Difarense intrà łe version de "Storia de la Guinea"

[Revixion njiancora controłà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Addbot (discusion | contribusion)
p Bot: Migrating 13 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q1192380 (translate me)
VajotwoBot (discusion | contribusion)
p Robot: Modifeghe esteteghe
Riga 2:
La '''Storia de la Guinea''' la xe relativamente recente, se se considera el Stato moderno. Bisogna parò tegnar en conto che el teritorio de la [[Guinea]] el xe stà testimone de vari imperi e el xe stà soto l’influensa de tanti movimenti politeghi e economici.
 
== Imperi ==
L’impero del Ghana (che nol va scanbià co la naxion moderna, e che el gavea la so rocaforte a caval de [[Mauritania]] e [[Małì|Mali]]) el estendea el so control fin a la Guinea de ancò. CO l’impero del Ghana el scsominsià la so parabola disendente, el regno del Sosso el gha preso el soravento (secoli XII e XIII). En tel 1235 sirca, el regno de Sosso el gha dovù lasar el controlo de l’area a l’impero del Mali che el xera en cresita. La data del 1235 la corisponde a quela de la bataja de Kirina do el re Soundiata Kéïta el gha batù Soumangourou Kanté, re del Sosso. La data la xe incerta e no ghe documenti che atesta sertamente nianca el nome de i re coinvolti.
Dopo l’impero del Mali la xe sta la olta del impero del Songhai che el gha continuà a cresr fin a la morte de l’imperatore Askia Daoud en tel 1582. Tri ani dopo, i Almoravidi del [[Maroco]] i gha vinto la bataja de Tondibi, ma i no xe stà boni de capitalizar su la vitoria. Grupi de etnia fulani i xe alora entrà en te le regioni sentrali (Fouta Djallon) de la Guinea e i gha fondà no Stato islamico co na Costitusion scrita chel xe ndà vanti fin al 1898.
 
== Colonialismo ==
I francexi i volea torse el control de la Guinea e i gha scominsià la penetrasion militare ne la seconda metà del XIX secolo. La vitoria finale la xe rivà co la sconfita de Samory Touré, el re de i Ouassoulou, on regno Malinké che el controlava parte de la Guinea e de i Stati confinanti. I confini atuali i xe quei decisi da inglexi, portoghexi, francexi e da la [[Liberia]].
En tel 1958 la Fransa la xera en cris politega e la gha dà a le colonie la posibilità de seliar se rimanere en te la comunità francexe o verghe l’indipendenza. La Guinea, soto la guida de Ahmed Sékou Touré, la gha volù l’indipendensa subito. El 2 otobre 1958, la Guinea la diventava indipendente, Ahmed Sékou Touré el xera el primo presidente.
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Storia_de_la_Guinea"