and the future of domestication studies". Proceedings of the National Academy of Sciences 111 (17): 6139. doi:10.1073/pnas.1323964111.</ref>. El primo xvilupo l'è de çirca 11.500ani fa, indipendentemente n'te la mexa luna fertile e al Chogha Golan (n'tel chel che onco se ciama [[Iran]]), andove se inpiantava el orxo selvadego, gran e lenteje e dove le forme domestiche del gran le xé vegnue fora sirca n'tel 9800 aC<ref>"Farming Was So Nice, It Was Invented at Least Twice". Science. 4 July 2013.</ref>.
Line 16 ⟶ 19:
Co jera drio el [[Medioevo]] jera rivae in [[Eoropa]] nove piante portae dai arabi: [[Rixo]], [[coton]], [[carubo]], [[pistacio]], [[spinaso]], [[agrumo]] e dopo la descuerta de la [[Mèrica]], xé rivà el [[mais]], la [[patata]], la [[Suca]], el f[[Faxol|axol]], l'[[bajijo]], el [[pomadoro]], el [[pevaron]], la [[papaya]] e la [[banana]].
 
=== La prima rivoluzionerivolusion agricola ===
L'agricoltura baxada so la rodasion trienal e sol [[maxegà]] la xé restà dominante fin al XVII secolo.
 
In particolar, n'te le rejon del [[belgio]] n'te le [[Fiandre]] e n'tel [[Brabante Vallone|Brabante]] el teren el jera poco fertile, ma el gran xvilupo del comerço de mare el ghea fato vegner pì granda la domanda de prodoti come el lino, le tele, i coloranti e el pano, l'[[Hordeum vulgare|orxo]] e il [[Humulus lupulus|lupolo]], la canapa, le corde e el tabaco e altre. La grandesa de la popolasion la favoriva el xvilupo de l' [[orticoltura]] e della [[frutticolturafruticoltura]]. Se ghea scumisià a doparare nove tecneghe baxae so la rodasion plurienal e so la sostitusion del maxegà co le bestie, anca par otegnergine el conçime nadural.
 
Ste inovasion le xé vegneste da suito studiae da esperti eoropei e americani. L'Inglese Richard Weston el ghea vixità le provinçe flaminghe intorno al [[1650]] e el ghea dito n'te na so famoxa opara ''A discourse of husbandrie used in Brabant and Flanders'' el metodo de sti cua chel jera baxà so la [[rotaẑion de le colture]] (lino, rapa, avena, trifojo). I novi metodi i ghea dato nasita al cusita dito ''sistema di [[Norfolk]]'', xeneralmente considarà el prototipo de na nova agricoltura, che grasie a la rodasion e altri aspeti, come le reçinsion, grandi axiende, el [[versoro]] in metal tirà da cavi e altri.. i ghea consentio a l'inghiltera de [[Esportasion|esportar]] grande cuantità de gran e farine n'tel periodo [[1700]]-[[1770]]. Segondo Bairoch, el xvilupo de l'agricoltura in sto periodo, el ga contribuio a la rivolusion industriale, grasie a la domanda de novi versori e altri arnexi in metal.
 
[[File:Italian peasant girl.jpg|thumb|GiovaneXovane contadinacondadina italiana,de fine OttocentoOtoxento|337x337px]]
 
=== La secondasegonda rivoluzionerivolusion agricola ===
La rivolusion industrial la ga portà da le canpagne tanti laoradori che i se spostava verso altri continenti e/o grande çità. N'te le nostre xone, la [[migrasion]] la xé stada da le rejon del sud italia verso le rejon [[Piemonte]]/[[Veneto]]/[[Emilia]] e par contrastarla el governo ghea meso xò on pian de bonifeghe de tere goernadive che le vegnea doparae par farghe agricoltura.
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Agricultura"