Al endemismo al è al fenomeno per al qual serte specie de o vegetai i è esclusivi de 'n serto teritorio. Anca se, tecnicamente, la parola endemismo se pol doperarla anca par teritori grandi, par es. continenti intieri (come te 'l caso de i armadilli che i è endemici de l'America), risulta de intaresse i endemismi relativi a areai pisoi come quei de na isola, serte olte grandi solche qualche km².

I Lemuri i è an ordine de primati endemici de 'l Madagascar.

Origine de la parolaCànbia

la parola endemismo la è stata doperada par la prima olta in botanica 'te 'l 1820 da 'l naturalista svisero augustin Pyramus De Candolle, che al lo à ciapà da la terminologia medica.

esiste do categorie principai de endemismo: Esistono due categorie principali di endemismo:

  • Paleoendemismo, doperà par indicar specie che na olta le ghe n'era in areai grandi, ma par qualche motivo le è sparide in gran part da la area originaria, sichè dess (o infin a poch tenp indrio) se pol catarle solche 'te n anbienti ristreti.
  • Neoendemismo, doperà in riferimento a spece de origine recente in serti anbienti, par esenpio in seguito a na ibridasion ancestral co altre specie.

Endemismi inte 'l mondoCànbia

i endemismi i ghe n'è da spess 'te le isole, aonde che i è favoridi da le bariere geografiche che le evita la dispersion zoologiza: la quantità de endemismi che se pol rilevar su na isola la è diretamente proporsional a la so età geologica e a la so distansa da la teraferma. Altri anbienti i pol esser a tuti i fati isoladi da le are dintorn che le à habitat o climi tant diferenti: le sime alte de le montagne, i cogoi, i laghi fondi, le fosse oceaniche.

La circoscrision de 'l areal aonde che an organismo endemico al viu, a 'l qual da spess se donta la alta specificità in termini de adatamento che questo al evolve, la fà in modo che i organismi endemici i sie tant in pericol davanti a canbiamenti de 'l clima o conpetision co organismi che no è autoctoni.

inte 'l mondo, i è consideradi centri de primaria inportansa de endemismi le isolle Galapagos, le isole Hawaii, la Nova Caledonia, al Madagascar, la Nova Selanda, le isole Canarie. In Italia le risulta siore de endemismi la sardegna e la Sicilia, oltre che le isole pì cee. in Europa, al pì gran centro de biodiversità vegetal la è rapresentà da le Alpi che le ospita circa 5500 specie de piante (al 43% de la flora europea) de le quale 350 endemiche (7% de 'l total).

Serte olte na spece presente su pì teritori la à sotspecie endemiche de singole aree (p.es. al orso bruno).

Esenpi de endemismi italianiCànbia

Varda ancaCànbia

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Endemismo&oldid=952690"