Difarense intrà łe version de "Kikuyu"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
JAnDbot (discusion | contribusion)
p Bot: Aggiungo: sk:Kikujovia
ElMeBot (discusion | contribusion)
pNessun oggetto della modifica
Riga 8:
La mitologia kikuyu la conta che Dio – Ngai – el gha creà Kikuyu e so mojer Mumbi e el la mesi sul monte Kirinyaga. La prima fameja la gha vù nove fiole: Wanjiku, Wanjiru, Njeri, Wamboi, Wangari, Wacera, Watheira, Wairimu e Wangoi. Co le xe diventà done, le gha sposà de i omeni che vegnea da lontan. N’altro mito dixe che i omeni i xe stà creà da Ngai e che i xe vegnù fora da on Mugumo (figo). Ancora deso, tute le done kikuyu le gha ono de i nomi de le prime nove fiole de kikuyu e Mumbi.
 
I kikuyu i sa stabilio ntorno al [[monte Kenya]] e i gha inglobà grupi pi pecenini. La tribù la xe reusida a cresar e a organizsarorganixar na produsion agricola pi grande de el bisogno interno. L’ecedenzsa la xe stà usà par el marcà co le tribù contigue: [[maasai]], [[kamba]], meru e embu. I kikuyu i gha scominsià a espandarse. El colonialismo el gha fermà sta spansion e ridoto i kikuyu a vivar en te le riserve, dando la tera pi bona a i colonialisti inglexi.
 
En tel [[1920]], i kikuyu i gha scominsià a organizarse par resistar i colonialisti. El primo grupo che i gha fondà el xe stà la Asociasione Sentrale de i Kikuyu (Kikuyu Central Association), tra i fondatori se cata anca [[Jomo Kenyatta]], che el diventarà el primo presidente del paexe. El movimento volea on cambiamento politego, sensa rivar a la violensa. Da el [[1952]] al [[1958]] el Kenya el gha visù l’emergenzsa. El grupo [[Mau-Mau]] el gha scominsià a usar la violensa e el terorismo par rivar a l’indipendensa. Bisogna anca dir che i inglexi i gha amplificà l’importanzsa de i Mau Mau par poder reprimere la zente. Migliara de kikuyu inocenti i xe morti ne i cami de concentramento. I Mau Mau i gha copà pochisima zente.
 
Dopo l’indipendensa, i kikuyu i xe stà boni de tor el control de el paexe. Questo el xe stà posibile parché i xera la majoranzsamajoransa, i xera pronti a lasar da parte le tradisioni e asetar le idee ocidentali, i gavea vù el privilegio de le scole de i misionari (i misionari no gavea costruio tante scole tra i altri grupi bantu e i no podea laorar tra i grupi pastoralisti par divieto governativo). El primo presidente del Kenya el xera on kikuyu, e anca el terzo – [[Mwai Emilio Kibaki]] – el xe on kikuyu. I kikuyu i domina anca el setor comerciale. Tanti kikuyu i xe marcanti, anca se tuti i rimane de i bacani en tel cor.
 
{{Portale|Africa}}
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Kikuyu"