Difarense intrà łe version de "Storia del Madagascar"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Thijs!bot (discusion | contribusion)
p Bot: Aggiungo: es:Historia de Madagascar
ElMeBot (discusion | contribusion)
p Bot: Sostitusion automatica (-nazsion +nasion, -Nazsion +Nasion, -ricorenzse +ricorense, -marzso +marso, -Marzso +Marso)
Riga 9:
Maracanti arabi i gha probabilmente conosù le coste del Madagascar par secoli. En te la leteratura arabo-persiana se cata tanti nomi par on ixola a est de l’Africa: Phebol, Cernea, Menuthias, Medruthis, Sherbezat, Camarcada, e l’Isola de la Luna. Anca se no se pol esar sicuri, ono o pi de sti nomi dovaria riferirse al Madagascar.
La prima vera imigrazsion de arabi en Madagascar la xe stà verso el 635 d.C. Co la morte de Maometo (632), i arabi i gha fato le guere de sucesion. I grupi pardenti i xe scampà e i sa moso verso l’Africa. Alcuni de questi i xe rivà en Madgascar. Qi i gha costruio de i vilagi e i se sa miscià co la popolazsion locale par darghe vita a le etnie zafiraminia, antemoro e antanosi. Co l’arivo de arabi shirazi de [[cultura swahili]] (XII secolo), anca l’Islam el xe rivà so le coste nord de l’ixola.
L’influso arabo, picinin ne i numari, el xe stà grando en te la cultura. Tuti i nomi che riguarda el tenpo – mesi, stazsoni, dì de la setimana – i schei e la medzsina vien da l’arabo. Anche la pratica de la circoncizsion, la strututra de la società (da matriarcale a clanica) e la pratica de la divinazsiondivinasion le xe stà introdote d i arabi.
 
==Eoropei==
Riga 27:
 
===Ranavalona la Crudele===
La vedova de Radama I, ciamà la Crudele, la xe salia al trono parché – a la morte de so marì – la gha fato copar tuti i disententi maschi e altri parenti. Par 33 ani, dal 1828 al 1861, la regina la gha governà uzsando la violenzsa e la paura come armi de controlo de la zente. Ranavalona la gha opreso i cristiani e se calcola che 150.000 cristiani ixe stà copà durante el so regno. El Madagascar el se sa anca ixolà da el comercio internazsionaleinternasionale e i foresti i gha dovù speso scampar via, o i xe stà espulsi.
El fiol de la regina, Radama II, el xera catolego e, co na letara a Napoleone III, el gha invità i francexi a invader l’ixola en tel 1854. El 28 giunio 1854 el gha firmà on contrato co Joseph Francois Lambert do ghe dava a Lambert el dirito de sfrutar quasi tute le materie prime del Madagascar en canbio de on 10% su i profiti. Ranavalona la gha scoperto i intrighi del fiol e espulso tuti i francexi dal Madagascar. La regina la xe morta ent el 1861. El fiol Radama II el gha tentà alora de canbiar la politega del paexe. Le nove dcisoini liberali le andava contro i interesi de la nobiltà. El primo ministro Rainivoninahitriniony e so fradel Rainilaiarivory i gha copà el re, sposà la vedova e le seguenti regine, e governà el paexe da drio le quinte.
 
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_del_Madagascar"