Difarense intrà łe version de "Pele"

[Revixion njiancora controłà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Riga 27:
* ''[[Giàndola sudorìpara|Giàndole sudorìpare]]'': come che'l dise el nome, le xe le struture che le buta fora el [[suor]], sia in maniera sensìbile che sensa che ghe ne acorzemo. Ghe xe più tipi de ste giàndole: le ''ècrine'' o meròcrine le se cata un fia su tuta la superfisse cutànea, mentre le ''apòcrine'' le ghe xe solo a partire da la [[pubartà]], in posti come [[scajo|scaji]] e [[enzia|enzie]], dove che la so secression, più rica de lipidi e sostanse ciamade feromoni, le dà el particolare odor che se svilupa in sti posti, par efeto del metabolismo de la flora batèrica speciale catada sora de la pele de ste zone.
* ''[[Giàndola sebàcea|Giàndole sebàcee]]'': le buta fora el [[sebo]], un miscioto de lipidi co na varietà de funsion gnancora capie par tuto: lubrifegassion, inpermeabilizassion, regolassion de la flora batèrica. Anca lore le se cata in particolari concentrassion in serte àree piutosto che altre. Le se cata senpre conpagne a un bulbo pilìfaro, formando n'''unità pilosebàcea'', dove che l'epidèrmide la contien i gnari de sèlule staminali boni par colonizare de novo le parte intorno, dove che sto tessudo xe stà perso.
* ''[[Pelo|Pili]]'' (o peli): i xe colone de cheratina condensada e variamente pigmentada, che le salta fora da introflession (fin al livelo del derma reticolare o del'ipoderma) del'epidèrmide ciamade ''folìcoli pilìfari''. Le zone del corpo in dove che no ghe ne xe le xe querte da ''pele glabra'', mentre el corame cavejudo xe na rejon de pele su la [[testa]] (de sòlito) assè rica de pili. La destribussion e l'aspeto dei pili la varia tanto sia in fra persone deverse che in te'l stesso indivìduo a seconda del passare dei ani. El stesso pelo el va incontro a sicli vitali dopo dei quai el casca par èssare sostituio da n'altro soto. El xe tacà a un pìcolo [[mùscolo eretor del pelo]] (che'l fa vegnere i [[penoti]]) e'l xe formà da un bulbo, na raisa e un fusto, e el provoca i [[penoti]].
* ''[[Ongia|Onge]]'': le xe squame de cheratina miga pigmentada che le se cata sui dorsi de le falanze distali dei dei de la man e del pie. La salta fora da na ''matrice ungueale'' che la xe n'altro toco de epidèrmide specializada a particolari modalità de proliferassion e difarensiamento e la poja sora de un ''leto ungueale'', al qualo la xe stretamente tacada. Forme modifegae de le onge le forma i [[sòcolo|sòcoi]] in molte specie anemali.
[[File:Skin layers.svg|800px|miniatura|centro|Schema che'l descrive i strati che i costituisse la pele: epidèrmide, derma e ipoderma. Xe messe in conparassion i anessi che se poe catare in un toco de pele ''glabra'' (a sanca) e ''irsuta'' (a drita). Le giàndole sudorìpare le se cata in tute e do, quele sebàcee e, ciaramente, i peli, se cata solo in quela irsuta. Va specificà che no tute le zone dove catemo pele ''sutil'' sta qua la ga peli, basta pensare ai genitali, mentre xe normale che la pele ''spessa'' soto man e pie no la gabia peli.]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Pele"