Difarense intrà łe version de "Vignal"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p sost, replaced: de i → dei (2), 'l → el (10)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 3:
 
== Storia ==
Secondo al [[Vecio Testament]] ([[Genesi]] 9:20), [[Noè]], al à inpiantà an vignal su 'lel [[Monte Ararat]], e, co 'lel vin fat, al à fat cioca. Quando che [[Mosè]] al à condusest i [[Ebrei]] a [[Canaan]], se diss che i epje assà co despiaser i vin de 'lel Egito ([[Numeri]] 20:5. Inte la so tera nova, siben, i à catà tanti vignai.
In età romana [[Columella]] al à scrit fior de parole par contar come che gnea coltivà la vit. Tante de le so proposision le è ancora valide.
 
Durante 'lel [[Età de mezo|Medioevo]] la viticoltura la è stata portada avanti inte i monasteri, ch ei era i unici a er le risorse, la sicuresa, la stabilità e al intaresse par miljorar la qualità de idei vin inte 'lel tenp. I frati i ea anca la educasion e al tenp necessario par miljorar la so bravura come viticoltori.
 
I vignai europei i è stati inpiantadi co diverse qualità de ''Vitis vinifera vinifera''', ma, su 'lel fenir de 'lel [[XIX secoło|XIX secolo]] quasi tute le sort le è state eliminade da la [[Daktulosphaira vitifoliae|Fillossera]], an [[Aphidoidea|afide]] che in qualche modo al era migrà in [[Eoropa|Europa]].
Da' che le specie mericane de ''[[Vegna|Vitis]]'' le era toleranti a la Filossera, la vit europea la è stata salvada a incalmarla su selesion de incroci derivadi da i tipi ''Berlandieri'', ''Riparia'' e ''Rupestris'', che i fa part de la sotspecie ''Vitis vinifera lambrusca''.
 
Riga 16:
* '''Pergola''': piantada co una o pì tirele par ogni vit
* '''Pal''': sostegno de legn o de ciment par la vit
* '''Pal de testa''': pal a un de idei do estremi de la piantada
* '''Fildefer''': fil de fer che è picà te i pai e cen su la piantada (te i sistemi de alevamento novi)
* '''Frasca''': sostegno ligà in piei te 'lel fildefer che 'lel cen su i cau de an (romai abandonada)
* '''Crosera''': tirante par i fiidefer fat co do broche de [[Robinia pseudoacacia|cassia]]
 
== Forme de alevamento ==
 
A seconda de 'lel sistema de alevamento de la vit doperà, i vignai i se divide in
* a alberel
* Guyot senplice
Riga 39:
 
[[Categoria:Vin]]
[[Categoria:viticulturaViticultura]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Vignal"