Difarense intrà łe version de "Mahatma Gandhi"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Bot: Zonto el modèl Controło de autorità
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Robot: Coresion rindirisamenti
Riga 1:
[[File:Portrait Gandhi.jpg|240px|right]]
 
'''Mohandas Karamchand Gandhi''', in devanagari मोहनदास करमचन्द गांधी ([[Porbandar]], 2 otobre [[1869]] – [[Delhi|Nova Delhi]], 30 zenaro [[1948]]), el xe sta na inportante guida spiritual de l'[[India]]. Difati i ghe disea anca '''Mahatma''', che vol dir ''granda anima''. El xe sta uno dei primi a inventar e metar in pratica la dotrina de la ''non-violenza'' e de la disobedienza zivil, come mezo par oporse a l'opresion del popolo da parte dei goernanti (ne la fatispecie i inglesi, in alora paroni de l'India).
 
Nato in te na fameja de comercianti, el sa sposà zoino (a tredes'anni) come costumava da lori; da so mojer el gavarà quatro fioi. A disnov'anni el ga ciapà su par ndar a studiar in [[Inghiltera]], dove el xe deentà avocato. Tornà in India nel [[1891]], du ani dopo i ga proposto un laoro in [[Sudàfrica|Sudafrica]], dove el se trasferise co la fameja. Qua, vedendo che i so conazionali no i gavea nisuna libartà e nisun dirito, el ga tacà a organizar marce de protesta e atività propagandistiche, svilupando l'idea del ''satyagraha'', che voria dir "non-obedienza senza violenza". Cioè lu e i so seguaci in pratica i se rifiutava da far tute quele robe che i ritegnea lesive de i diriti e de la dignità dei omeni, ma a lo stesso tenpo no i ametea nesun atto de violenza par rivar a sto scopo. Uno dei episodi pi famosi de sto periodo xe quando Gandhi el jera in treno, e el controlor el volea mandarlo in terza classe, co la scusa che l'era un indian. Gandhi el sa rifiutà, parché lu el gavea un bijeto de prima classe, e quindi el gavea dirito a viajar in prima classe; e pitosto da ndar in terza el sa lassà butar zo de peso dal treno.
Riga 12:
Par le so atività "soversive" i inglesi i la messo in preson pi olte anca par un bel toco, ma ogni olta ghe tocava molarlo prima o dopo par le grandi proteste de la popolazion. Nel [[1931]] el ga fato anca un viajo in [[Eoropa|Europa]], visitando [[Łondra|Londra]] e [[Roma]].
 
Nel [[1947]] finalmente i inglesi i ga ceduo, ma contrariamente a le idee de Gandhi, che el volea na India unìa, su base federal, el vecio inpero inglese el xe sta spartio in do Stati, uno par i musulmani (el [[Pakistan]], che a l'epoca el xera unìo al [[Bangladesh]]) e uno par i indù (l'[[India]] de ancó). Sta division la ga provocà grandi scontri tra le do fazioni e trasferimenti in massa de gente (induisti che scapava dal Pakistan e musulmani che scapava da l'India). In sto clima de grande instabilità Gandhi el ga proà inutilmente a calmar i animi, ma el 30 de zenaro del [[1948]] un fanatico indù el la copà davanti a la so casa de [[Delhi|Nova Delhi]].
{{Controło de autorità}}
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi"