Difarense intrà łe version de "Testicoło"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Sostitusion varie
p sost, replaced: de i → dei (16), 'l → el (58)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 1:
Al '''testicolo''' al fa parte de 'lel [[aparato genital maschil]] de quasi tuti i [[animal|animai]] e al representa la [[gonade]] maschil. Al è an organo pari (ghe n'è doi) e 'te i [[mamìfari|mamiferi]] Euteri al è inte de 'lel [[scroto]], sa specie de "sachet" sot a 'lel [[casso]]. Al à la funsion principal de far i spermatozoi (la part pì inportante de la [[sbora]]) e serti [[ormon]]i fra i quai al [[testosterone]].
 
== Anatomia umana ==
[[Imàjine:Gray1145.png|thumb|right|250px|Sesion trasversa de la part sinistra de 'lel [[scroto]] e de 'lel cojon sinistro, trata da 'lel libro de [[anatomia]] ''[[Gray's Anatomy]]''.]]
I testicoli i è de sagoma oval, i mesura 5 sentimetri circa de longhesa, 3 sentimetri circa de larghesa e 3 sentimetri circa trasversalmente.
 
Al peso de idei testicoli de 'n adulto al è de circa 30 grami par un, anca se un de idei doi al pol esser an stciantenin pì grant e pì pesante de quelaltro, e in genere an stciant pì bass. Al motivo de sto tant no 'lel è segur, ma la podaree esser quela de inpedirghe a i cojoi te tocarse.
 
I testicoli i à do funsion: la produsion de idei [[spermatozoo|spermatozoi]] da 'lel momento de la [[pubertà]] infin a la [[mort]], e la produsion de idei ormoni sessuai maschili ciamadi [[androgeni]], de idei quai al [[testosterone]] al è al pì inportante.
 
La produsion de idei ormoni da parte de idei testicoli la è evidente infin da la [[nasita]], ma la aumenta enormemente dintorn de la [[pubertà]] e la se mancen a alt livel par tuta la età adulta infin a manifestar an calo durante i ultimi ani de vita.
La produsion de idei spermatozoi no la scominsia infin a la pubertà, anca se la segue al model de la produsion de ormoni calando in età avansada. I spermatozoi i gnen prodoti inte ogni cojon in struture speciai ciamade tubuli seminiferi in particolar da le celule de 'lel Sertoli. Sti tubet i è a 'lel centro de ogni cojon e i è colegadi co na serie de condoti che i convoglia la sbora a altri inportanti organi e, a la fin, fora da 'lel casso, se sto tant al è domandà.
 
Inte ogni testicolo, arent a i tubuli seminiferi, ghe n'è tante celule ciamade celule interstisiai o [[celule de Leydig]]. Le è responsabili de la produsion de 'lel ormon sessual maschile (testosterone) che 'lel gnen riversà diretamente 'te i vasi sanguigni dintorn. A 'lel momento de la [[pubertà]], la gran part de idei canbiamenti che sucede 'te 'lel mastcio la è produsesta da la gran quantità de testosterone che ghe n'è 'te 'lel so corpo. Durante la ecitasion sessual i cojoi i aumenta de grandesa. Al sangue al inpien i vasi sanguigni che ghe n'è inte causando al so ingrandimento. Dopo la [[eiacułasion|ejaculasion]] i torna a le so dimension naturai. Pena prim de la ejaculasion i cojoi i gnen tiradi arent a 'lel corpo. Dopo la ejaculasion i torna 'te la so posision usual 'te 'lel [[scroto]].
 
Al medesimo ravesinament de idei testicoli a 'lel corpo se 'lel à 'te i momenti de paura, rabia o quando che al on al à fret. Te 'n sto modo, naturalmente, al corpo al proteje sto mecanismo delicato e vulnerabile. I cojoi i pende da 'lel corpo par poder star a la tenperatura an pel pì bassa che è domandada par la produsion de la sbora. Quando che la stajon la è tant calda o durante an bagno tiepido i è pì bassi de 'lel solito, distante da 'lel corpo e da 'lel so calor; a 'lel incontrario, 'te la stajon freda, i se ravesina a 'lel calt de 'lel corpo par mancener na tenperatura otimal. Se i gnen cenesti a la tenperatura corporea no i è pì in grado de far spermatozoi e al on al gnen [[sterilità|sterile]]. Quando che i muscoi de 'lel on i se tira, par esenpio quando che al se parecia a na fuga o a na agression opur pena prim de la ejaculasion, an insieme de muscoi inte 'lel scroto al pende i cojoi insù: sti qua i è la fassa cremasterica, la fassa spermatica interna e la fassa spermatica esterna.
 
== Anatomia microscopica de 'lel testicolo==
Al testicolo al è costituì da la [[tonega albuginea]] e da le so dipendense, da 'n [[parenchima]] costituì da i tuboli seminiferi, e da 'lel [[stroma]] che 'lel circonda i tubuli seminiferi e 'lel contien sto ultimo le celule de leydig a funsion endocrina. la tonega albuginea la è la tonega pì intima de 'lel cojon, costituida da an tessuto de conession fibross denso co fass de fibre colagene a andamento paralelo, la è resistente e inestensibile, spessa medo o an melimetro, che a 'lel esterno la continua co 'lel [[epiorchio]]. Inte i strati pì superficiai se cata fibrocelule muscolari slisse e 'te i strati pì fondi se cata fibra elastica. Da la facia fonda de la albuginea ciamada tonega vascolosa parchè tant vascolarizada parte seti convergenti verso la mediastin testicolar i se profondiss a 'lel interno de 'lel cojon dividendolo in nicie, circa 300. Ogni nicia la à sagoma piramidal, co la base oltada verso la superficie de 'lel cojon e la ponta in corispondensa de 'lel mediastin testicolar.
Al parenchima de color rosa gialastro, al inpien le nicie inte de le quai al se organiza in lobui. Ogni lobul al cen inte tubi seminiferi intorti, i estremi de idei quai i è tant anastomizadi. Da la rede testis parte circa 15-20 condotin eferenti che i confluiss a far al epidimo. I tubuli seminiferi intorti i è longhi da 30 a 70 cm e i ocupa al poch spasio a so disposision grasie a 'lel so andamento intort.
La parete de idei tubuli seminiferi la è costituida da epitelio pluriserià ciamà epitelio germinatiu che 'lel poja su na lamina soa. Al epitelio germinatiu al conprende arent a le celule germinai in diverso stato de diferensiasion le celule de 'lel Sertoli che le è celule de sostegno. le celule de 'lel Sertoli le è celule de derivasion mesodermica no spermatogeniche che oltre a sostegner e a darghe da magnar a i spermatozoi i fa inportanti funsion endocrine. I se estende par tut al spessor de 'lel epitelio co la base che poja su la menbrana basal e la sima verso al lume; la sima la presenta infossadure inte le quai le è contegneste le teste de idei spermatidi in via de svilupo. Se pol cognosserli par al nucleo triangolar co 'lel nucleolo evidente e la cromatina disperdesta. Le celulede 'lel Sertoli le è unide da conplessi de giunsion (tight junctions) che i divide al epitelio germinatiu in do conparti cognossesti come basal e come luminal. le celule de 'lel Sertoli quindi le fa da tramite 'te i scanbi metabolici tra al conparto luminal de idei spermatidi e quel sistemico costituendo na bariera ematotesticolar che la isola i spermatidi da 'lel resto de 'lel organismo, riparandoli da 'lel sistema inmunitario. Al citoplasma al è acidofilo, co gosete de lipidi, scars RER e abondante REL. Serte olte è visibili agregadi proteici noti come corpi de Charcot Bottcher. Se cata anca lisosomi primari e secondari. Le celule de 'lel Sertoli le media la spermatogenesi e la spermiasion, le riassorbe i corpi residui tramite fagocitosi. Le à anca na funsion endocrina: le fa ABP (protein binding androgen), sot de 'lel stimol de 'lel FSH ipofisario che 'lel concentra al testosterone favorendo la spermatogenesi; le secerne inibina che la agiss co feedback negativo a livel ipotalamo-ipofisario.
Le celule germinai le è celule in vario stadio de diferensiasion. Quele pì indrio le è in periferia e quele pì avanti le va verso al lume. Al processo tramite al qual i elementi celulari i passa da la periferia a 'lel lume al ciapa an nome de spermatogenesi. Al dura 74 dì circa e 'lel conprende la spermatogoniogenesi (proliferasion par mitosi de le celule germinai primitive, da le quai se origina i spermatociti primari), la spermatocitogenesi (division mejotica de idei spermatociti primari a formar spermatociti secondari e sti ultimi i spermatidi) e la spermiogenesi (diferensiasion de idei spermatidi in spermatozoi maduri, no se à fenomeni de moltiplicasion).
 
== Colegamenti esterni ==
* {{en}} [http://www.thefamilygp.com/testicle_self_examination.aspx Video su come eseguire un autoesame dei testicoli]
 
== Modi de dir ==
* Riferì a na persona, "cojon" al è na ofesa e al ciapa al significà de "stubido" o pì raramente "ingenuo".
* strucarse i cojoi (o tocarseli) al pol esser an modo par scongiurar la scarogna
* ronper i cojoi ol dir far qualcossa par dar fastidio. Al deriva da 'lel fato che le pache te i cojoi le fa tant mal. Da sto tant deriva anca i deti "star te i cojoi" (star antipatici) e "dar na scarpada te i cojoi" (na forma de minacia).
{{Controło de autorità}}
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Testicoło"