Difarense intrà łe version de "Sołeta"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p sost, replaced: de i → dei (2), 'l → el (30)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p ., replaced: ssion → sion (3), de el → del (9), a el → al (4), da el → dal (5)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 1:
{{Variansa|belumat}}
In [[ediłiẑia]] se costuma ciamar co la parola '''sołeta''' na strutura orizontal in material diverso da eldal legn in grado de trasferir i [[sforẑ]] (pi che sia quei in piei) a altre struture.
 
Na soleta la pol esser fata de [[cimento armà]], de [[aciaio]], de [[quareło|maton]], o co altri materiai. Se la è fata de legn la se ciama '''[[sołer]]'''.
Riga 6:
== Evoluẑion tecnologica ==
 
La tecnica de far solete la è nassesta co el bisogn de diminuir al spessor che era necessario par far i soler e par er na ciusura orizontal che esse manco bisogn de manutenẑion, che no la ciapesse fogo e che la isolesse mejo da eldal rumor e da eldal calt.
 
=== Le solete de matoi ===
I [[romani]], par far le solete, i doperea tant al legn fa le tecniche de costruẑion de eldel [[quareło|maton]]: par querder anbienti grandi se costumea far no an soler ma na [[cuba]] de matoi, che la gnea inpienida te el sora fin a far an pian de apogio par al livel sora o par al [[quert]]. Nonostante sto particolar, a na cuba no se pol ciamarghe soleta parchè sta ultima parola la se riferiss pi che sie a struture orizontai che che le descarga al [[peso]] te i [[mur]] laterai in direẑion vertical (la cuba e al arco i dà anca sforẑ orizontai) e che le laora par flessionflesion dei elementi (la cuba la laora par conpressionconpresion e atrito tra i bloch doperadi).
 
=== Le solete de aciaio ===
Co la introduẑion de eldel [[fero|fer]] prim, e de eldel [[aciaio]] pi tardi, se à svilupà la tecnica costrutiva de la soleta in fer e maton, costituida da [[travet]] de metal che i querde la luce pi curta de eldel vodo, e da [[matoi]] aposta, ciamadi '''taveloi''', a querder la distanẑa fra i travet. De el '800 e fin a la prima metà de eldel '900 se usea far [[cuba|cubea]] bot par querder al vodo tra i travet: sta qua la è ciamada sołeta co '''''voltine alla romana''''', parchè sta tecnica la è stata doperada tant a [[Roma]] (te 'n quel periodo, paraltro, in Italia se à fat su pi che sia a Roma, par colpa de eldel trasferimento de la capital co tuti i so [[ministero|ministeri]] e [[indoto|indoti]]).
Sta tecnica dess la è doperada solche inte i edifici che i à na strutura portante in aciaio.
La soleta in fer e maton la è tant [[elasticità|elastica]], la risent dei [[teremot]] e la pol trasferir fret inte el anbiente se na testa de eldel travet la è a contato co el esterno.
Le è solete che de solito le à an spessor tra i 20 e i 30 cm.
 
Riga 23:
La è na tecnica costrutiva che se vet da spess, doperada inte la realizaẑion de senplici soler par comuni abitaẑion aonde che la strutura de [[cimento armà]] la se donta a elementi de inlidieriment de tera cota.
Se trata de [[trau]] de cimento armà ("travet") metesti a na distanẑa de circa medo metro, e in meẑ a sti qua se ghe met elementi de teracota , tipo i matoi, ciamadi "[[pignata (laterixio)|pignate]]"; sora i travet e le pignate se geta la caldana de betume de 'n spessor minimo de 4 [[scheo|schei]].
Se fa na soleta metendo le pignate (no taveloi parchè no le partecipa in modo ativo da eldal punto de vista strutural) a file sora na armadura piana de legn; tra na fila e que el altra se ghe poja i fer e po se ghe tra al [[betume]].
Inte la [[tecnica costrutiva]] classica, al geto de betume che el costituiss i travet al è al stesso che costituiss an ca la soleta armada. La strutura de la soleta la è fenida cossì. Soreghe pol esser metest do al [[pavimento]].
Al svilupo de sta tecnica al è stat fort inte i ani, considerando al ingresso inte el marcà de travet prefabricadi autoportanti ciamadi "sap" (che i evita de er da far an unico gran pian de legn da doperar come [[armadura]] par al geto) e de diverse soluẑion par al inlidieriment de la soleta , tra le quale i novi [[material|materiai]] [[plàstega|plastici]] (sfere, paralelepipedi) a elal posto de eldel maton forà.
Incoi la tecnica pi doperada, anca se la à subì tante trasformaẑion deograẑia de la evoluẑion de le tecniche de costruẑion, come i sap, le pignate de materiai innovativi, o anca vere e proprie solete prefabricade che à da esser postade in opera.
Evoluẑion de sto tipo se solete le è le solete de cimento armà nervade e le solete fate na 'n unico geto de cimento, senẑa matoi frameẑ.
La risent de eldel sovracargo, da' che la à na rotura [[desfrasile]] (la à poch preaviso prim de ceder), la è la soleta che resiste mejo a elal incendio. La se conporta ben in caso de teremot (se fata polito) ma, se la subiss lesion, la va demolida e rifata su de novo, parchè tante olte no convien farghe consolidamenti.
Te el marcà, dess come dess, se cata anca solete prefabricade che basta postarle in opera tramite sostegni provisori ciamadi "ronpitrata" o anca senẑa gnessun sostegno. Te 'n sto caso la soleta "autoportante" la à bisogn de poder esser pojada te i bordi par an pochi de ẑentimetri. Le solete cossì pojade e in seguito getade le sarà, na olta inmadurì al cimento, sbianchedade (par de sot) e pavimentade (te el sora). Ẑerte dite le fa anca solete belche sbianchedade te el de sot.
 
== Tecniche de costruẑion ==
 
De solito a le solete, indipendentemente da eldal tipo de material doperà a farle, ghe gnen senpre dat na ẑerta panẑa in su in meẑ a la canpada, co el dopio scopo de pareciar al pian a elal sforẑ de conpressionconpresion e de remediar a elal efeto de panẑa verso al bass dovest a ilusion otiche.
 
== Varda anca ==
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Sołeta"