Difarense intrà łe version de "Càncaro"

[Revixion njiancora controłà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
i ne ciama gran dotori, speremo par justo
xe fadiga scrìvare in dialeto ci
Riga 8:
*ambientali: de infinidi tipi, el più cognossudo xe el fumo de sigareta che favorisse molti tipi de càncaro al polmon e gnanca solo; altri i poe èssare el magnare scoreto, l'obesità, ecc.
 
Va sotolineà che la squasi totalità de le neoplasie xe associada ai fatori de ris-cio in tèrmeni de ''probabilità'' e el nesso de ''causa'' spesso xe débole. A parte qualche caso spessìfego, xe difìssile dire che un fator da solo xe la causa de na qualche forma de càncaro. L'esenpio del fumo col carcinoma polmonare el juta a capire sto conceto: anca se se poe par serto dire che le sigarete le sia una causa de queste forme de neoplasia, al ponto che intorno al 90% dei càncari primitivi del polmon i capita in tei fumatori, resta senpre quela menoransa che ghe vien la malatia sensa gaver fumà, almanco bastansa a quele quantità che le vien recognossude come ris-ciose. Par molte neoplasie, alle cognossense de ancó, podemo donca listare fatori de ris-cio e protession (e cognoserlicognósserli xe ùtile par individuare le persone che le ga un aumentada probabilità e fare prevension): questi conceti i descrive el càncaro come ''malatia multifatoriale''.
 
Multifatorialità signìfega anca che ogni singolo càncaro, anca se el se svilupa in te lo stesso tessudo de n'altra o de la stessa persona, sarà difarente da n'altro. Conplessi i xe i mecanismi che i porta le sèlule a cancerizare, senplifegando se poe dire che ghe xe mecanismi diti ''carcinogeni'' o ''cancerogeni'', no solo sostanse come le tante che le xe contegnude in te na sigareta brusada, ma anche mutassioni genètiche ereditarie, infiammassioni cròniche, stìmoli ormonali e citochinici, pèrdita de interassion sèlula-sèlula e tanto altro: tute ste robe insieme le mete su, par custion de complessità dei organismi e dei eventi che i se verìfega a liveli tanto pìcoli, una serie de condission che a longo tèrmene le poe esitare in te lo svilupo de na neoplasia. Pa completare sto percorso xe necessari carcinogeni diti mutageni (i causa dani al DNA de le sèlule che le deventa càncaro), ma anca indutori (i stimola ste sèlule a prolifarare senpre de più, conservando le mutassioni che le ghe dà vantaji de tipo evolussionìstico).
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Càncaro"