Dezanbìgua – Se te serchi l'elenco conpleto de łe pajine de dixanbiguasion, védarse la Categoria:Dixanbigue


Dixanbiguare el xe un termine Wikipedian, che'l signifega distinguere infrà voxe omonime, apartegnenti a tre o pì argomenti diversi che łe podaria, 'vendo un titoło simiłe, crear confuxion durante ła riserca.

Par exenpio, metendo tra parentexi quadre "[[ ]]" mercurio, se otien mercurio; ma el link a cosa se riferiseło? Se połe infati 'vere:

Tipi de dixanbiguasion canbia

Ghe xe tre modi de risolvare un caxo de anbiguità, traverso titołi e pajine apoxite:

A. Argomenti de pari inportansa → Pajina de dixanbiguasion: ogni voxe ła ga na pajina sua e existe na pajina de dixanbiguasion co'l avixo {{dixanbigua}}
contegnente tuti i link de rimando a łe spesifeghe voxe co na de descrision curta. Un caxo spesałe de sto xenere xe łe conbinasion de 2 o pì carateri.
B. Un argomento predominante → Nota dixanbigua: se uno dei significai de ła voxe el xe netamente predominante, a ła so pajina se asegna el titoło orixenałe de ła voxe, metendo al inisio de ła pajina el modèl {{se te serchi}}
co i riferimenti de łe altre pajine omonime, ma soło che se queste łe xe poche o, co ła existe al apoxita pajina de dixanbiguasion.
C. Riasunti curti → Sesion su na pajina ugnoła: na pajina ugnoła contegnente tuti i signifegai, ognuno dotà de un parafraeto curto debitamente intitołà. Se trata de na sołusion doparà raramente e tenporanea, destinà a deventar in seguito na pajina de dixanbiguasion, quando che ogni paragrafo el sarà sviłupà inte na pajina autonoma, magari soto forma de aboso.

Titołi de łe voxe canbia

Secondo ła tipołoxia de dixanbiguasion indicà existe difarenti modi de asegnar i titołi a łe pajine:

Caxo A

A ła pajina de dixanbiguasion se ghe asegna el titoło corispondente a ła Voxe sensa gnauna precixasion, invese łe pajine omonime łe vien diferensiae metendo inte el titoło 'l argomento de apartenensa tra parentexi.

Pajina Titoło
Dixanbigua Voxe
Omonime Voxe (argomento)[1]

Caxo B

A ła pajina prinsipałe, avente 'l argomento predominante, se ghe asegna el titoło corispodente a ła Voxe, sensa gnauna precixasion, invese a ła pagina de dixanbiguasion se xonta ła disitura dixanbigua infrà parentexi; pa' łe altre pajine se fa come sora (caxo A).

Pajina Titoło
Prinsipałe Voxe
Dixanbigua Voxe (disanbigua)[1]
Omonime Voxe (argomento)[1]


Caxo C

Inte 'l ultemo caxo, oviamente, se ghe asegna el nome de ła voxe in atexa che ła divente na pajina de dixanbiguasion.

Spesifegasion del titoło canbia

Co se xe drio desidare cosa inserir infrà parentexi inte el titoło de ła pajina xe nesesario siełiere na paroła che ła identifeghe univocamente el signifegà de ła voxe, se posibiłe, secondo el "sogeto" o almanco al "contesto" de pertinensa, cofà inte i caxi del "Triangoło (costełasion)" o "triangoło (mùxica)". Se però ła voxe ła xe dotà de un nome propio, come "Triangoło de łe Bermuda", el xe sto quà che'l ga da esar asegnà a ła pajina.

Comunque, ła xonta tra parentexi ła ga da esar sintetica, spesifega e tałe da dar n'idea imedià del argomento e soratuto no anbigua; dovendo siełier, par exenpio, el titoło pì adato par indicar el mercurio come elemento chimego, saria da evita ła disitura Mercurio (elemento chimego), in quanto no sintetega, ma pure Mercurio (chimega), parché ecesivamente xenerica e vaga; pì senplisemente xe mejo siełier Mercurio (elemento).

In tuti i caxi xe senpre ben seguire łe convension de nomenclatura date da Wikipedia e definie da i wikipediani par omogeneixar i titołi de łe pajine.

Prosedura canbia

Inte i caxi tipo A e B se prosede cusì:

  1. se definise titołi adeguai e difarenti pa' ogni pajina, spostandołe a ła nova denominasion co'l comando Sposta (penultema eticheta in alto a dreta), vixibiłe soło che a i utenti rejistrai;
  2. se crea, se nesesaria, ła pajina de dixanbiguasion co i link a łe voxe, ricordandose de metare al inisio el modèl {{dixanbigua}}
  1. se mete al inisio de ogni voxe el modèl {{se te serchi}}

, indirisà a ła pajina de dixanbiguasion o a łe voxe alternative;

  1. infine se coreje (jutandose co'l strumento Punta qua) tuti i cołegamenti reindirisandołi a łe pagine spesifeghe.

Pajine e note de dixanbiguasion canbia

Pajina canbia

C'è una certa flessibilità nel costruire e persino nel decidere la necessità di una pagina di dixanbiguasion. Esistono, tuttavia, strutture e norme-guida da osservare.

  • Template: {{dixanbigua}}

Da inserite all'inizio del testo per fare apparire in testa alla pagina il seguente avviso:


  • Incipit (opzionale)
Una breve frase (mezza riga) facoltativa ma consigliata, che riprenda al suo interno il nome della voce in grassetto ('''Voce''').
Esempio:
Mercurio può riferirsi a:
  • Elenco
Un elenco puntato (*) contenente tutti i link alle pagine dixanbiguae. È consigliabile introdurre una descrizione minimale per facilitare la consultazione dell’elenco. Esempio:

Da osservare che nell'elenco:

  • Ogni elemento dovrebbe avere, nella maggior parte dei casi, esattamente un solo link navigabile (in blu); introdurre un maggior numero di link può confondere il lettore.
  • Il link dovrebbe essere la prima parola della frase di ogni elemento dell'elenco.
  • Non si deve nascondere la specificazione contenuta nel titolo delle voci; in molti casi, questo è tutto ciò che occorre all'utente per distinguere le voci.
  • Non è necessario enfatizzare il link con il grassetto o il corsivo, anche se quest'utlimo è da usare per i titoli (come quelli di film o libri) in conformità ad Juto:Manuale di stile. Nel caso il titolo della voce contenesse una specificazione, utilizzare un piped-link per mettere in corsivo solo il titolo dell'opera.
  • A differenza delle normali voci, non si deve wikilinkare nessun'altra parola nella frase, a meno che non sia essenziale per aiutare il lettore a determinare dove potrebbe trovare l'informazione che cerca; questi wikilink vengono comunque ritrovati nell'incipit della voce.
  • Non wikilinkare giorni o date.
  • Le voci dell'elenco dovrebbero sempre avere di seguito descrizioni minimali, formulate come una frase unica, senza includere virgole o punti alla fine della frase. Questa descrizione dovrebbe essere mantenuta il più breve possibile, appena sufficiente per consentire al lettore di trovare la voce corretta.

Altrimenti, è possibile seguire un altro modello:

Una pagina di dixanbiguasion così costruita può facilmente assomigliare a una voce di dizionario, è bene quindi ricordarsi che Wikipedia non è un dizionario per evitare di cadere in tentazione di inserire definizione eccessivamente lunghe, che diminuirebbero la fruibilità della pagina per lo scopo cui è stata creata; le definizioni devono invece ridursi all'essenziale, servono, cioè, solo a far comprendere al lettore in linea di massima il contenuto della pagina cui il link li porterà, e magari ad indicare loro ulteriori voci collegate o esplicative dell'argomento o della voce cui essi sono interessati.

E' bene poi evitare anche l'aggiunta di troppi link rossi a pagine non ancora create, specialmente se non esiste ancora un progetto che abbia definito le norme per i loro titoli; è facile infatti che inserendo arbitrariamente un titolo, questo non corrisponda poi al vero titolo della pagina qualora venga inserita: è in fondo compito dell'autore stesso premunirsi di inserire i link in tutte le pagine interessate, ivi comprese quelle di dixanbiguasion.

Alternative canbia

Com'è stato accennato, se il titolo ha un significato palesemente dominante e gli altri significati sono appartenenti allo stesso contesto, è preferibile riepilogare tutto sotto la voce principale, inserendo i riferimenti delle altre pagine in elenchi in specifiche sottosezioni oppure, se conveniente, all'interno della sezione == Voci correlate ==.
Per esempio, considerare la voce triangolo nel contesto matematico; potrebbero esistere altre voci affini, come triangolo equilatero oppure scaleno. Sarebbe però inutile creare una voce dixanbigua con il titolo "Triangolo" per questo genere di ambiguità, che può essere risolto aggiungendo l'elenco delle poche voci alternative direttamente nella voce principale. Nell'esempio considerato:

== Voci correlate ==

Sigle canbia

Per gli acronimi e le sigle, data la frequente ricorrenza di combinazioni di 2 o 3 caratteri che possono spesso generare confusione, è stato istituito ad hoc il Progetto acronimi, che prevede la presenza di Pajine de dixanbiguasion con una impostazione sostanzialmente diversa da quella sinora vista e l'inserimento di template alternativi come {{sigla2}}

e {{sigla3}}

, per ulteriori chiarimenti leggere l'apposita pagina di juto.

Nota dixanbigua canbia

E' un breve template, {{Se te serchi}} , che posto in cima alla pagina dà il seguente avviso:


  Dezanbìgua – Se te serchi altri signifegari, védarse [[

Dixanbigua

(dezanbìgua)]]



Necessità di un'adeguata compilazione secondo la sintassi:
{{Se te serchi| motivo della dixanbigua |[[ link alla voce alternativa ]]}}


  Dezanbìgua – Se te serchi motivo de ła dixanbigua, védarse link a ła voxe alternativa



Non c'è bisogno aggiungere il corsivo poiché è automatico; anzi, l'aggiunta dei doppi apici (''motivo de ła dixanbigua'') creerà un testo non formattato, espediente che può essere usato per dare maggiore risalto al significato alternativo.
Solitamente come motivo si può scrivere "altri significati di...". Esempi di applicazione: Berna, Europa, Guernica, Serena.
Se nella nota dixanbigua si vuole, invece, essere liberi di inserire il messaggio che più si ritiene opportuno, come una breve descrizione, si può utilizzare il template {{Nota dixanbigua2}}
in questo caso comparirà un template da poter riempire:


Modeło:Nota dixanbigua2


Esempi di applicazione: Comunismo, Repubblica di Weimar.


Dal punto di vista operativo, nel caso di dixanbiguasion per argomenti di pari importanza la nota dixanbigua deve essere posta in tutte le voci alternative e indirizzata alla relativa pagina di dixanbiguasion:


{{Se te serchi|altri significati di '' Voce''| nella [[ pajina de dixanbiguasion Voxe ]]}}


Nel caso invece di presenza di un argomento predominante, la nota deve sempre essere presente in tutte le voci, ma indirizzare direttamente alle pagine alternative se sono poche o alla pagina di dixanbiguasion, come nel precedente caso, se esistente.


{{Se te serchi|altri significati di '' Voce''| [[ Voce1 ]] e [[ Voce2 ]]}}

Wikilink e voci dixanbiguae canbia

Nella maggior parte dei casi, i link dovrebbero puntare direttamente alle voci specifiche che riguardano l'argomento trattato e non alla pagina di dixanbiguasion (tranne rari casi). Creare pajine de dixanbiguasion sensa preoccuparsi dei link alle medesime rende Wikipedia meno funzionale; così come invita il template {{Dixanbigua}} , ogni qualvolta se ne ha l'occasione, sarebbe buona cosa tornare indietro alla pagina e correggere il link; in questo caso può aiutare l'installazione di popup.

Prima di creare la pagina di dixanbiguasion dal titolo Mercurio, cliccare su "puntano qui" (nel menù strumenti) per individuare tutte le pagine che contengono un collegamento al termine no dixanbiguà e correggete i collegamenti inserendo il titolo specifico. Ad esempio:

[[mercùrio|mercurio]] >> [[mercùrio (pianeta)|mercurio]]

Nota: Si può anche inserire l'abbreviazione [[mercùrio (pianeta)|mercurio (astronomia)]]; il software di Wikipedia provvederà a trasformare il collegamento in [[mercùrio (pianeta)|mercurio]] al momento del salvataggio della pagina.

In questo modo il collegamento punterà al corretto significato, e non alla pagina di dixanbiguasion. In casi molto numerosi è possibile richiedere l'intervento di un bot.

Cosa mettere e cosa non mettere inte ła dixanbigua canbia

Non è necessario aggiungere tutti i possibili collegamenti ad una pajina de dixanbiguasion; i collegamenti possono essere aggiunti a mano a mano che le voci vengono create. L'aggiunta di collegamenti a voci inesistenti dovrebbe essere fatta con attenzione. Non è necessario cercare tutti i casi possibili del titolo e del collegamento della pagina a voci improbabili che mai saranno scritte o che, se esistenti, saranno probabilmente rimosse.

Le considerazioni su cosa non è Wikipedia continuano ad essere valide anche per le pajine de dixanbiguasion. Non ha senso aggiungere definizioni da dizionario on-line ad una simile pagina; fa eccezione il linguaggio tecnico. Le pagine di chiarimento delle ambiguità possono elencare i concetti definiti in voci più generali.

È accettabile fornire brevi descrizioni all'interno della pajina de dixanbiguasion per argomenti che attualmente non hanno voci proprie, ma non si dovrebbe fare mai per qualcosa la cui voce finirebbe con buona probabilità fra le pagine da cancellare. Le descrision de dixambiguasion non dovrebbero esistere per argomenti di cui le uniche voci potrebbero stare in pagine con titoli diversi, per i quali si utilizza il redirect con risultati migliori.

Le pagine delle comuni abbreviazioni di due e tre lettere raggruppano la serie di possibili significati estesi (acronimi, simboli chimici, codici ISO ecc.), sono un caso particolare di pajine de dixanbiguasion. Vanno compilate seguendo le istruzioni del Progetto:Acronimi/Dixanbigua.

Interwiki canbia

Le pagine con esclusiva funzione di dixanbiguasion dovrebbero contenere interlink soltanto se questi rimandano a pagine analoghe di dixanbiguasion dell'altra/e lingua/e; non devono cioè rimandare a pagine a contenuto specifico elencate nella pagina che si sta relazionando alle altre lingue, ma ad analoga pagina di dixanbiguasion.

  1. 1,0 1,1 1,2 Łe parołe tra parentexi, se no łe xe nomi propi, łe va senpre scrite par intiero in minuscolo.

Voci correlate canbia

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Juto:Dixanbigua&oldid=1111515"