Difarense intrà łe version de "Ceza (architetura)"

[Version verifegà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
cavada 'na imaxene miga disponibiƚe
Nessun oggetto della modifica
Riga 16:
== Denominažion ==
I edifici eclesiastici cristiani i pol er varie denominažion secont la so [[tipologia]], funžion o inportanža:
* ''[[basilicabaxéłega]] cristiana'' - cesa granda a la qual ghe è stat conferì diriti de cerimonia speciai da 'l [[Papa]]
* ''basilicabaxéłega patriarcal'' - basilicabaxéłega principal di 'n [[Patriarcà (cristianesimo)|patriarcà]]
* ''[[batistero]]'' - edificio specificatamente destinà a [[Batedo|batedar]], de solito a pianta central
* ''[[capela]]'' - nicia granda ricavada a 'l interno de na cesa, o edificio pižol che in qualche modo al è ligà te 'l so funžionamento a altri edifici. La parola, in prenžipio doperada solche da i [[Franchi]], la deriva da capa, e la era riferida a 'l anbiente aonde che se fea le funžion religiose par i re Franchi, che la cenea intro la reliquia de la capa de [[San Martin]], santo patrono e protetor de 'l regno.
Riga 28:
* ''[[duomo]]'' - termine generico che al indica la cesa pì inportante de na cità
* ''[[pieve]]'' - cesa rural 'te la qual podea esser conferì al batedo e co diriti speciai su le cese filiai. Al prete al era da spess an [[arciprete]]
* ''[[sacro monte]]'' - conplesso [[devožion]]al su 'l versante de na montagna co na serie de [[capelecapełe]] o [[edicolaedicoła|edicole]] co inte sene figurative
* ''[[santuario]]'' - cesa specificatamente dedicada a 'l culto particolar de 'n [[santo]] e da spess meta de pelegrinagi
* ''[[tenpio]]'' - termine generico, de solito riferì a 'n edificio relijoss monumental, adibì a culti anca diversi da quel cristian
Riga 37:
 
=== Basiliche e batisteri ===
Co la libertà de relijon se à ponest anca al problema de come far sù i stabili necessari par la [[liturgia]] cristiana, che la podea esser celebrada in publico. E' stat adotà al model basilical. La [[basilicabaxełega]] la esistea belche come tipologia architetonica romana, e la ea la funžion de dificio publico, no ligà a la relijon. Al tenpio classico no 'l podea difati ndar ben come model par la cesa cristiana, da' che al era ligà a na relijon pagana e parchè no 'l era funžional da' che no 'l prevedea la fruižion interna de 'l posto da parte de 'l fedel, ma quela esterna.
 
Al edificio basilical, 'te la rielaboražion cristiana, al subiss de le trasformažion no solche funžionai ma anca estetiche. La percorenža la gnen par la gran part longitudinal, co 'l spostamento de la porta principal su 'n lato curt e la localizažion de 'l [[altar]] su 'l lato oposto, da spess dotà de [[abside (architetura)|abside]]. tra la [[navada]] e al altar (al spažio dintorn de 'l qual al gnen ciamà [[prete|presbitero]]) gnen dontada da spess na navada minor trasversal, ciamada [[transet]], che la rende la pjanta de la cesa a sagoma de [[cross (geometria)|cross]].
Riga 45:
[[Costantino]] stesso patrocinò l'edificazione di numerose chiese. Fra queste le quattro basiliche patriarcali di [[Roma]], le basiliche di [[Hierusalem|Gerusalemme]] e [[Istanbul|Costantinopoli]].
 
Un altro edificio cristiano che ebbe origine in quest'epoca fu il [[battisterobatedo]]. Anche in questo caso il riferimento fu un edificio romano "profano", l'edificio a pianta centrale (circolare o poligonale) delle [[terme romane]], contenente le vasche per l'acqua. È evidente la connessione di tipo funzionale. Il rito del [[battesimo]] avveniva infatti per immersione, e l'architettura termale, opportunamente rielaborata, si prestava ad essere reinterpretata per questo scopo.
 
=== Bisanžio ===
Riga 63:
Se i primi modèi borominiani i xe pitost severi e àusteri, prest, ntel XVII secoło coł [[Baroco]], la architetùra sacra la ven na ocasion de sprexudicade sperimentažion architetòneghe così el łinguaxo clàsexista del rinasimento el ven reintrepredà co fantaxia e vigor, aplicando ala architetùra forme [[Giometria|giometreghe]], tipo ełłisi, concavità e covesità, diverse de quele a angol rètto o baxade su sirconferense perfète del rinasimento.
 
Dal punto de vista funsional le céxe baròche le cen la distinsion fra navada riservada ai fedéłi e presbitèrio co l'altar magiore. El coro spes el se sposta drio al altar (fin ala età gotica xera davanti al altar). Ven ełiminàdi tramèzi e altri elementi che i impedis la vista, forzando la concentrazion de fedełi verso el toc in mez del altar. La navada in mez la ven predominante, invece, quele łaterałi, spes le ven usade par altari łaterałi. El [[pulpitopułpito]] spes el xe in mez ala navada e spesso ghe xe na [[cantoria]] a bałcon, disposta o ai łati del ałtar contrapposta al [[orghen]] o sot al orghen stes. A òlte la cantoria la xe sora ala porta de ingrèso.
 
Ntele cexe protestanti la distribusion del posto la xe manco asial. Spes le cexe le gà tribune levàe e el pulpito de solito el gà en gran rilevo. Par la diposizion del [[altarałtar]] ntele [[Cexa anglicanaangłicana|cexe anglicane]] ghen sarà tante beghe, tipo quele che ghe xe stàe ntele cexe [[Cexa Catòłica|catòłiche]] dopo el [[concilioconciłio Vatican II]].
 
<!--
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Ceza_(architetura)"