Ebrei in Còrsega

Cheło che te ghè schcià el rimanda a sta voxe, parché el xe on so sinònemo o el vien esplegà cuà drento. rimandamento da Ebrei in Corsica


In Còrsega, fin da l’ano 800, ghe xe stada na granda imigrasion de ebrei. Inte i sècołi i xe rivai da l’Egito, da Nàpułi, Pàdoa, Zènoa, Milan e Turìn.

Entrada de ła sinagoga de Bastia

Prima Imigrasion Mizrahì canbia

A storia dei Ebrei in Còrsega risae a l’ano 800, quando ghe xe stada na gran imigrasion da l’Egito e i se gà stabiio inte el Sud dea Corsega ; na gran parte de sti ebrei mizrahì scriveva e parlava l'ebraego. A magior parte se gà stabiio visin a un paese che se ciama Levie, che se trova da visin a Porto-Vecchio. Dopo a comunità se gà disperso dapartuto in Corsega. In certi vilagi de montagna, in certe Ceze ghe xe oncora tracia de documenti scriti in ebraego insieme a quei scriti in latin.

Imigrasion dei ebrei da l’Italia meridionae canbia

Tra i ani 1500 e 1530, un miér de ebrei che vegneva da Napoi e da l’Italia meridionae xe scampai ae persecusion e i xe ndai abitare sue montagne del centro dea Corsega.

Imigrasion dei Aschenaziti da Padova e da l’Italia del Nord canbia

 
El cognome Padovani

Aschenaziti da Padova canbia

Tra l’ano 1590 e l’ano 1684, tanti ebrei aschenazii de Pàdoa, che i gera obligai a vivare dentro a un ghetto fin dal 1516, e dato che chel periodo gera pien de vioensa contro a comunità ebraega, i gà deciso, dopo sti disastrosi avenimenti, de emigrar in Corsega. I abitanti li gà ciamai Padovani, che signifega : vegnui da Pàdoa. El cognome Padovani xe un cognome tanto comun ai dì nostri in Corsega.

Aschenaziti da l’Italia del Nord canbia

El fenomeno de persecusion continua in Italia del Nord e l’imigrasion ebraega pì conosua se sviupa tra i ani 1750 e1769. Pascal Paoli gà fato vegner in Corsega tra i 5000 e i 10000 ebrei dal nord de l’Italia : da Mian, da Torin, da Padova e da Genova, par rianimar l’isoea dopo i 4 secoi de ocupasion zenoveze. In Còrsega i xe considerai uguai a lori, Pascal Paoli deghiara che « i Ebrei gà i stesi diriti dei Corsi parché i condivide a stesa sorte ». I Ebrei podeva prategar liberamente a so reigion, roba che no podeva esar fata nea gran parte de staltri paesi.

Israele canbia

A Còrsega xe el soeo posto in tuta Europa dove no ghe xe mai stà nesun ato antisemita e durante a Seconda guera mondiałe, no xe stà denuncià gnanca un ebreo Corso.

Inte el 1947, a Còrsega contribuise a ła creasion del Stato de Israele e xe stada creada na asociasion Corso-Israelita par coegare mejo posibie e do comunità.

Voxe corełade canbia

Linganbi foresti canbia

Altri projeti canbia

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Ebrei_in_Còrsega&oldid=1084191"