Difarense intrà łe version de "Vila"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p sost, replaced: de i → dei (9), 'l → el (20)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
p ., replaced: de el → del (14), a el → al (2), da el → dal (2)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 3:
[[Vila Capra]], na vila vèneta vesin a [[Vicensa]]
]]
Na '''vila''' la è an conplesso costituì da la residensa de 'n sior, da i staoi, da i depositi e da eldal giardin ligadi a cuesta, e da tuti i locai de la servitù, le colonìe e i teren de proprietà de eldel paron.
 
== Origine de la vila ==
Te la Roma antica co la parola "''villa''" se intendea cuela che adess ciamon "fatoria", e al ecuivalente de la so casa al era la nostra capana.
 
La vila romana in poche parole la era an edificio de sass o matoi aonde che vivea co la so fameja un pitost sior. La representea la unità produtiva de base e la conprendea, dopo de la abitasion, anca la part dedicada a elal ricovero de le bestie, dei machinari e dei [[stciavo|stciavi]].
 
Su el fenir de eldel inpero te la vila se à creà na serta division trra la part de eldel paron (''pars dominica'') e la part dei coloni (''pars massarica''), separasion che la è stata mancenesta infin a elal dì de incoi.
 
== La vila veneta ==
Continuando la separasion tra paron e coloni, se à dondest a far sù edifici conpletamente separadi i uni da i altri. A sto punto la casa de eldel paron la è restada unida solche a la part dei depositi, e intant la manodopera la operea te i canp sot al controlo de eldel [[castaldo]]. La carateristica de sto periodo la è quela de er na casa de eldel paron in mes co a i lati, in posision simetrica, i [[Pòrtego|porteghi]] e le [[ceda|cede]].
 
An personajo rilevante par sto tipo de architetura al è stat [[Andrea Paładio|Andrea Paladio]], che al à saest integrar te 'n unico insieme i elementi tipici de eldel mondo agricol e residensial. A el se ghe atribuiss difati, par esenpio, la presensa de [[liston|listoi]] cuerti da [[arco (architetura)|archi]] te la faciada preincipal in part de la abitasion de le vile venete.
 
Al insioriment dei siori al à portà a la creasion de vile pì grande e lussuose, fisicamente destacade da i magazin. podopo co el tenp, par motivi diversi, ogni vila la se à dotà de na [[Céxa (architetura)|ceseta]].
Riga 24:
Te la [[Provincia de Bełun|Provincia de Belun]] i siori i ea pì caro esser arent a la cità e partecipar a la vita politica pitost che tenderghe a i coloni, sichè le so residense principai no le era le vile ma i [[palas]] citadini. Le so case in canpagna no le servia par altro che par passar qualche dì de svago, par starghe de istà, par ndar a casa o par postarse ogni tant a tenderghe a i coloni. Par de pì al è da segnalar che dei cognomi dei paroi no ghe n'era quasi gnessun che sonesse da belumat. Ten sto panorama la vila veneta la à cognossest an svilupo pitost limità.
 
Dopo de eldel assedio a Feltre par opera de [[Carlo IV d'Asburgo]], e cuindi de eldel so incendio, a i siori ghe à tocà ndar a retirarse te le so residense de canpagna. Da lora è nassest an novo intaresse par le vile, anca parchè la guera la ea portà a 'n inpoveriment dei nobili.
 
Le residense de canpagna da alora le à tacà a acuisir serti lussi tipici de le vile.
Riga 30:
== Strutura architetonica ==
[[Imàjine:Villa Emo.jpg|thumb|Vila Emo a Fanzolo de [[Vedelago]], de [[Andrea Paładio|Andrea Palladio]]]]
La vila veneta tradisional la è costituida da na part central pì alta che la è la casa de eldel paron, e da na part pì bassa, simetrica, che la pol esser linear o a fer de caval e la è dedicada a i servi o a la part rural. La estension de eldel conplesso la è granda.
Da sta sagoma standard parte diversi modei che comunque se pol ricognosserli da serte carateristiche in comune. Le vile le è cuasi senpre decorade e circondade da jardin.
 
Na roba tipica de quasi tute le vile la è la presensa de 'n piol pisol sora la porta principal e de eldel [[tinpano]] in sima a la faciada principal.
 
La variante che se rescontra te la val de eldel [[Piave]] la è pì conpata. Le dimension le è pì ridote tant par quel che reguarda la casa come al giardin. A parte qualche ecesion, la "''pars massarica''" la è destacada polito da eldal edificio.
I elementi architetonici tipici de la vila no i manca e gnen fat an uso del color tant pì marcà che ten altre parti de eldel Veneto.
{{Controło de autorità}}
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Vila"