Difarense intrà łe version de "Storia del Camerun"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Robot: Sostitusion automatega (-[[File: +[[Imàjine:)
p sost, replaced: ancora → oncora , en → in (11)
Targheta: Canbio faxesto co AWB
Riga 1:
La '''storia del Camerun''' la xe recente. Da i ricatamenti dei paleontologi se sa che i primi abitanti i xe rivà enin sta region ntorno al neolitico. Anca se non ghe sicuresa storica, i primi abitanti i xera molto probabilmente [[pigmei]], che i sopravive enin tel Camerun co l’etnia baka.
 
== Regni Bantu ==
Riga 10:
== Colonialismo ==
[[Imàjine:Cameroon boundary changes.PNG|thumb|450px|Canbiamenti de i confini del Camerun. Da destra a sinistra, da su a zo: a) colonia todesca b) invasione inglexe c) divizion anglo-francexe d) indipendensa]]
Co la scoperta del chinino, i eoropei i podea vivar enin Africa, anche ne le xone do la malaria la xera pi forte. I todeschi i gha scominsià la colonizasion del Camerun enin tel 1870. I xe riusidi a controlar tuto el teritorio, e i gha meso la cavedal a Buea, prima, e a Yaoundé, dopo.
 
I todeschi i gha svilupà le infrastruture co la costrusion de la ferovia, ponti su i fiumi, ospedali e scole. Importante el ospedal de Douala, specialisà enin malatie tropicali. I todeschi i xe stà i primim a catar el bacilo che causava el colera e l’ospedal de Douala el xera conosù come uno de i mejori.
 
[[Imàjine:German Atangana.jpg|thumb|left|350px|Un sentro todesco in Camerun]]
Come par le altre colonie todesche, la prima guera mondiale la gha portà la fine de la presensa teutonica. I inglexi i gha invaso el Camerun enin tel 1914 da la Nigeria. I francexi i gha incorporà el teritorio a sud. I francexi i gha continuà la politica de svilupo de i todeschi, inglexi i gha lasà el controlo de le piantagioni a i aministratori privati todeschi.
 
A la fine de la seconda guera mondiale, i camerunexi i gha scominsià a far conosar el desiderio de l’indipendensa e vari inteletuali i gha dato vita a l’Union de i Popoli del Camerun.
 
== Indipendensa ==
[[Imàjine:DF-SC-83-08609.jpg|thumb|right|250px|Ahmadou Ahidjo, primo presidente del Camerun, enin tel 1982]]
En tel 1955, i francexi i gha meso l’Union de i Popoli del Camerun al bando. I militanti i xe alora pasà a le armi. I guerilieri i xera sopratuto bamileke e bassa, do etnie importanti enin tel paexe. En tel 1960, i francexi i gha proclamà la republica autonoma del Camerun. La parte in man a i inglexi la gha votà par restar co la Nigeria (nord) e par unirse al Camerun francexe (sud). En tel 1961, Ahmadou Ahidjo el xe stà eleto primo presidente de la federasion camerunexe. La guerilia la xe continuà parché i guerilieri i no volea riconosar el governo. Ahidjo el gha nominà el monopartitismo e cambià la federasion enin republica co cavedal a Yaoundé.
 
Ahidjo el gha dato le dimisioni enin tel 1982. Paul Biya el xe diventà el capo de governo co el titolo de primo ministro. Biya el xe ancoraoncora al potere dopo verghe vinto, co brogli, le elesioni enin tel 1992, 1997, e 2004.
 
{{Storia stati de l'Africa}}
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Camerun"