Difarense intrà łe version de "Ełesion"

[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Spostè ła paxina in "Ełesion"
Targhete: Canbiamento da tełefonin Canbio da web par tełefunini
Nessun oggetto della modifica
Riga 1:
[[File:Election MG 3455.JPG|alt=Na urna|miniatura|198x198px|Na urna]]
 
L''''ełesion''' xe on metodo de selta del titolare o titolari de on ufiso da parte dei membrimenbri de on colejo, corpo eletorale o altra xente, che i xé ciamai a segnar le so prefarense traerso el voto par una o pì anime (na lista), voti che i njienvien trasformai in na selta coletiva, su la baxe de regole prestabilie.
 
N'tel caxo el colejo el sia ciamà a selieresieliere i so stesi membri, se parla invese de ''cooptasion''.
 
== Descrision ==
Le anime che le ga el dirito de votar le se ciamà ''eletori''; chele che le va propriopropio a votare partesipando a la elesion ile se ciama ''votanti''. Le anime che le pole esar votae, le xé dite ''candidai''. In alguni tipi de elesion i pole esar votai tuti i eletori o parsin le persone foreste; in altri tipi, invese, i pole esar votai solo cheli che i manifesta prima de l'elesion, segondo le regole prestabilie, la propria candidaturacandidaura, che xe la volontà de esar candidai. Segondo i caxi, i candidai i pole prexentar
[[File:Wahllokal.jpg|miniatura|280x280px|XgabiosiSgabiosi eletorali n'te na scola]]
la so candidaduracandidaura in manjieramaniera singola o riunii in liste. El dirito de esprimare el voto xe dito ''eletorà ativo'', el dirito de candidarse par esar eleto se ciama ''eletorà pasivo''. N'te le elesion dei titolari de ufisi colejali, i singoli posti da membromenbro del colejo da elexare, i xe diti seggiseji. In ste elesion, i eletori i pole esar divixi in coleji eletorali, sascun de sti qua i elexe uno o pì membrimenbri de l'ufiso colejialecolejale: N'tel primo caxo el colejo eletorale xe dito uninominale, n'tel segondo plurinominale. Se el colexocolejo eletoral xé ristreto so baxe teritoriale, xe anca dito circostrision eletorale (o distreto eletorale).
 
On elesion la pole xvolxarsesvolxarse co ''voto segreto'', o sia in modo che no se conosa el voto scrito da on determinà eletore, o co ''voto conosuo'', in caxo contraro. De solito se d'oparadopara la prosedura vanti scrita: In un sejo eletoral, le njienvien predisposte de le schede co suscrito le seltesielte pusibili, l'eletore ponta na croxe o n'n altro scarabiso justo solso'l nome o so el sinbolo vosuo, dopo el buta la scheda n'te na urna. N'tel caxo del voto segreto, l'eletore vota ininte on xgabiososgabioso sarà e el piega la scheda prima de ndarghe fora, in manjieramaniera che nisuni posa vedar el so voto. A la fine, tute le schede le njienvien estraetirae fora da l'urna e njienvien contà i voti scriti.
Le anime che le ga el dirito de votar le se ciamà ''eletori''; chele che le va proprio a votare partesipando a la elesion i se ciama ''votanti''. Le anime che le pole esar votae, le xé dite ''candidai''. In alguni tipi de elesion i pole esar votai tuti i eletori o parsin le persone foreste; in altri tipi, invese, i pole esar votai solo cheli che i manifesta prima de l'elesion, segondo le regole prestabilie, la propria candidatura, che xé la volontà de esar candidai. Segondo i caxi, i candidai i pole prexentar
[[File:Wahllokal.jpg|miniatura|280x280px|Xgabiosi eletorali n'te na scola]]
la so candidadura in manjiera singola o riunii in liste. El dirito de esprimare el voto xé dito ''eletorà ativo'', el dirito de candidarse par esar eleto se ciama ''eletorà pasivo''. N'te le elesion dei titolari de ufisi colejali, i singoli posti da membro del colejo da elexare, i xé diti seggi. In ste elesion, i eletori i pole esar divixi in coleji eletorali, sascun de sti qua i elexe uno o pì membri de l'ufiso colejiale: N'tel primo caxo el colejo eletorale xé dito uninominale, n'tel segondo plurinominale. Se el colexo eletoral xé ristreto so baxe teritoriale, xé anca dito circostrision eletorale (o distreto eletorale).
 
N'tei paexi [[democrasia|democratisi]], l'elesion xe la manjieramaniera andove i sitadini i seliesielie i so raprexentanti n'tei organi de el podere lexixlativolexislativo e, in alguni caxi, anca i titolari de organi del poder executivo e xudisiario, a livelo nasional o local. Ste elesion le se tien a voto secreto, par garantirghe la libartà dei votanti, segondo na prosedura ciamada ''dirito eletorale''.
On elesion la pole xvolxarse co ''voto segreto'', o sia in modo che no se conosa el voto scrito da on determinà eletore, o co ''voto conosuo'', in caxo contraro. De solito se d'opara la prosedura vanti scrita: In un sejo eletoral, le njien predisposte de le schede co suscrito le selte pusibili, l'eletore ponta na croxe o n'altro scarabiso justo sol nome o so el sinbolo vosuo, dopo el buta la scheda n'te na urna. N'tel caxo del voto segreto, l'eletore vota in on xgabioso sarà e el piega la scheda prima de ndarghe fora, in manjiera che nisuni posa vedar el so voto. A la fine, tute le schede le njien estrae da l'urna e njien contà i voti scriti.
 
N'tei paexi [[democrasia|democratisi]], l'elesion xé la manjiera andove i sitadini i selie i so raprexentanti n'tei organi de el podere lexixlativo e, in alguni caxi, anca i titolari de organi del poder executivo e xudisiario, a livelo nasional o local. Ste elesion le se tien a voto secreto, par garantirghe la libartà dei votanti, segondo na prosedura ciamada ''dirito eletorale''.
 
== Tipi de elesion ==
Le elesion le pole servir par dar careghe publeghe o privae. Existe difarenti tipoloxie de elesion publeghe:
 
*'''[[Elesion puliteghe''']], per l'elesion del parlamento o del [[goerno]] del Paexe;
*'''[[Elesion aministrative''']], par l'elesion dei raprexentanti e dei executivi dei enti teritoriali (in [[Itałia|Italia]]: ''[[Rejon de l'Itałia|rejon]]'', ''[[Provincia itałiana|provinse]]'', ''comuncomuni'', ''sità metropolitane'');
*'''[[Elesion primarie''']], par stabilire in antisipo ilel candidà, in raprexentansa de on determinà [[Partito pułitego|partio]] o coalision, a le elezioni politiche/amministrative che njienvien.
*'''[[Elesion eoropee''']], par el Parlamento Eoropeo.
 
El metodo de l'elesion el njienvien d'oparàdoparà anca da molte organixasion privae, dai club a le asociasion sensa fin de lucro, par selieresieliere i propri aministradori.
 
La seltasielta del candidà pole esar direta o indireta. N'te le elesion direte i votanti i segna diretamente sui candidai. InInte na elesion indireta, xe on modo andove i votanti no i seliesielie tra dei candidai a na carega, ma i elexe anime che dopo ile podarà selieresieliere se ndare in carega o no.
[[Categoria:Dirito aministrativo]]
[[Categoria:Dirito costitusionałe]]
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/wiki/Ełesion"