Difarense intrà łe version de "Troi"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Robot: Sostitusion automatega (-[[File: +[[Imàjine:)
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Sostitusion varie
Riga 4:
An '''troi''' (o '''troxo''' o '''stroxo''') al è na [[via]] streta, a fondo natural e segnà da 'l continuo passajo de [[homo sapiens|omi]] e , tra [[pra]], [[bosch]] o [[crot]] e se 'l cata tant 'te la [[pianura]] fà 'te 'l svjert. Co troxo se ìindica anca łe viete fra un toco de tera e n'altro, usade par [[dren]]ar e pal pasajo del contadin e de mexi agrìcołi picenini.
 
== DefinižioneDefinisione juridica ==
Inte 'l dirito 'taljan no ghe n'è gnissuna dissiplina specifica reguardo la realizažionrealizasion e la manutenžionmanutension de i troi e i è scarsi anca i contributi de la dotrina in materia.
 
La unica definižiondefinision giuridica de ''troi'' se la cata 'te 'l [[Codice della srada]] che, a 'l articol 3 (''Definizioni stradali e di traffico''), comma primo, n.48, al lo definiss: "''Sentiero (o mulattiera o tratturo): strada a fondo naturale formatasi per effetto del passaggio di pedoni e di animali''".
 
Da la giurisprudenžagiurisprudensa emerge anca altre definižiondefinision e al ''troi'' al è individuà come ''quel tracciato che si forma naturalmente e gradualmente per effetto di calpestio continuo e prolungato'' ([[Corte di Cassazione|CassažionCassasion]], [[majo]] [[1996]], n. 4265) ''ad opera dell'uomo o degli animali, in un percorso privo di incertezze e ambiguità, visibile e permanente'' (CassažionCassasion, [[29 de agosto|29 agosto]] [[1998]], n. 8633; CassažionCassasion, [[21 de majo|21 majo]] 1987, n. 4623).
 
== ClassificažionClassificasion de i troi ==
[[Imàjine:Vía ferrata Sacs 6366.jpg|right|thumb|200px|Esenpio de [[Via ferada]].]]
=== ClassificažionClassificasion de 'l [[Club Alpino Italiano|CAI]] ===
* '''''Troi turistico''''' ('''T''' - itinerario escursionistico - turistico)
:Itinerario de anbito local su [[Strada|strade]] o comunque passaji ben visibiil. Al se svilupa arent a 'n [[paess]], località [[torismo|turistiche]], vie de comunicažioncomunicasion e al à na inportanžainportansa particolat par caminade facili de tipo cultural, turistico o ricreatiu.
 
* '''''Troi escursionistico''''' ('''E''' - itinerario escursionistico senžasensa dificoltà tecniche)
:Troi senžasensa dificoltà tecniche che al coresponde par la gran part a strade fate par scopi agro-silvo-pastorai, militari, a troi par le [[mussa|musse]], a troi de colegamento tra [[val|vai]] vesine, a troi fati par menar le vache al pascol e desmontegar, o a troi de acesso a [[rifugio alpino|rifugi]].
 
* '''''Troi [[alpinismo|alpinistico]]'''''
:Troi che al se svilupa 'ten aree pericolose e co passaji che i ghe richiede a 'l escursionista na bona conossienžaconossiensa de la montagna, tecnica de base e equipagiamento adeguà. De solito al coresponde a 'n itinerario de traversada su montagna medio-alta e al pol er toch atrežadiatresadi.
 
* '''''Troi atrežàatresà''''' ('''EE''' - itinerario par escursionisti esperti).
:Sentiero co sicurežesicurese fisse (coriman de corde e scalin) che però no i snatura la continuità de 'l percorso.
 
* '''''[[Via ferada]] o atrežadaatresada''''' ('''EEA''' - itinerario par escursionisti esperti co la atrežaduraatresadura)
:Itinerario che al porta al [[alpinista]] su crode o su creste, prim atrežàatresà co corde e/o scale senžasensa de le quale al caminar al costituiree na vera e propria [[ranpegada (alpinismo)|ranpegada]]. Al domanda na bona preparažionpreparasion e atrežaduraatresadura come al [[casco]], la [[inbragadura]] e al [[dissipador]].
 
* '''''Troi storico''''' (generalmente no 'l presenta dificoltà tecniche, '''T''' opur '''E''')
:Itinerario escursionistico che al ripercor "antiche vie" co scopo de stimolo a la conossienžaconossiensa e a la valorizažionvalorizasion storica de i posti visitadi.
 
* '''''Troi tematico''''' (de solito al è curt e senžasensa dificoltà tecniche, '''T''' opur '''E''')
:Al è an itinerario a tema specifico prevalente (naturalistico, [[glaciologia|glaciologico]], [[giołogia|geologico]], [[istoria|storico]], [[rełijon|relijoss]]) ciaramente de scopo didatico e formatiu. De solito al è atrežàatresà co na tabeladura aposta e punti par la osservažionosservasion. De solito al è adato anca a 'l escursionista poch esperto e 'l se svilupa ten aree limitade e funžionaifunsionai, tante olte inte parchi o riserve.
 
=== ClassificažionClassificasion in base a la longhežalonghesa ===
* '''''Troi de longa percorenžapercorensa''''' ([[Sentiero Italia]], troi europei, dorsai appeniniche, ecc.)
:de la durada de tanti dì de caminada e de la longhežalonghesa de žentenersentener de chilometri, de solito comodi e segnaladi, dotadi de la necessaria ricetività deslonch de 'l percorso.
 
* '''''Troi de media percorenžapercorensa''''' ([[trekking]], [[alta via|alte vie]], ecc.)
:de la durada de diverse jornade de caminada (de solito da 3 a 7) e de la longhežalonghesa da 40 a 100 km, adati a escursionisti in genere esperti. De solito i è segnaladi polito e i è atrežadiatresadi e suportadi da ricetività.
 
* '''''Troi percorenžapercorensa curta'''''
:troi escursionistici, itinerari curti a anel, de la durada massima de 1 o 2 dì de caminada, presenti in gran numero, de solito adati anca a 'l escursionista poch esperto e de conseguenžaconseguensa atrežadiatresadi.
 
=== ClassificažionClassificasion storico/funžionalfunsional ===
 
* '''''Troi de fondoval'''''
Riga 51:
 
* '''''Troi de accesso a i fondovai'''''
:Inte sta categoria i rientra tuti i troi che da 'l fondoval i porta verso rifugi, forželeforsele, pass o žimesime.
 
* '''''Troi de traversada'''''
:Troi che i colega le vai o che i porta da 'n rifugio a quelaltro.
 
* '''''Troi atrežadiatresadi o vie ferade'''''
:An reconprende tuti i troi che i à 'te 'l so tracià toch atrežadiatresadi (da i cordin a le scale de fer, passando par stafe, renžinrensin artificiai, ecc.).
 
=== ClassificažionClassificasion in base a la origine de 'l troi ===
 
* '''''Troi da strada abandonada'''''
:Na olta che na strada no la serve pì come tal e la gnen abandonada, ten žertiserti casi la pol representar comunque na via comoda de passajo. Te 'n sto caso se à na degradažiondegradasion de la sede stradal, a 'l posto de la qual resta na via che no la permet pì al transito de veicoi.
De solito questo la sucede 'te le strade fate far da 'l genio militar in vista e durante la [[prima guera mondiałe|prima guera mondial]]. carateristica de sti quà la è la pendenžapendensa costante, e la sede stabile fata co mur a sass, e na žertaserta larghežalarghesa.
 
* '''''Troi militar'''''
:Troi nassesti durante la guera par portar omi, munižionmunision e alimenti a la đent a 'l fronte. Se i cognoss parchè i à senpre la stessa pendenžapendensa e i cor a tornanti su costoi riparadi. No i à infrastruture.
 
* '''''Troi da mussa'''''
:Troi fati par tirar la [[mussa]], doperadi aonde che era necessario al trasporto de stele, fjen, carbon. I è larghi ca. 60-70 cm. De solito i corr 'te 'n buss parchè la manutenžionmanutension la gnen fata ciapando i sass e al material che chej 'te 'l troi e postandolo 'te la parte esterna.
 
* '''''Troi de le vache'''''
Riga 80:
[[Imàjine:Tabella segnavia verticale.svg|right|thumb|Esepio de segnaletica principal]]
[[Imàjine:Segnavia orizzontale.svg|right|thumb|Esenpi de segnaletica secondaria]]
La segnaletica de i troi la è fondamental tant da 'l punto de vista escursionistico fa da 'l punto de vista de la valorizažionvalorizasion de 'l teritorio. No esiste comunque standard nažionainasionai o internažionaiinternasionai par la segnaletica de i troi, e cossì al è probabile che a passar da stato a stato, da rejon a rejon (e žerteserte olte anca da provincia a provincia), la segnaletica la sie tant diferente, in termini de posižionamentposisionament, color e mesure.
 
Al Club Alpino Italiano, tramite la Commmissione Centrale per l'Escursionismo, tra al [[1990]] e 'l [[1996]] al à proà de definir i standard da cener e sto indirižoindiriso al è stat assimilà no solche da le sežionsesion e sotosežionsotosesion de 'l CAI, ma anca da tanti enti teritoriai publici e privati par i quai al CAI al è gnest al interlocutor de riferimento par la segnaletica e la dissiplina de i troi in general.
 
=== Segnaletica principal ===
La è ciamada anca ''vertical'' e de solito la è costituida da le tabele meteste a 'l inižioinisio de 'l troi e te le crosere pì inportanti che le à sù informažioninformasion reguardo 'l posto indicando nome e quota de 'l posto de partenžapartensa e de destinažiondestinasion co i tenp de percorenžapercorensa e 'l numero de 'l troi, ciamà anca ''segnavia''; altri tipi de tabele le è prevedeste par i troi tematici, par invidar a caminar entro te 'l troi, par al rispeto de la flora e de la fauna de 'l posto, par i troi atrežadiatresadi, par le vie ferade ecc...
 
=== Segnaletica secondaria ===
la è ciamada anca ''orizontal'' o ''intermedia'' e la è fata da bolin de vernise de color bianch-ross o ross-bianch-ross (ciamadi anca bandierine e che i à inte 'l numero de 'l troi) metesti a 'l inižioinisio e deslonch de 'l troi, su sass o piante, par dar la informažioninformasion de continuità e conferma de 'l percorso.
 
== Sentieristica ==
Con la parola ''sentieristica'' gnen indicà al insieme o la rete de troi pedonai de intaresse par al [[escursionismo]] che i colega žertiserti punti geografici de 'n teritorio dintorn.
Al significà al conprende anca le indicažionindicasion distribuide su 'l teritorio su le mete e i tenp de percorenžapercorensa sot forma de tabele direžionaidiresionai o panei co la representažionrepresentasion cartografica de 'l teritorio stass. Se parla de sentieristica anca par indicar tuti i percorsi destinadi a 'l escursionismo a 'l interno de an parco o de na [[riserva]] natural.
 
== Varda anca ==
Riga 99:
* [[Montagna]]
* [[Escursionismo]]
* [[Troi nažionalnasional de Israele]]
 
== Altri progeti ==
Riga 107:
== Colegamenti esterni ==
* [http://www.cai.it Sito uficial de 'l Club Alpino Italiano]
* [http://www.rilevamento.it/CONVEGNI/070918ProvBS/070918_ProvBS_Home.htm PresentažionPresentasion Powerpoint presentade a 'l convegno "Sentieri nella Provincia di Brescia" 2007 - CAI - UniBS - Provincia de Bressia]
{{Controło de autorità}}
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Troi"