Difarense intrà łe version de "Spàlato"

[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
stravolgo!
atrazion
Riga 39:
 
La Dalmazia la xe stada asegnada al'[[inpero austrìaco]] dal [[congresso de Viena]] ([[1815]]). A sti ténpi i Italiani i jera la mazoranza in zità ma la so presénza la ga scominzià a diminuir soto el controlo inperial: l'ultimo podestà italian el xe stà [[Antonio Bajamonti]]. Come el résto de la Dalmazia la xe stada rivendicada dal'[[Italia]] in tel momento de intrar in guera in tel [[1915]], ma a la fin de la [[Prima guera mondial]] durante i armistizi i ga preferio de dar tuta la Dalmazia a la [[Jugoslavia]], fora che [[Zara]]. Durande la [[Seconda guera mondial]] la xe stada ocupada per do ani, fin al [[1943]], co ghe xe stada la riscosa s-ciavona da parte dei partizani de [[Josip Broz Tito]]. In tel [[1991]] la xe deventada parte de la repùblica de Croazia.
[[File:Porta aurea, northern gate of Diocletian's Palace, Split.jpg|left|250px|thumb|Porta Àurea e muri del palazo inperial]]
 
== Atrazion ==
Spàlato la xe famoxa soratuto per el [[Palazo de Dioclezian]], la [[porta Àurea (Spàlato)|porta Àurea]] e l'inponénte sistéma de muri che'l zirconda la parte più zentral de la zità. Visitada xe anca la catedral de San Doimo col so zèlebre [[canpanil]]. El zéntro stórico el xe bel come tuti queli creadi dai Veneziani in te la costa dàlmata.
 
In te le vizinanze le xe notévoli le ruine de la zità romana de [[Salona]] e i scavi [[archeologia|archeològizi]] i saria da slargar, ma'l paesajo zircostante el xe stà ocupà, in nel sècolo passà, da na granda zona industrial. In ogni caso i xe drio studiar un pian de recùpero e tutéla. Sùbito a Ovest se cata le stóriche località turìstiche dei ''Sette Casteli'' e'l specio de mar che da lori el ciol el nome: la Baja dei Casteli, che la penìsola de Spalato insiéme al'ìsola de [[Bua]] la divide dal [[Mar Adriàtico]].
 
== Zemelagi ==
Line 61 ⟶ 67:
* {{Bandiera|Germania}} [[Charlottenburg-Wilmersdorf]], [[Germania]]
|}
 
== Bibliografia ==
* Dario Alberi, ''Dalmazia - Storia, arte e cultura'', edizion LINT Trieste, ISBN 978-88-8190-244-6
* Guerrino Perselli, ''I Censimenti della popolazione dell'Istria, con Fiume e Trieste, e di alcune città della Dalmazia tra il 1850 e il 1936''. Union Italiana - Fiume & Università Popolar de Trieste. Trieste - Rovigno, 1993, ISSN 0353-3271
* Giulio Vignoli, ''Gli Italiani dimenticati. Minoranze italiane in Europa'', Giuffrè editore, Milan, 2000, cap. V (su la menoranza italiana che ghe xe anca ogi a Spàlato)
* Luigi Tomaz, ''Il confine d'Italia in Istria e Dalmazia. Duemila anni di storia'', Presentazion de Arnaldo Mauri, Think ADV, Conselve 2007.
 
[[Categoria:Croasia]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Spàlato"