Difarense intrà łe version de "Sistema endòcrino"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
fato
Nessun oggetto della modifica
Riga 1:
{{Variansa|padoan}}
[[File:Illu endocrine system New.png|320px|miniatura|destra|Schema dei prinsipali òrgani endòcrini che'l mostra le difarense de le gònade in fra màscolo e fémena. L'ipotàlamo no'l xe mostrà, se cata propio sora e in continuità col'ipòfisi, ciamada anca giàndola pituitaria, mentre l'epìfisi la vien anca ciamada giàndola pineale.]]
[[File:Hormones feedback.png|320 px|miniatura|destra|Le fressefrese le ciarisseciarise le funsion de stimolassionstimolasion (fressefrese rosserose) e feedback (negativo, in fressefrese blu) ormonale, in sto caso in tei assiasi ipotalamo-ipòfisi-gònade de fémena e màscolo. I prinsipali produti de ovario e cojon, respetivamente [[estradiolo]] (n'estrògeno) e [[testosteron]] (n'andrògeno), i va a inibir la secressionsecresion de GnRH ipotalàmicoipotalàmego e FSH e LH ipofisari. Sti sistemi i no xe, in pràtega, spessospeso cussìcusì sénplezisénpleghi in te'l so funsionamento, basta pensare al fato che l'[[ovulassionovulasion]] la càpita in corespondensa de un picopego de LH che'l se verìfega co, a metà [[siclo mestruale]], el feedback negativo del'estradiolo sul LH deventa de colpo positivo (fressafresa zala), causando n'inproviso aumento de la secressionsecresion de st'ùltimo.]]
El '''sistema endòcrino''' xe l'insieme de le [[giàndola|giàndole]] del corpo uman a secressionsecresion interna (aponto, endòcrine), che le buta drento in te la circolassioncircolasion sanguigna sostanse ciamade ''[[ormon|ormoni]]''. L'insieme dei òrgani che ghe fa parte xe più difìssiledifìsile da caraterizarecaraterixare respeto a altri aparati e sistemi parché le giàndole endòcrine no le xe in continuità o contiguità anatòmega, ma le funsiona conpagne anca se le se cata lontanedistante.
 
La secressionsecresion dedei ormoni la ga come rolo quelocheło de métare in comunicassioncomunegasion parte distante del corpo e cussìcusì la funsion endòcrina la xe conpagna a quelacuela [[sistema nervoso|nervosanervoxa]], da la qualecuale se difarensia par determinai aspeti. Prima de tuto, l'ormon, a difarensa del [[neurotrasmetitor]], el vien butà in [[solussionsolusion]] in te'l sìrcolo sanguigno e da sto quacua poe ocupare l'intiero lìqidolìcido extraselulare e anca quelocuelo intraselulare (se le so caraterìstighe chìmeghe elo parmete): se caratarizacaratarixa donca par un grando volume de distribussiondistribusion aparente e'l agisseagise a distansa, mentre el segnale nervoso el resta consentrà e logalizà in un ponto spessìfegospesìfego. Sta qualitàcualità cinèticacinètega, somada al fato che spessospeso l'ormon, respeto al neurotrasmetitor, el ga ritmi de eliminassioneliminasion più débuli, la spiega parché la segnalassionsegnalasion endòcrina la se destingue da quelacuela nervosa pa'l fato de èssareèsare ''lenta'' a tacare, ma a ''longa durada''.
 
N'altra caratarìstega sentrale par la [[fisiologia]] del sistèma endòcrino xe la ''regolassionregolasion'' de la secressionsecresion giandolare e, donca, del'intensità del messajomesajo che ghe coresponde. Dito che le mazorimajori giàndole del sistema le vien controlade indiretamente dal sistema nervoso traverso l'ipotàlamo, xe inportante pa'l controlo autònomo de la so secressionsecresion i cussìcusì ciamadi sistemi de ''retroassionretroasion'' o ''feedback''. Sti quacua i funsiona traverso mecanismi selulari che i poe portare a na deminussiondeminusion de produssionprodusion e/o secressionsecresion de l'ormon, se gavemo na créssitacrésita dei liveli de sto quacua (feedback ''negativo'') co tendensa al ritorno al'equilibrioecuilibrio dito [[omeòstasi]]. In alternativa la créssitacrésita de la concentrassionconcentrasion del'ormon la poe causare ancora aumento de secressionsecresion (feedback ''positivo'') co n'incremento esponensiale manman più velosserapido, fin co che se razonzeriva una on novo equilibrioecuilibrio. El feedback poeel połe funsionare a livelo de la stessastesa giàndola che la buta drento ormon, cussìcusì come su na o più giàndole poste a controlo de la stessastesa.
 
Defati, se cata, in te na parte sistema endòcrino, l'organizassionorganixasion ''jeràrchicajeràrchega'' dei cussìcusì diti ''assiasi endòcrini mazorimajori'', costituidi da:
* [[Ipotàlamo]]: el xe na protrusion del [[sarvelo]] (de la so parte ciamada [[diencèfalo]]) co na particolarepartegolare rete vascolare che la juta a consentrare in te'l sistema portale ipotalamo-ipofisario i so ormoni pa'l controlo de la giàndola che la vien dopo;
* [[Ipòfisi]]: sta quacua xe costituida da na parte ''posterior'' che la xe un prolongamento de altri neuroni ipotalàmici boni de butare altre sostanse dretamente in te'l sangue, e na parte ''anterior'' (na vera giàndola fata da [[tessudotesudo epiteliale]]) che la risseveriseve i segnali butadi dretamente dal'ipotàlamo par convertirli in secressionsecresion de altre sostanse.
* [[Tiroide]]: catada vanti in te'l colo, xe parte del'assease ipotàlamo-ipòfisi-tiroide parché la secressionsecresion dei sui ormoni la xe influensada dal TRH ipotalàmicoipotalàmego traverso el TSH ipofisario. La ga anca sèlule parafolicolariparafolegolari che le funsiona da sole e le produzeproduxe [[calcitonina]]
* [[Giàndola surenale|Giàndole surenali]]: catade sora dei rini, le so corticalicortegali le xe parte del'assease ipotàlamo-ipòfisi-surenale che'l funsiona in maniera somejante a quelacuela descrita (CRH ipotalàmicoipotalàmego, ACTH ipofisario). Le midolari, invesseinvese, le xe soto controlo del sistema nervoso ortosinpàticoortosinpàtego.
* [[Gònade]]: che le xe i [[ovario|ovari]] de la [[fémena]] e i [[cojon|cojuni]] del [[màscolo]], le so parte secretorie le responde ai liveli de FSH e LH ipofisari che i depende da la secressionsecresion de GnRH ipotalàmicoipotalàmego.
 
Conpagna a sta parte organizadaorganixada del sistema, ghe xe ''òrgani endòcrini menori'' che i ga na regolassionregolasion autònoma:
* [[Ìsole de Langerhans]] del [[pàncreas]] endòcrino: cognossudecognosude soratuto par la secressionsecresion dei ormoni antagonisti [[insulina]] e [[glucagon]] co'l rolo de controlo (miga solo) de la [[glicemia]].
* [[Paratiroidi]]: co na granda variabilità anatòmega, de sòlito le xe quatrocuatro e le se cata drio dei lobi tiroidei; le règola i liveli de [[calcio]] in te'l sangue insieme a altri sistemi ormonali.
* [[Epìfisi]]: catada drio e sora del'ipotàlamo, senpre parte del diencèfalo, la senbra far parte del regolamento dei sicli [[sòno]]-[[veja]] co le so secressionsecresion de [[melatonina]] influensade dal'esposissionesposision a la luzeluxe.
 
Infin, anca òrgani che i fa parte de altri aparati o sistemi i poe funsionare come giàndole endòcrine:
* [[Core]]: el produzeproduxe peptidi natriurètici che i juta a butare fora come orina massamasa lìquidilìcuidi che i jira in te'l aparato sircolatorio;
* [[Rene]]: i ormoni che'l buta in sìrcolo i xe [[renina]], [[eritropoietina]] e [[vitamina D]] ativada;
* [[Figà]]: xe responsàbile de la secressionsecresion de [[tronbopoietina]] e vitamina D pre-ativada;
* Altri òrgani del [[aparato degerente]]: le molècole che le buta in sìrcolo (gastrina, colecistochinina, motilina, grelina, e tante altre) le ga numerusi roli de modifegassionmodifegasion de motilità e secressionsecresion del trato gastro-intestinale cussìcusì come del senso de [[fame]]. De ste secressionsecresion xe responsàbili le sèlule cromafini del ''sistema neuroendòcrino difuso'', catà anca in te'l [[bronco|àlbaro bronchiale]], del qualecuale poe èssareèsare considarà parte anca le porsion endòcrine del pàncreas, le giàndole paratiroidi e le sèlule parafolicolariparafolegolari de la tiroide.
* [[Pele]]: la converte el [[colesterolo]] in te'l primo precursor, inativo, de la vitamina D3;
* [[TessudoTesudo adiposo]]: valorizàvalorixà come giàndola endòcrina da tinpi ressentiresenti, el controla quantocuanto magnar se buta zoxo più a longo tèrmine respeto ai òrgani degestivi.
 
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Sistema_endòcrino"