Difarense intrà łe version de "Ełetrònega"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Robot: Sostitusion automatega (-[[File: +[[Imàjine:)
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Sostitusion varie
Riga 4:
 
== Storia ==
Le prime robe fate de l'elitronega, le xé stae i sircuiti [[Radio (ełitronega)|radio]] riseventi e traxmitenti, sensa dubio [[Guglielmo Marconi]] e [[Nikola Tesla]], i xé stai i pari de la elitronega, anca se le so radio, no le gaveva njiente de conpleso. El vero e proprio xbaleton, el riva co l'i[[Ingegnere|ngegnere]] [[Regno Unìo|britanego]] [[John Ambrose Fleming]] de l'University College de [[Łondra]], che n'telinte el [[1904]] el ga inventà el primo dispoxitivo elitronego a do terminali, el diodo a vodo, osia la prima [[valvoła termoionega]]. Dopo dù ani, n'telinte el [[1906]] xé rivà el primo conponente elitronego a tre elitrodi de Lee de Foreste, el triodo a vodo, che el permetia de anplifegar on segnal.
 
Dopo la prima guera mondial, l'elitronega la jera cresua velosemente, soratuto par merito de la Radio, che in chel tenpo, la jera la ponta del elitronega, n'teinte la teoria dei sircuiti, na roba granda, la ghe xé stada n'telinte el [[1927]], co l'invension del primo sircuito a reasion, chel permetia de raxonxare co pochi conponenti, prestasion mejori. N'tel contenpo, le radio le se fea senpre pì conplicade, pasando dai primi semplisi schemi sircuitali omodina o sincrodina, a schemi pì conplicadi eterodina e superterodina, che le garantia na mejor separasion tra le stasion radio e manco caxin de sotofondo.
 
N'altra xvolta, la ghe xé sta dopo la segonda gura mondial, co l'invension del transistor, conponente ativo chel podeva ver le stese funsion de le valvole termoioneghe, ma con manco schei, co manco spasio e co manco corente. I transistor i pole esare xontai in dispixitivi conplesi, i sircuiti integrai, che i pole tegnerghene anca milioni de transistor.
Riga 15:
Segondo alguni autori, se pole definir eletronega come el studio del moto dei eletroni al de fora dei metali. Segondo sta definision, l'eletrotecnega e le aplicasion aradio claseghe, no le fa parte del canpo de la eletronega, che l'è riservà ai soli dispoxidivi a semicondutore ([[siłiço]], [[xermanio]], [[Semicondutore conponesto|semicondutori conponesti]]), ai [[Tubo a vodo|tubi a vodo]] ([[Valvoła termoionega|valvole]]) e a la propagasion del canpo eletromagnedego in [[Mexo diełetego|mexi dieleteghi]] come l'aria o el vero ([[Fibra otega|fibre oteghe]]).
 
L'eletronega e l'[[Ełetrotecnega|elettrotecnega]] le xé do disipline che le xé tra de lore ligae e che le se difarensia pal tipo de aplicasion: La prima la ga come fin prinçipal l'elaborasion dei [[segnali elettrici]] e de l'informasion, la segonda la laora soratuto n'telinte el canpo de la traxmision de la potensa eletrega, o sia de la jestion e projetasion de le [[machine ełetreghe]]
 
L'eletronega, co l'[[informadega]] e a le [[telecomunegasion]], ingrumae n'teinte la denominasion [[Information and Communegation Technology]] (ICT), la xé anca uncò uno dei setori economeghi trainanti de la cusì ciamada tersa rivolusion industriale.
 
=== Metodeghe ===
Riga 29:
L'eletronega la se dixunise in do setori:
 
* l' [[Ełetronega anałoxega]], la se ocupa de segnali analoxeghi, o sia che i varia n'telinte el tenpo in manjiera continua, che in linea de prinçipio li podaria diventare on valore calsiasi in un determinà tenpo: Tipiche asion de sti segnali xé dati da l'[[amplificasion]], la [[modułasion]], la [[mixer (eletronega)|miselasion]], il [[filtro (eletronega)|filtrajo]].
 
* l' [[Ełetronega dijitałe]], che la se ocupa de segnali dijitali, che n'telinte el tenpo i pole diventar solo alguni valor (determinai o finii) doparando on sistema binario: "alto", "baso" che saria asegnà a valori analoxeghi "vero" "falso". In sto caxo se parla de segnali binari che i njien sotoponesti a operasion loxeghe come l'AND, l'OR, il NOT ecc. L'è proprio sto setor de l'ełetronega che el ga fato in manjiera che nasese e se xvilupase el moderno [[computer|calcoladore eletronego]].
 
Altri setori i xé:
Riga 46:
=== Aplicasion ===
Le aplicasion pì comuni de l'eletronega e dei çircuiti le xé:
* n'teinte le [[telecomunegasion]] ;
* n'teinte l'[[informadega]];
* n'telinte el controlo de [[robot]] e machine industriali;
* n'telinte el controlo de asensori e inianti [[automadega|automatixati]];
* n'teinte la [[diagnostega par imajini|diagnosdega]] e n'teinte la clinega medica;
* n'teinte i strumenti di mixurasion;
* n'teinte la [[vixion artifiçałe]];
* n'teinte la conversion de l'[[enerxia ełetrega]];
* n'teinte i asionamenti de motori a veloçità variabile;
* n'teiintei veicoli stradali e feroviari;
* n'teinte la [[microełetronega ]].
 
I [[componente ełetronego|componenti eletroneghi]] pì comuni e doparai i xé:
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Ełetrònega"