Difarense intrà łe version de "Ormon"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
zonto el modelo variansa
preciso
Riga 15:
* '''Ormoni liposolùbili''': i ga trasportadori come proteine del [[plasma sanguigno]] che eli porta in jiro e solo na pìcola frassion la poe èssare catada lìbara. I xe sostanse de natura [[lipide|lipìdica]] e i xe ciamai ''ormoni steroidei'' (o steroidi) parché i vien prodoti traverso l'ossidassion dei lipidi ciamadi [[steroli]]: sti qua i vien prodoti soratuto da le [[giàndola surenale|giàndole surenali]] e da le [[gònade]] e i xe i mineralcorticoidi, i glucocorticoidi e i ormoni sessuali (andrògeni, estrògeni e progestìnici). L'ecesson la xe rapresentada dai ''ormoni tiroidei'', che, anca se i xe sostanse liposolùbili, i xe derivai da aminoàcidi. Tuti sti ormoni, propio par ste caraterìsteghe chìmeghe, le poe passare fassilmente traverso le menbrane selulari e par sto motivo i ga ''recetori intraselulari'': co che i se liga a la so sostansa, i se sposta dal citoplasma al nùcleo e i va a modifegare l'[[espression gènica]] dei tessudi bersajo.
 
[[File:Steroid and Lipid Hormones.svg|600px|miniatura|centro|Schema de la recession del signale ormonale a livelo de le sèlule che le ciapa el messajo. Xe messe in contraposission i mecanismi de funsion dei recetori intraselulari dei ormoni liposolùbili (come i steroidi, a sanca) respeto a queli dei recetori transmembrana dei ormoni idrosolùbili (come queli proteici, a drita).]]
 
== Ormoni come fàrmaci ==
Riga 22:
* El seconto el xe la ''terapia de potensiamento'' de n'atività ormonale che la resulta ùtile in te no spessìfico contesto clìnico. Par fare n'esenpio, i passienti co na [[malatia autoimune]] i ga spesso na [[infiamassion|resposta infiamatoria]] esajerada e poe tore vantajo da na major atività dei glucocorticoidi (comunemente ciamai ''cortison'') che donca i xe dai come fàrmaci, anca se no xe miga dito che sti passienti i parta co n'insuficiensa de sti ormoni. Deverso xe l'anbito de aplicassion (e i dosaji) dei glucocorticoidi in te la [[malatia de Addison]], co che i xe par vero in defeto.
 
La natura chìmega la influensa la modalita co la quala el [[medesinale]] contegnente ormon come fàrmaco el xese soministra: i liposolùbili i se poe ciapare par ''via enterale'' (par boca, soratuto), mentre i idrosolùbili i no xe assorbidi ma degeridi par sto verso, e quindi i se buta drento par ''via parenterale'' (overo na pontura sotocute, in mùscolo o in vena).
 
[[Categoria:Fisiologia]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Ormon"